paard achter of naast je aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hiltje1973

paard achter of naast je aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 23:40

Hoi Forum,

Ik ben nieuw op het forum en heb een vraag.

Ik heb sinds kort een (Fries) paard in de lease van 3,5 jaar oud, die hier en daar nog wel wat opgevoed moet worden en daar heb ik tot nog toe weinig ervaring mee.
Als ik met haar op het erf wandel merk ik dat ze het soms nog wel spannend vindt. In het begin liet ik haar achter me lopen (dat ben ik gewend met oudere paarden en is volgens mij ook een beetje het idee van NH) Dat doet ze op zich braaf, ze loopt netjes mee. Totdat er iets engs is of er verderop paarden staan. Bij het omdraaien versnelt ze dan of ze rent me voorbij en heeft de neiging om letterlijk over me heen te lopen. Ik heb een aantal keer echt opzij moeten springen en heb dat afgestraft (schreeuw en een stomp) en heb haar stilgezet en ben weer verder gegaan naar een minder eng gedeelte. Het gaat dan weer goed en dat beloon ik. Ik vind dit echter toch gevaarlijk worden voor mezelf en ze wordt natuurlijk alleen maar meer onrustig van zo'n afstraffing. Bovendien durf ik de engere plekken niet meer op te zoeken.

Vandaag heb ik de tip gekregen om haar naast me (tot maximaal haar schouderhoogte) te laten lopen. Ze loopt dan veel minder mee dus ik moet dan een zweepje meenemen om haar af en toe voorwaarts te houden. Ook kruipt ze mijn kant op en ik moet dan echt haar hoofd de hele tijd (zachtjes) wegduwen om haar op eigen benen te laten lopen en van me af te houden. Dit lijkt beter te gaan (hoewel er geen enge dingen meer kwamen dus de echte test is er nog niet).

Mijn vraag is wat jullie zelf het beste vinden, paard achter je of naast je. En herkennen jullie het probleem? Ik lees vaak ook op het forum dat je lekker relaxed moet gaan wandelen met een jong paard om de band op te bouwen, maar ik kan het nog niet echt relaxed noemen. Aangespannen is ze trouwens superbraaf en verkeersmak en ze is pas net onder het zadel in de bak en dat gaat ook goed. Lekker wandelen echter (nog) niet.

ik ben benieuwd naar tips/meningen

lucienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:48

heej,
Mijn paard heeft hier ook nogal last van.
Ik kreeg de tip om een hengstenketting onder haar kin
door te halen (als ze niet trekt voelt ze hem ook niet) dan laten de meesten het uit hun hoofd om door te zetten. (je hebt natuurlijk de hardnekkige gevallen)
en ik moet zeggen sinds ik dit geprobeerd heb loopt ze veel beter mee ook met een gewoon halster touw.
ze mag bij mij tot naast mijn schouder met haar hoofd komen
succes!

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:51

ik zal ze altijd naast je laten lopen.
Achter je is niet verstandig stel dat ze ergens van schrikt en vooruit springt of haar benen vooruit gooit dan sta je aardig in de weg en dat is ook weer niet de bedoeling.

succes verders

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:54

Ik loop graag schuin voor; als je er echt naast loopt ben je te laat om in te grijpen als ze wegspringen is mijn ervaring. Naast de schouder lopen doe ik alleen met monsteren.

Als ze me voorbij willen krijgen ze een tik op de neus of ik grijp ze in de borst zodat ze achter me blijven; ik ben baas en bepaal waar we heen gaan, niet het paard. Als ze het in eerste instantie niet snappen of te sterk worden doe ik het touw met een slag om de snoet.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 00:22

naast!!! als een paard achter je loopt schrikt en weg springt gebeuren er ongelukken

meelopen zal een paard gewoon moeten leren desnoots met een tweede persoon er achter(op afstand)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 01:46

Naast de linkerschouder moet je lopen. Ik wil me nergens mee bemoeien, maar is het wel zo verstandig om een jong paard op te moeten voeden als je hier geen ervaring mee hebt?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 01:51

Afbeelding

Bij mij ligt het altijd een beetje aan het type paard wat ik in de hand heb hoe ik em meeneem. Belangrijk als je voor je paard loopt is wel dat je em altijd in de gaten houdt!! Maar voor een onzeker paard is het soms toch prettiger als je zelf het voortouw (letterlijk) neemt.
En als je vaak omver wordt gelopen, zit er toch iets niet goed in de rangorde

B_Sweet

Re: paard achter of naast je aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 08:41

