Welk bedrag vragen voor leasen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zofy

Welk bedrag vragen voor leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 15:45

Hallo allemaal,
Ik kreeg een mailtje van iemand dat ze mijn pony wel willen leasen. Ik heb hier zelf totaal geen ervaring mee en heb dan ook geen idee hoe dit in z'n werk gaat. Het enige dat ik weet is dat de pony in mijn bezit blijft en de ander voor de rest de pony mag gebruiken alsof het zijn eigen dier is.
Maar nou is mijn vraag hoe dit met de kosten in z'n werk gaat. Moet ik dan een vast bedrag per maand vragen? En hoeveel?
Hoe zit dat met kosten van voer, stalling, DA etc.?
Of kan ik zlef beslissen wat diegene wel of niet betaald.
Ik heb echt geen idee en zou graag wat meer willen weten van iemand die hier wel ervaring meeheeft en of die prijzen nog afhangen van wat de pony waard is.
Alvast bedankt!

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:53

Ik heb een tijdje een pony geleast en betaalde toen voor 3 keer per week rijden 50 euro in de maand. Ik moest zelf lessen betalen (was verplicht), maar voor de rest hoefde ik niks te doen of te betalen. Wel moest ik de pony verzorgen, dus poetsen, manen trekken, hoeven uitkrabben. En de eigenaar laten weten wanneer hij weer eens naar de smid moest of wanneer er iets mis was met het paard of het tuig of de stal.

Ik zou in ieder geval duidelijke regels maken voor als je paard iets overkomt waar je leaser bij is, wie dan voor de kosten/schuld opdraait enzo.

nijntje01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:03

Ik heb zelf wel eens een pony geleasd voor mijn dochter....wij betaalde 110 euro pm. Het voer en DA kosten waren voor de eigenaar. Zelf moesten we voor een zadel en hoofdstel zorgen.
De hoefsmid kosten deelden we ( was alleen bekappen, geen ijzers)
Voor de rest mochten we zelf weten wat we met de pony deden.
Uitmesten, poetsen, verzorgen ed was voor ons.

succes ermee.

Zofy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 16:04

Dank je wel voor je berichtje Lotte.
Wat ik bedoel is meer dat de pony geheel verzorgd (dus iedere dag) wordt door de leaser. En dat de pony dus ook ergens gestald is wat qua afstand makkelijk is voor de leaser.
Het is dus zeg maar helemaal de ander z'n paard maar hij blijft op onze naam staan etc.

Zofy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 16:05

nijntje01 schreef:
Ik heb zelf wel eens een pony geleasd voor mijn dochter....wij betaalde 110 euro pm. Het voer en DA kosten waren voor de eigenaar. Zelf moesten we voor een zadel en hoofdstel zorgen.
De hoefsmid kosten deelden we ( was alleen bekappen, geen ijzers)
Voor de rest mochten we zelf weten wat we met de pony deden.
Uitmesten, poetsen, verzorgen ed was voor ons.

succes ermee.

En de pony stond ook bij jullie (in de buurt) gestald?

zaira

Re: Welk bedrag vragen voor leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:15

Hoi ik heb mijn paard eerst gehuurd en ik betaalde 25 euro per maand aan de eigenaar en het paard stond op een manege bij mij in het dorp waarvan wij alles betaalde. Dierenartskosten, stalling, spullen enz. Het zadel het ik het eerste half jaar mogen lenen maar de eigenaresse had nog meer paarden waarvoor ze het zadel dus nodig had.
Ik vond dit een goed bedrag want ze hadden er zelf helemaal geen kosten aan hadden.

Hopelijk kan je hier iets mee.

gootje2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:15

ik lease een tinker waar ik zowizo 1x per week op rij en 2x per maand les heb van iemand van daar, ook als ik vrije dagen heb of vakantie mag ik komen om haar te rijden, in totaal ben ik dan 50 euro per maand kwijt ik mag er ook mee buitenrijden etc. etc. en hoef geen hoefsmid/DA/wormenkuren/benodigheden te betalen

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:25

Ik heb een paar jaar geleden ook een lease pony gehad ..
Ik betaalde €50,- in de maand ..
De pony stond op fietsafstand (10minuten) en ik mocht er alles mee doen, naar de club, naar buiten, op wedstrijd etc..
Dierenartskosten waren voor de leaser (gelukkig nooit nodig gehad behalve de jaarlijkse inentingen)
Bekappen deed de eigenaar zelf dus daa rook geen geld voor hoeven betalen ..
Tuig etc mocht ik ook gewoon gebruiken .. Alleen de extra spullen die ik wilde voor de pony moest ik zelf aanschaffen ..

