Stout shet hengstje, hoe aanpakken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collinnnnn

Stout shet hengstje, hoe aanpakken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 14:36

Ik zit met een probleem,

Ik heb een 9 jarig, 95cm metend shetlandpony hengstje, Basje.
Bas heeft nog nooit gedekt, maar toch slooft hij zich ontzettend uit naar paarden die hij niet kent, hij begint met hinniken, dan steigeren en er naar toe willen rennen, terwijl ik ernaast loop.
Nu is het zo, dat ik een marathon wagentje voor hem heb gekocht, en het dus de bedoeling is dat hij daar binnekort voor gaat lopen, hij heeft het jaren gedaan, maar nu al jaren niet meer.
Castreren is geen optie, aangezien hij volgend jaar de dekdienst in gaat.

Toen hij nog voor de wagen liep, gedroeg hij zich voorbeeldig, nooit vervelend naar andere paarden oid.

Ik wil dus weer met Bas gaan mennen, maar ik wil niet dat er ongelukken gebeuren, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
En hoe hebben jullie dit opgelost, is het een kwestie van aanpakken en streng optreden?

Ik hoor het graag!

Collinnnnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:28

Niemand?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:31

Waarschijnlijk gewoon een kwestie van opvoeden. Als eenmaal dudielijk is wie de leider is dan zijn ze geweldig paardjes helemaal om mee te werken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:45

Stomweg ALTIJD consequent zijn en duidelijke grenzen stellen.

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:37

wij hebben een trekpaard hengst van 3 en half staan
en zijn en blijven hengsten met gevoel voor merrie's en andere onbekende paarden
aan de hand is roel vrij sterk en hebben daarom nu ook altijd een bitje in ( stang maar geen hefboomwerking)en dar gaat goed
maar als hij en merrie ziet dan word hij gek en als wij roepen roel hoooo!! dan staat hij stijf stil
dit hebben we hem ook aangeleert voor de kar
en voor de kar is hij vrij normaal hij heeft af en toe zijn streken (voor het weg rijden 1 a 2 keer stijgeren)
maar als hij voor de kar of onder het zadel is is hij schaap mak en geeft geen kik tegen merrie's
je moet gewoon streng tegen hem blijven want als je dit niet doet en hij gaat dekken dan wordt het erger en erger
mischien helpt een klein bitje hoef niet scherp te zijn maar heb je tog even iets meer te vertellen want ze kunnen sterk zijn hoe klein dan ook

Collinnnnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 09:13

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik heb er heel veel aan !

Kus, Karin