Land word ingezaaid en nu??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keetieee

Land word ingezaaid en nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 21:29

Hai,
Bij ons op stal word het land binnenkort ingezaaid..ik sta hier nog niet zo lang..en nu hoorde ik dat sommige mensen hun paarden binnen laten staan..en sommige ze er gewoon opgooien.
Mijn paard staat zeker 14 uur op de dag buiten. ..nou is mijn vraag kan het kwaad om haar op een pas ingezaaid weiland te zetten?
thnx

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:03

Voor het paard of voor het land?

Als het land ingezaaid wordt, dan moet je toch wel zeker een maand wachten totdat het zaad en de wortels zich goed gevestigd hebben. Vervolgens zet je het eerste jaar het paard er alleen op bij droog weer, en niet te intensief beweiden. De grasmat heeft 3 jaar nodig om stevig te worden dat dieren er ook in de natte perioden op kunnen.

Zou paard dus lekker op de paddock zetten, en de grasmat goed de tijd geven, anders blijf je bezig

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 22:06

voor het paard wat er met het land gebeurd vind ik niet belangrijk tis veel belangrijker dat mijn knollie naar buiten kan ..

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:29

Normaal moet je toch pas aan de eind van de zomer inzaaien en dan heel de winter er geen paard op laten?
Of ben ik nu scheef

keetieee

Re: Land word ingezaaid en nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 22:41

ik heb er de ballen verstand van vandaar mijn vraag

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:54

Met 14 graden gaat het gras pas groeien. Nu heeft het helemaal geen zin. Er mag zeker een week of 8 geen paard op staan en het moet eerst gemaait worden voordat je er een paard op kan zetten. De eerste snee van nieuw gras nooit aan je paard geven of laten grazen. Het gas is dan veel te vet (voedzaam) en kan beter door koeien gegeten worden.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:53

waar ik sta is vorig jaar sep nieuw gras in gekomen.. hopelijk kunnen de paarden het voorjaar er weer op

ze kunnen iig naar buiten dat vind ik wel belangrijk...

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 08:00

als er hier land ingezaaid is, is de boer echt niet blij als er een paard doorheen gaat stampen....

mag je echt je paard gewoon buiten zetten ? komen ze dan niet even in de bak ofzo te staan om het op te vangen ?

het lijkt mij dat als het nu ingezaaid word maar je laat er gewoon paarden op lopen dat er weinig van het gras terecht komt.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 08:31

Maar een ingezaaid land heeft een paard toch niets aan?? Snap zoiezo niet dat het nu ingezaaid word.
Word het land niet bemest??

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 08:41

zoals hierboven geschreven is heeft het totaal geen zin om het land nu te bezaaien. Het is te koud waardoor het ook zeker niet zal groeien.
Of je paard er wel of niet op kan en mag is volgens mij eerder afwachten wat de staleigenaar zelf wil.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:13

de wei waar keetie het over heeft willen ze rond april inzaaien...
de situatie is zo:
het hele gebeuren daar is van een oude vrouw die het geen moer interesseerd wat er met de wei/stallen etc gebeurd... als zij dr geld maar vangt.
nu willen een aantal stalgenoten dat er elk jaar gezaaid wordt en gaan stuiteren als ze dat niet laat doen, vandaar dat ze elk jaar rond april het land laat inzaaien dan is ze weer van het gezeur af.... zo ongeveer.
of wij de paarden erna er dus weer opzetten, zal haar een zorg zijn, zij heeft dr plicht gedaan en voor de rest.....prima!

verder wordt er niets aan het land gedaan, dus wat hjet land betreft maak ik me ook geen zorgen... voer wel hooi bij! vind het veel belangrijker dat ze lekker zomer en winter evt. dag en nacht buiten kunnen staan.

er zijn een aantal mensen die hun paardje er gewoon op hebben staan en een aantal mensen die ze binnen houden tot de eerste regenbui geweest is

vandaar de vraag; kan het kwaad voor mijn paardje als er net gezaaid is( bemest met kunstmest is het trouwens geloof ik) en zij die korreltjes op eet...

owjah.... even een edit:
een paddock hebben we niet en een bak met zo'n 20 paarden delen lijkt me ook niet zo handig....het is dus echt een kwestie van of op stal of de wei in en aangezien ik een belgisch trekpaard heb, die elke dag van sochtends vroeg tot savonds laat en binnekort 24/7 buiten staat, zie ik het niet zitten om haar binnen te houden in een na verhouding vrij kleine stal

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:24

kekaro schreef:
als er hier land ingezaaid is, is de boer echt niet blij als er een paard doorheen gaat stampen....

mag je echt je paard gewoon buiten zetten ? komen ze dan niet even in de bak ofzo te staan om het op te vangen ?

het lijkt mij dat als het nu ingezaaid word maar je laat er gewoon paarden op lopen dat er weinig van het gras terecht komt.

had je het tegen mij ?

Ja ze komen in de bak, of eventueel op het stuk land van de buurman

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:54

hihihi nee hoor ik had het tegen de topic starter
op de eerste stal waar ik stond was het ook normaal dat de paarden om beurten even lekker konden uitrazen in de bak op de momenten dat ze niet in de wei konden.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:57

ooo haha ik dacht al

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:43

Ik zie dat het net bemest is met kunstmest, dan _moet_ je drie weken wachten. Daar kan je echt niet mee spotten, stikstof is te giftig voor paarden.

