Waar op letten bij het bekappen, iedereen doet het anders !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

Waar op letten bij het bekappen, iedereen doet het anders !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 10:56

Hai hai bokkers,

Door omstandigheden heb ik al drie verschillende hoefsmeden gehad voor mijn paardje. De reden van wisseling is , omdat de een zijn afspraken niet nakwam en de andere een wachttijd van 4 weken heeft. De eerste was een traditionele hoefsmid zeg maar, de tweede een natuurlijke bekapper en nu weer de traditionele zeg maar. Na mijn weten hebben ze het alle drie goed gedaan, want mijn paard liep goed en heeft geen pijn, want dat vindt ik toch het belangrijkst

Echter hebben ze allemaal op een ander manier bekapt, de een kapte ook een beetje de verzenen weg om haar recht te laten staan (1x) , de andere haalt de steunsels weg de andere vijlt alles alleen bij, weer de andere maakt de onder kant van de hoef helemaal glad en de straal bewerkt ie en vijlt bij. Door al die diverse manieren ben ik gaan denken van wat is nu belangrijk, waar moet je nu eigenlijk op letten? Ik weet wel dat het aller belangrijkste is dat je paard geen pijn heeft en goed loopt. Maar zoals eerder gezegd bij alle drie de manieren deed ze het goed…..Iemand enig idee waar ik op moet letten naast het bovengenoemde?

Alvast bedankt…..het enige wat ik wil is het allerbeste voor mijn paardje

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:02

De grootste verschillen tussen traditioneel en natuurlijk bekappen kan je vinden op deze site: www.hoefnatuurlijk.nl
Daar staat alles heel uitgebreid beschreven.
Ik bekap mijn paard nu ongeveer een jaar natuurlijk en z'n hoeven zien er honderd keer beter uit dan dat hij traditioneel bekapt werd.

Leoni_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:22

Mijn pony wordt traditioneel bekapt, en omdat ik nog nooit geen problemen heb gehad, heb ik het gewoon zo gehouden
wel ben ik 1x van hoefsmid verandert.

Waratje

Re: Waar op letten bij het bekappen, iedereen doet het ander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:42

Belangrijkste is dat het paard na de bekapbeurt gewoon goed kan lopen. Gevoeligheid na het bekappen betekent dat ze teveel hebben weggehaald.

Wat je in ieder geval mag verwachten is dat de hoefwand ingekort wordt tot het niveau van de zool. Steunsels worden in ieder geval vrij kort gehouden, die groeien nogal goed en als het tegen zit een verkeerde kant op. Straal kunnen losse vellen weggesneden worden, maar moet uiteraard de grond raken, dus gelijk met de hoefwand.
Vijlen langs de onderrand om netjes af te ronden, aan de voorkant iets duidelijker afronden voor het makkelijk afwikkelen (opzetje)

Let goed op dat de stand van je paard niet dramatisch veranderd door het bekappen, veranderingen moet de smid met jou overleggen voor hij het doet. Abrupte stand veranderingen kunnen je grote problemen geven met pezen en spieren, mag eigenlijk alleen in uiterste noodgevallen wat in de praktijk neerkomt op niet doen.

Snovje

Re: Waar op letten bij het bekappen, iedereen doet het ander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 11:47

Oke thanks voor het advies! Mijn paard is 2,5 jr en de laatste hoefsmid die ik nu heb heeft haar wel rechtgezet......Ik heb geen problemen gezien, maar moet wel opletten dus....

Weet iemand trouwens een goede en betrouwbare natuurlijke bekapper in de buurt van eindhoven?