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:33

Ik hoor vaak bedragen van 150,- tot 200,- in de maand incl. voer, veearts, hoefsmid, harnachement etc. Je hebt dan wel een pony voor je alleen maar de eigenaar blijft wel beslissen wat jij ermee mag doen (bv. lessen, buitenritten, springen etc.) Dit is wel bij een commerciele handelaar.

supertygetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 04:16

Ik heb een half jaar lang een paard geleasd, en dat ging heel goed!

Wij hebben haar bij ons in de buurt gezet, en daar voor alles betaald.
Hoefsmid, ontwormen, lessen, stalling, voer, etc.
Zij moest alleen betalen als evt. de dierenarts moest komen.
Verder zou ik wel een heel duidelijk contract opstellen waarin staat dat zij jou niet mag aanklagen mocht ze er af vallen, wat ze evt. niet met de pony mag doen (niet hoger dan zo hoog springen bijv.), dat zij goed voor het paard moet zorgen, etc.

Rytir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:28

Wat supertygetje zegt vind ik logisch. Wanneer iemand een pony voor hem/ haar alleen heeft en in feite kan beschouwen als eigen pony (mits dus de eigenaar of een ander er niet mee rijd bijv)kan deze persoon ook alle kosten op zich nemen (excl de va- kosten). De leaser heeft al geluk dat hij/zij bijna een eigen paard heeft en geen leasebedrag voor het paard zelf hoeft te betalen!

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:11

Het is eigenlijk gewoon een eigen pony voor diegene die hem least. Ik denk dat het redelijk is als diegene zowie zo de stalling betaald (de pony komt immers bij hun in de buurt te staan) en het voer.
Dierenarts kosten zijn voor de eigenaar vind ik.
En ontwormen, tja... als die pony niet geleasd wordt zou de eigenaar deze kosten ook hebben.... maar ik denk dat het makkelijker is als de leaser dit betaald.
En smid.. tja zelfde als bij wormenkuren, wanneer de pony niet geleasd wordt moet de eigenaar dit ook betalen. Maar misschien wil de leaser er wel ijzer onder ofzo, dan zou diegene dit zelf moeten betalen.
Inprincipe is het maar net welke afspraken je maakt natuurlijk. Het is maar wat jij wilt. Ik zou inderdaad wel een contract opstellen!

En daarin ook andere afspraken zetten, bijvoorbeeld dingen die de leaser niet met de pony mag doen, dat jij niet verantwoordelijk bent voor ongevallen e.d. (ongevallen als dat de ruiter van je paard valt), en hoe het zit als jouw paard schade aanricht e.d. Dus echt overal afspraken overmaken en vastleggen op papier, zodat hier geen gezeur over kan komen! Heel belangrijk!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:15

Ik betaalde 2,5 jaar geleden zo'n 120 euro per maand. Het ging de eigenaresse er om dat ze de pony kon houden, zelf verder kon bij de paarden en de pony nog niet met pensioen te doen. Ik mocht er alles mee, maar moest bijv. wel zelf een trailer kopen. Alle verdere kosten waren voor haar, zij wilde tenslotte zelf de pony houden maar had niet genoeg tijd en geld om nog een paard erbij te houden. Maak inderdaad duidelijke afspraken, en veel succes!

Edit: pony bleef staan waar hij stond, op de pensionstal waar zij ook haar paard had staan. Ze was erg betrokken, en hielp mij met dingen waar ik niet uit kwam, maar zorgde ook voor wormenkuren etc.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:58

Ik heb een aantal jaar terug een pony geleasd.
Ik kon haar gewoon beschouwen als mijn eigen pony, alles zelf betalen zoals dierenarts, hoefsmid, etc. Zadel, hoofdstel, etc kreeg ik erbij.
Maar ik hoefde verder geen bedrag aan de eigenaar te betalen.