Mijn paard flipt op haar sperriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Surion

Mijn paard flipt op haar sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 16:59

[***] flipt gewoonweg als ik de sperriem wil vastdoen. Ik heb echt alles al geprobeerd , hij zit helemaal niet vast (kan er makkelijk 2 vingers tussensteken) maar ik kan hem niet weglaten want dan is de controle weg (ze neemt haar bit vast dan)
Help me!

ImkeTarek

Re: Mijn paard flipt op haar sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:23

hoofdstel met een lage neusriem... dat is het enige wat ik kan bedenken !

Laurine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:27

Hoe rij je dan nu ? als je hem niet vast kan maken

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 17:30

Met 2 vingers tussenruimte...
Maar ik ga vanavond een sproberen om hem af te doen , kijken wat dat opbrengt

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:37

Zit er niet toevallig net een tasthaard tussen het gespje ofzo als je 'm vastmaakt, zodat je daar aan trekt? Dat doet zeer...

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 17:43

Ik let er altijd op , dus ik denk van niet. Maar ze heeft wel een soort van 'baardje' moet ik zeggen daar. Kan het daaraan liggen en kan ik ze dan afknippen?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:47

Tja, 't is misschien een open deur maar ik zou dan eerst eens willen weten waarom ze het bit vastpakt. En een paard reageert niet zomaar ineens zo op een sperriempje.

Tanden wel eens na laten kijken? Tastharen zou ik zelf laten zitten (die worden ook gebruikt door het paard) maar er zijn hordes mensen die ze wel afknippen.

lovewally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:49

mischien een lage neusriem proberen

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 17:55

Ik dacht dat de fout bij mij lag (dat is altijd mijn eerste gedacht) maar dat blijkt dan niet te zijn , want ik trek niet en mijn teugels zijn eigenlijk voor het goede iets te lang. Dus aan mij ligt het niet.
Dan de 2e mogelijkheid: het bit of de tanden
het bit is speciaal gevormd zodat het niet tegen de lagen komt , het is trouwens een normale enkelgebroken watertrens.En ze heeft geen problemen met het bit zelf , want dat neemt ze meteen aan.

Lage neusriem vind ik gewoonweg lelijk. En ik heb een vermoeden dat ze daar even hard op gaat reageren. Als het al niet harder is.

Ik ga vanavond extra controleren of er geen haartje tussenzit of vuil (wat me zou verbazen , mijn paard is altijd tot in de puntjes gepoetst ) En desnoods sperriem uit. Nood breekt wet.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:00

Goed plan! Maar onderschat toch ook het belang van de tandarts niet. Heb je al eens - bij wijze van test - zonder bit gereden?
Bij mijn paard werd toen al snel duidelijk dat de tandarts moest komen.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 18:05

Zonder bit? Bedoel je gewoon met een halster?
Dat kan ik wel eens proberen , ik was toch al van plan om de tandarts te laten komen , want mijn jong paard heeft een bit nodig en ik weet niet wat voor één.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:15

CAuvraySky schreef:
Ik let er altijd op , dus ik denk van niet. Maar ze heeft wel een soort van 'baardje' moet ik zeggen daar. Kan het daaraan liggen en kan ik ze dan afknippen?

De echte baard (dus lange haren van de gewone vacht) scheer ik zelf wel altijd weg ja, juist ook om dit soort dingen te voorkomen.
Tastharen laat ik wel zitten, het verschil zie je wel, de structuur is heel anders.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:33

Ik zou de tanden eens na laten zien en gelijk aan de tandarts vragen wat een passend bitje is. Misschien voelt je paard zich beter bij een dubbelgebroken trensje of een wat dunner bitje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:38

CAuvraySky schreef:
Dat kan ik wel eens proberen , ik was toch al van plan om de tandarts te laten komen , want mijn jong paard heeft een bit nodig en ik weet niet wat voor één.

Wat je vraag betreft: beter geen halster, een bitloos hoofdstel is beter.
Wat je jonge paard betreft: deze heeft ook geen bit nodig en kun je ook prima bitloos gaan rijden.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:43

ik zou maar eens de tanden laten nakijken.
je kunt wel zien wat er voren afspeelt maar niet wat erachter gebeurt
en de tanden van mijn paard zijn ook zo gemaakt dat het bit niet tegen de lagen aankomt. en toch heeft die last.
als jij die sper erop doet weet je paard dat ze het bit niet kan vastpakken omdat ze waarschijnlijk pijn heeft.
dus gaat ze over de zijk en jij laat dat ding af met het resultaat dat ze het bit kan vastpakken als ze pijn heeft
simpel toch laat de tanden nakijken.

MissVanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:47

Inderdaad ik denk ook dat het dan bij de tanden ligt of dat de haartjes er tussen zitten?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:23

CAuvraySky schreef:

Mijn paard pakte ineens tijdens het rijden erg vast dus toen heb ik terplekke de teugels even aan de neusriem vastgemaakt. En dat was dus een wereld van verschil, veroorzaakt door haken.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 12:35

Gisteren viel het nogal mee , ik heb de sperriem niet echt vastgemaakt. Woensdag was het de eerste keer dat ik de sperriem niet zo vast deed. Dus ik denk dat dit al een wereld van verschil maakt voor haar
Ik was al van plan om een K&K bit te kopen voor der , maar ja , die dingen kosten echt heel veel!

TICKELS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:41

Mijn merrie flipt als de neusriem te laag zit! Dat iriteert haar, ik rijd wel met een gecombineerde neusriem maar die zit vrij hoog. Ook een halster heb ik vrij hoog om, zodra het iriteert gaat ze hoofdschudden, briesen trekken enz. Dus misschien wat hoger om doen? Normaal is het twee vingers onder het jukbeen maar ik heb 'm dus wat hoger. Voor mij is een lage neusriem ook geen optie dus en een engelse neusriem....die doet te weinig.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 12:48

Neusriem zit juist goed , een beetje hoog eigenlijk wel. 1 vinger onder het jukbeen

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:06

beetje off topic maar toch...: geen lage neusriem omdat het niet mooi is....? Een hoge neusriem is scherper dan een lage... Als je paard normaal zijn kaken op elkaar houd heb je toch gee sperriem nogig? Of is dat mooier?

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:28

Ik zou toch een lage neusriem proberen, wat boeit dat nou of het mooi is of niet, het gaan toch om je paard ?

Pellie

Re: Mijn paard flipt op haar sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:32

hoe strak had je hem willen doen eigenlijk? is 2 vingers niet mooi genoeg? een paard hoor je te kunnen rijden zonder sperriem. als dit niet mogelijk is moet je na (laten) kijken wat er aan de hand is.