Verder, ik zie dat jullie even niet zoveel mogelijkheden hebben. Waarom dan niet gewoon niks aan de wei doen, pas in het najaar op tijd alles eraf, en dan gaan inzaaien en het land de tijd te geven? Inzaaien, paarden erop is gewoon geldverspilling

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:47

Sorry zie het probleem niet zo
Waarom geen stuk wei af zetten ?en de rest laten bemesten in zaaie kunnen de paarden naar buiten en de rest word gezaait en bemest dan is iedereen toch blij ?

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 22:49

Van mij hoeft het ook niet perse..vind het zo goed als het is..vind het veel belangrijker dat mijn knol buiten komt dan dat er gras op de wei staat..voer gewoon hooi bij.
Maar er zijn andere die er wel over zeuren bij de eigenaar en die hebben het voor elkaar gekregen dat ze het in gaan zaaien en de tijd enz en of het groeit maakt die vrouw niet uit..als ze maar van het gezeur af is.
En in het najaar/winter gaan ze ook altijd naar buiten dus dan zitten we alsnog met het probleem dat ze naar binnen moeten.
We hebben er niks over te zeggen verder..

Maya schreef:
Ik zie dat het net bemest is met kunstmest, dan _moet_ je drie weken wachten. Daar kan je echt niet mee spotten, stikstof is te giftig voor paarden.

Verder, ik zie dat jullie even niet zoveel mogelijkheden hebben. Waarom dan niet gewoon niks aan de wei doen, pas in het najaar op tijd alles eraf, en dan gaan inzaaien en het land de tijd te geven? Inzaaien, paarden erop is gewoon geldverspilling

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 07:04

? gaat het nu over kunstmest strooien of graszaad zaaien?

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 07:55

allebei

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:22

de wei in 2en delen mag niet.... dan kost het haar 2x geld voor loonwerkers en ons bin zunig ...

waarom de wei nu ineens bemest/ingezaaid moet worden.... geeeeen idee.
1 keer per jaar wilt ze dat gedaan hebben, zodat ze haar plicht weer gedaan heeft.... als het maar goedkoop is, is het wel prima.... zij heeft dr plicht gedaan en verder geen gezeur...

wordt er wel beetje moedeloos van... ik kán (en wil) mijn trekknollie gewoon echt geen 2 of 3 weken op stal houden en de plek waar ze staat heb ik juist uitgekozen omdat ze zomer en winter op de wei mogen en dat komt ze nu met zoiets

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:30

heb niet alle reacties gelezen maar, als je gras wil om later te kuilen oid dan kun je het best in het najaar zaaien zodat je in ´t voorjaar een dikke 1e snee hebt. wil je er gewoon dieren op houden (zoals bij de TS) dan maakt het niet uit wanneer je het doet, voorkeur toch wel in het voorjaar.
je moet nooit dieren op pas ingezaaid land zetten, dan vertrappen ze het land en duurt het langer voordat het weer bijgroeid, zeker met dit weer!

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:36

0ojannekeo0 schreef:
heb niet alle reacties gelezen maar, als je gras wil om later te kuilen oid dan kun je het best in het najaar zaaien zodat je in ´t voorjaar een dikke 1e snee hebt. wil je er gewoon dieren op houden (zoals bij de TS) dan maakt het niet uit wanneer je het doet, voorkeur toch wel in het voorjaar.
je moet nooit dieren op pas ingezaaid land zetten, dan vertrappen ze het land en duurt het langer voordat het weer bijgroeid, zeker met dit weer!

het gaat dus niet om hooien en het geeft ook niet dat het land vertrapt wordt...

de vraag is echt :

is het giftig ja of nee?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:04

Jong gras is nooit goed voor een paard.
Pas ingezaaid land moet eerst gemaaid worden voordat er een paard op kan.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:15

Het graszaad is niet giftig, de kunstmest lijkt mij niet zo'n goed idee. Als hier land opnieuw wordt ingezaaid, dan wordt eerst de hele wei omgeploegd en duurt het dus een maand of twee voordat er weer een beetje gras staat. Ik begrijp dat er bij jullie bestaande weide gewoon graszaad opgegooid wordt met wat kunstmest? Als er dan meteen paarden op komen, zal het zaad weinig kans hebben om zich te ontwikkelen dus voor het nieuwe gras hoef je niet bang te zijn m.b.t. te vet gras. In het voorjaar moet je altijd uitkijken met jong gras. Wacht in verband met de kunstmest wel even op een hele flinke regenbui.
Gras begint trouwens al te groeien bij een temperatuur boven de 6 graden

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:17

Hobby schreef:
Het graszaad is niet giftig, de kunstmest lijkt mij niet zo'n goed idee. Als hier land opnieuw wordt ingezaaid, dan wordt eerst de hele wei omgeploegd en duurt het dus een maand of twee voordat er weer een beetje gras staat. Ik begrijp dat er bij jullie bestaande weide gewoon graszaad opgegooid wordt met wat kunstmest? Als er dan meteen paarden op komen, zal het zaad weinig kans hebben om zich te ontwikkelen dus voor het nieuwe gras hoef je niet bang te zijn m.b.t. te vet gras. In het voorjaar moet je altijd uitkijken met jong gras. Wacht in verband met de kunstmest wel even op een hele flinke regenbui.
Gras begint trouwens al te groeien bij een temperatuur boven de 6 graden

Rond de 13 graden gaat het gras pas groeien!!!!