Vraagje over Ruiterbewijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rashja

Vraagje over Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 16:42

Ik zit al een hele lange tijd te denken om mijn Ruiterbewijs te gaan halen.
Heb hier en daar al rond gekeken wat dat nu allemaal precies in houd en zo.
Nu lees ik dat je dus moet springen .
Nu komt het dus als er een ding waar ik als te doods voor ben is dat wel voor springen.
Kan het wel als het moet maar toch .
Is het verplich dat je 60 cm hoog moet springen en dat je over een oxer van ca. 50 cm breed.
Heeft iemand mischien ervaring met het ruiterbewijs examen enz.
Of ze mischien uit zonderingen maken of.
Tip over spring angst heen te komen zijn ook welkom .

ImkeTarek

Re: Vraagje over Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:10

het is wel verplicht om te springen ja... stel dat je met een buitenrit een omgevallen boom tegen komt waar je niet om heen kunt en je kunt niet omdraaien om wat voor reden dan ook...
ik heb met het ruiterbewijs maar 50cm hoeven springen en geen verder geen oxertje ofzo, alleen een stijltje van 50cm.

tip om van je springangst af te komen:
begin met een makkelijke (spring)pony die je vertrouwd, ga dan eerst balkjes draven, daarna balkjes met een sprongetje van 10cm er achter, en de sprong steeds iets hoger maken. zolang je er balkjes voor legt zullen pony's voorzichtiger en rustiger springen.
als je dit een beetje durft, dan kun je die balkjes weg halen en op wat "moeilijkere" paardjes gaan springen. dit allemaal niet overhaasten, als je dat doet zal de angst niet sneller weg gaan. doe gewoon wat je durft en bouw het langzaam op!

hoop dat je hier wat aan hebt!

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:23

Ik heb ook me ruiterbewijs gehaald en je bent inderdaad verplicht om te springen, want anders zak je automatisch..!!
Maar ik weet niet of je het op een eigen paard of manegepaard gaat doen..!!
Eigen paard; neem wat privelessen!
Manege paard; vraag om een braaf paard dat 99% van de gevallen alles springt!
Succes ermee!!

Laurine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:26

Ik denk niet dat ze een uitzondering maken want dat zou oneerlijk zijn voor de andere ik zou gewoon eerst een heel laag kruisje op zetten en daar over heen springen en dan elke keer 2 of 1 gaatje hoger doen tot dat je over je angst heen bent!!

Rashja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 18:54

Als ik ga dan ga ik met mijn eigen paard dat is vroeger een spring paard geweest dus dat zit wel goed.
Die springt wel Alleen ik nu nog .
Ik heb 2 keer in de week les waar van ik eentje gebruik om over balkje heen te draven en soms een sprongentje.
Maar dan tot 20 cm en dan vind ik het wel weer weletjes.
Heb vroeger wel veel gesprongen tot de 1 meter hoog maar toen een keer heel erg hard gevallen.
Werd toen waker in het ziekenhuis en sinds die rij ik nog liever om dan ergen over heen te springen.
Of ik stap zelf af en laat me paard alleen spring .

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:02

Je moet springen maar ze zullen je heus geen hindernis van 60 cm hoog en 50 cm breed laten springen hoor. Wij moesten maar 40 cm springen en geen breedte.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:13

Ik ken iemand en die moest zelfs geen galop doen,die mocht in draf erover(is wel in België)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:49

Ik moest 2 jaar geleden een kruisje van ong. 40 cm springen , stelde echt niets voor. Maar als je echt bang bent, is het misschien huizen hoog!

Sharmila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:11

Ik heb vorig jaar mijn ruiterbewijs gehaald. Ik heb ook een ontiegelijke springangst. Ik had al jaren niet gesprongen..... Ik ben keihard jankend eroverheen gegaan....mietje..... Maar ben gewoon geslaagd hoor.
Van tevoren oefenen, en niet nadenken van tevoren maar gewoon doen. Zo heb ik het gedaan..... Ik heb mijn verstand op 0 gezet en ben eroverheen gegaan. Ik heb gelukkig ook een paardje dat makkelijk springt. Dat sleept je er wel doorheen. Enne...zo hoog was het achteraf ook niet hoor.

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:59

Wij mochten ook gewoon vanuit de draf (steiltje van 40 cm) moesten eerst 2x over 20 cm, en toen 2x over 40 cm.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:19

Bij ons werd er een oxer van 70 cm hoog en 50 breed neergeplant...

Gezien het feit dat er alleen maar paarden meereden.

Inderdaad; oefen eerst op een betrouwbaar paard, en bouw het langzaam op, je moet het natuurlijk wel leuk blijven vinden!

Rashja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 17:36

mariska1989 schreef:
Bij ons werd er een oxer van 70 cm hoog en 50 breed neergeplant...

Gezien het feit dat er alleen maar paarden meereden.

Inderdaad; oefen eerst op een betrouwbaar paard, en bouw het langzaam op, je moet het natuurlijk wel leuk blijven vinden!

Mmm dat klink nu niet echt geweldig.
40 cm zal nog lukken maar 70 .
Mijn paard die ik mee neem is 175 hoog.
Hoppelijk ben ik dan de enigste met een paard dan heb ik mischien wel geluk