bok hoef?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosesss

bok hoef?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 12:54

om de hoeveel weken moet je bok hoef behandelen???

en is buiten lopen goed of slecht voor een paard???

bedankt

LDRD

Re: bok hoef?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:43

Wat bedoel je met behandelen? En gaat het om een veulen of een volwassen paard?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:46

Bok hoef?
En buiten lopen lijkt me niet slecht voor een paard hoor, als je bedoelt wat ik denk..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:02

Megamutsj schreef:
Bok hoef?

Heel stijl hoefje, waarbij de verzenen erg hoog zijn en het paard vaak op de toon staat en de verzenen los van de grond komen.

rosesss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 22:07

om de hoeveel weken moet je hem bekappen....
hoeveel moet er af...
is het schadelijk als je later er op gaat rijden.! hij is nu nog 1.5

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:10

Heb je een foto van de hoef?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:18

Zo ziet een bokhoefje eruit, compleet met snavelijzertje.

Afbeelding

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:32

Misschien een domme vraag hoor, maar wat gebeurd er als je die hielen bij zo'n hoef korter maakt?

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:46

Als je de hielen korter gaat maken krijgen de buigpezen een flinke klap... paard gaat dan waarschijnlijk overkoot door de pijn en de trekkracht van de pezen...

Hoe vaak bekappen, ik schat zo elke 6/7 wkn... hoeveel moet eraf, afhankelijk van hoeveel de hoef groeit... snavelijzer is al een hele grote stap in de goede richting!

Beweging is goed, zolang het paard het ijzer niet verliest...
Neem eens contact op met gebroeders van Nassau (www.hoofcare.nl)... die kunnen je zeker een hoop wijzer maken!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:50

Hoeveel eraf moet moet je aan de deskundige over laten.
Ik denk ook dat je wel binnen 8 weken weer moet.
Buiten lopen is voor (bijna) elk paard goed.
Inderdaad even opletten als ze wel z'n ijzertje onder krijgt.
Dan kun je der vaak het beste binnen laten als het erg blubberig is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:08

Voor een paard met een bokvoetje is het van groot belang dat ze alleen nog maar op het harde komen. Anders heeft bekappen en snavelijzertjes geen enkele zin.
En die pezen kunnen wel wat hebben hoor. Paardje met het voetje van de foto is met ijzertje geen moment kreupel geweest met het ijzertje terwijl er een behoorlijke standcorrectie heeft plaatsgehad. Voordat het ijzertje eronder kwam kon ze niet met de verzenen op de grond komen. De foto is genomen op de dag dat het ijzer eronder gekomen is en hier staat ze dus van het ene op het andere moment wel met de verzenen aan de grond.

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:16

Tuurlijk kunnen die pezen wel wat hebben, maar je moet die verzenen niet te extreem in een keer korter willen maken... want dan gaat het paard wel degelijk last krijgen...
Paard moet idd veel en regelmatig op het harde komen, maar om te zeggen alleen maar en niet meer naar buiten is onzin... juist die beweging zorgt ervoor dat de pezen op gaan rekken! Ben het met je eens dat een snavelijzer op een zachte blubbergrond weinig tot niets doet, maar als je zorgt dat het paard ook veel op een harde ondergrond komt kan hij best naar buiten...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:42

Uhhhh, ze staan bij ons buiten.....op de tegels. Uiteraard is beweging uitermate belangrijk, maar wel op een harde ondergrond. Weet uit ervaring dat het niks uithaalt als je ze daarna weer in de wei zet. Ze gaan onmiddellijk de voet weer ontlasten en drukken de punt gewoon de modder in.
En in de modder ben je het ijzertje zo kwijt en daar is het toch wel kostbaar voor.
Maar de pezen (of eigenlijk het ligament dat aan het hoefbeen vast zit) moeten juist rekken, want dat is nou net de oorzaak van een bokhoef.

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:01

Als ze buiten kunnen staan... op de tegels is dat natuurlijk perfect
Dat ze de hoef toch zullen proberen te ontlasten en de snavel in de grond zullen drukken heb je helemaal gelijk in!
Maar... als je moet kiezen tussen niet naar buiten (dus beweging), of naar buiten op zachte grond, zou ik toch kiezen voor het tweede...
Uiteraard moet het bewegen op de harde ondergrond erin blijven!

Mijn paard heeft ook steile voorvoetjes, niet zo extreem als een bokhoef maar toch aardig steil. Die is dus door een correctie om de voeten wat minder steil te krijgen toch echt overkoot gaat staan...

Daar is dus dat checkligament ook de boosdoener...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:03

Tsja, als op het harde geen optie zou zijn, wordt het wel een moeilijk verhaal om te corrigeren. Ik denk dat ik dan toch voor een operatie zou gaan waarbij het ligament wordt doorgesneden. Maar ook dan zal je moeten rekken anders loop je het risico dat het alsnog onvoldoende verlengt aan elkaar groeit.
Nou ja, het blijft lastig zo'n voetje corrigeren.
Ik ben blij dat ik in de gelegenheid ben om ze lange dagen op de tegels te zetten en als het gaat vriezen en de wei is hard komende week dan gaan ze van s morgens zeven net zo lang de wei op als verantwoord is.
Ik ben ook een zeer groot voorstander van zeer veel beweging en niet alleen bij paarden met beenproblemen.

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:15

tis misschien een beetje rare vraag maar hoe komt een paard/pony aan zo'n hoef

stabik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:20

vaak worden ze zo geboren volgens mij, alleen bij ons in de buurt staan een paar welshjes die worden dus zo bekap en beslagen! echt die hoefsmid kan gewoon niet goed zijn beroep doen... heel zielig om te zien want het is niet nodig...

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:22

O men =P nog nooit van gehoord =P

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:24

Ik denk dat het aangeboren kan zijn maar dat het ook heel vaak ontstaat in de veulentijd. Helaas wordt er nog meestal gedacht dat veulens niet bekapt hoeven te worden.

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:41

ow ok ik was gewoon ff nieuwschierig
maar Anour15 : kan je daar dan niks van zegen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:56

hannatjuh schreef:

Ik? Waarvan?
Van die veulens? Ik ken op het moment geen mensen met veulens, maar het is gewoon een algemene misvatting van veel mensen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 08:38

Het kan aangeboren zijn, maar zoals in mijn geval is het een graasvoetje. Ze heeft de gewoonte om altijd met hetzelfde voetje naar voren te staan bij het grazen waardoor de voet die naar achteren staat en waarmee ze dus op de toon rust niet goed belast wordt.

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:27

Anouar15 schreef:
hannatjuh schreef:

Ik? Waarvan?
Van die veulens? Ik ken op het moment geen mensen met veulens, maar het is gewoon een algemene misvatting van veel mensen.

ow ok nee ik dacht dat je mensen kenden die dat deden