Contract voor bijrijdster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Contract voor bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 09:56

Ik krijg binnenkort waarschijnlijk een bijrijdster voor mijn pony en daarom wil ik graag een klein contractje opstellen zodat we allebei weten waar we aan toe zijn.
Wat zouden jullie allemaal in zo`n contractje zetten?
Ik zat zelf te denken in de richting van de te rijden dagen, kosten, buitenritten enz.

Wat denken jullie?

meikemarieke

Re: Contract voor bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:04

dat lijkt me heel verstandig,
Tjah de kosten moeten erin (van bijvoorbeeld les, de vaste kosten, kosten bij ziekte, dat soort dingen)
aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid (wat gebeurt er als er iets met de pony gebeurt tijdens het rijden?)
hoe vaak ze mag rijden, mag ze ook les nemen, mag ze ook wedstrijden gaan rijden?
succes er mee!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 10:04

Bedankt daar kom ik al een heel eindje mee

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:25

Ik sluit me aan bij vincentlover. Vergeet alleen niet de afspraken over het omgaan met andermans spullen. Wat doe je als op haar dag iets kapot gaat?
Natuurlijk moet ze het ook gewoon en netjes opruimen.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:28

Ik ben zelf bijrijdster en heb een contractje. Er staat in op welke dagen in de week ik kom, wat de kosten zijn, hoe vaak de paarden gemiddeld beslagen worden en wat dat kost, dat er altijd met cap/helm gereden wordt, dat er altijd gepoetst/ge-hoeven-krabd wordt, uitmesten + vegen, goed afluiten... Gwoon een overzichtje van de basis-regels, zodat je van beide kanten weet waar je aan toe bent.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:29

Ik sluit me aan bij vincentlover. Vergeet alleen niet de afspraken over het omgaan met andermans spullen. Wat doe je als op haar dag iets kapot gaat?
Natuurlijk moet ze het ook gewoon en netjes opruimen.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:29

oo sorry dubbelpost, computer blokkeerde

Tomaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:33

Wat jij van haar verwacht en wat zij van jou kan verwachten, ook wanneer zij of jij ziek bent, wanneer ze de dierenarts mag bellen. Wat ze absoluut niet mag doen. Of ze ook haar kleine nichtje mag laten uitstappen. En misschien ook nog een paar dingen van haar kant? (wat zij er bijvoorbeeld graag in zou willen hebben)

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:28

Met mijn bijrijdster heb ik ook een contract. Dit verzoek kwam vanuit haar omdat we wel gezien hebben wat voor gezeur je achteraf kunt krijgen als je denkt goede mondelinge afspraken gemaakt hebt.

In het contract staat o.a. (even voor de duidelijkheid, zij heeft mijn paard geheel tot haar beschikking).

* Een opzegt termijn wanneer een van de partijen zou willen stoppen met de training.
* Vermeld duidelijk in het contract wie waar aansprakelijk voor is. Stel dat je bijrijdster van je paard valt en ze breekt haar been kan ze dan kosten op jou verhalen. Of stel dat door toedoen van je bijrijdster je paard een blessure oploopt kun je dat op haar verhalen.
* Vermeld in het contract wie welke kosten betaald (bijv. stalling/rijlessen/wedstrijden/dierenarts/hoefsmid etc).
* Je kan afspraken maken mbt. het harnachement (heeft de bijrijdster dit zelf, zo ja, hoe zit het qua verzekeringen enz).

Verder heb ik in het contract staan dat ik als eigenaar altijd de laatste hand heb in de beslissingen. Tevens geen verkoopclausule etc. Maar goed wij hebben het contract door een prof. iemand laten opstellen dan zitten we beiden juridisch altijd goed. En we hebben er beiden een goed gevoel bij.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:57

Hoi,

Heb rechten gestudeerd en weet er wel wat van dus zal me er even tegeaan bemoeien.

Als de bijrijdster onder de 18 is vergeet dan vooral niet om haar ouders te laten ondertekenen! Als ze minderjarig is kan ze anders geen rechtshandelingen aangaan en zeker bij serieuze zaken als aansprakelijkheid etc. is het ook belangrijk dat de ouders ermee bekend zijn en instemmen.

Mbt tot aansprakelijkheid: in principe ben je als eigenaar voor een dier altijd aansprakelijk voor alle schade die het dier veroorzaakt. Dus ook de (letsel) schade als zij valt. Omdat zij echter ook zelf het risico neemt door te gaan paardrijden wordt in de praktijk de schade meestal verdeeld (50-50) ofzo. Daarbij houdt een rechter er rekening mee of de eigenaar van het paard en commercieel belang had. Je hebt bijvoorbeeld veel maneges die aansprakelijkheid proberen uit te sluiten. De rechter vindt dan toch vaak de manege (voor een groot deel) aansprakelijk na een ongeluk en weegt daarbij mee dat een manege een bedrijf is met commerciele doeleinden.

Als je dus een vergoeding vraagt is het handig om erbij te zetten dat dat bedrag een bijdrage in de kosten is en dat jij geen commercieel oogmerk met je pony hebt.

Overigens kun je wel afspraken maken over aansprakelijkheid maar bij echt erge dingen wordt het dus een verzekeringskwestie. Ookal spreek je af dat je verzorger jou nooit aansprakelijk zal stellen, dat kan in de praktijk toch anders lopen. De ziektekostenverzekering kan bijvoorbeeld besluiten om de kosten (van bijvoorbeeld een ziekenhuis opname) op de eigenaar te verhalen en klopt dan gewoon aan.

Altijd de pony WA verzekeren dus! Anders ben je vogelvrij en kan het tot je failissement leiden (ook als je er zelf op zit en je pony besluit dat als hij schrikt hij het beste op die mooie geparkeerde porche kan springen).

Ik zou er zelf voor kiezen om haar te verplichten altijd met cap te rijden, kan namelijk ook nog van belang zijn bij de verzekering.

Ik zou er trouwens ook in zetten dat als er een ernstige reden is jij haar onmiddellijk de toegang tot de pony kunt verbieden en dat je dan geen opzegtermijn hoeft na te komen. Als ze echt domme dingen zou doen dan wil je haar toch alla minute kwijt kunnen?