Ik zou ook naast je paard lopen....(Voor als het schrikt ofzo...)
Ik weet niet of je Fries achterwaarts kan?
Maar als je Fries het kan,kan je proberen naast hem te lopen zodra hij 1 stap voor je uitloopt hem 2 passen achterwaarts zetten...
Dit kan je ook gewoon in de bak oefenen...
En misschien heel veel grondwerk gaan doen...
Hebben wij met onze Tinker ook gedaan,hij sleurde ons mee naar hooi of kuil.En hij is er heel erg lief van geworden aan de hand iedereen kan hem nu menemen aan de hand...
Ik weet niet of het een goede manier is voor jouw paard...maar je kan het proberen toch?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 08:46

Ik loop over het algemeen ongeveer naast het hoofd van het paard. In 'smallere' gangpaden ga ik voorop. Naast de schouder lopen vind ik zelf niet prettig, het hoofd van het paard steekt dan nog best een stuk voor mij uit.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 08:54

ik wil alle paarden rechts achterme hebben , beetje schuin evt de neus vh paard rechts naast me hebben en geen milimeter meer , ik wil ze pertinent niet recht achter me hebben dan krijgen ze ruzie ! das mijn prive ruimte !

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 08:55

Voor je is het best, een leider loopt altijd vooraan, als jj de leider wilt zijn./bent moet je dus voor je paard lopen

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:11

Ík heb geleerd ernaast ivm met het schrikken van het paard.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:32

Voor, zeker met een jong paard. Dat plaatje van vonnie is de reden waarom.
Als het paard schrikt en door je heen loopt moet je niet aan de kant gaan trouwens. (tuurlijk zijn er gevallen waar het niet anders kan) maar moet je hem meteen op zijn plek zetten.

Als de verhoudingen nog niet goed bevestigd zijn zou ik eerst goed oefenen in de bak of een longeercirkel.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:37

Ik heb altijd geleerd dat een veulen in de natuur rechts achter de moeder aanloopt, en deze dus als leiding ziet. Als wij dus links naast het paard gaan lopen, zien ze ons als leiding. Ze mogen absoluut niet voorbij je, want dan nemen zij de leiding over!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:51

Fredt schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een veulen in de natuur rechts achter de moeder aanloopt, en deze dus als leiding ziet. Als wij dus links naast het paard gaan lopen, zien ze ons als leiding. Ze mogen absoluut niet voorbij je, want dan nemen zij de leiding over!

Ik denk dat ze niet perse een voorkeur hebben voor rechts, veulens lopen inderdaad wel vaak min of meer 'in de flank' van moeders mee, dus schuin erachter. Dat wij links lopen heeft er meer mee te maken dat we ook links opstappen volgens mij. En dat komt weer voort uit vroeger tijden iets met het zwaard wat aan 1 kant hing en dat dan links opstappen het makkelijkst was.

Maar dus naast het hoofd lopen of iets schuin ervoor, dat klopt wel en dat vind ik dus zelf ook het prettigst lopen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:55

In principe schuin links ervoor. Bij mijn oudere Tinkermerrie ben ik wat dat betreft wat soepeler en als ik haar samen met mijn 2 jarige Shet ophaal loop ik ter hoogte van haar schouders. Puur eigenlijk omdat ik dan de Shet wat meer ruimte in zijn touwtje kan geven. Zijn korte pootjes houden haar tempo niet bij
Loop ik alleen met mijn merrie dan loopt zij schuin achter mij. Links of rechts achter me interesseert me niet zo lang ze maar schuin achter me loopt. Loop ik alleen met de Shet idem dito. Mijn Shet wil nog wel eens sprintje naar voren trekken wat ik echter gelijk af straf door mijn leidhand (=hand waarmee ik het touw vast heb) omhoog te houden. Negeert hij dit dan zwaai ik met het uiteinde van het touw voor zijn neus.
Mijn hand omhoog heeft gelukkig nog vaak genoeg effect op hem om achter me te blijven. Weliswaar zwaar in protest en woest slaand met zijn koppie, dribbelend en al maar dat maakt mij niet uit. Zo lang hij maar daar blijft

Eigenlijk maak ik uit jouw verhaal op dat de merrie nog niet genoeg vertrouwen in jou heeft als leidmerrie zijnde. Aangezien ze aangespannen (en dan dus leidmerrie is) wel rustig en verkeersmak is maar juist als zij geleid wordt dan niet. Ik raad je aan om in de bak eerst wat aan dat vertrouwen te werken door grondwerk met haar te gaan doen. Heeft ze eenmaal het vertrouwen in jou als leidmerrie dan zal het wandelen ook een stuk gemakkelijker gaan.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:55

Ik denk dat in dit geval de veilgheid voorop staat.
Ongeacht of je NH of wat anders doet...ook al "hoor " je de baas te zijn en voorop te lopen..ik vind wanneer je de baas bent weet je paard dat best en kun je er gewoon naast lopen.

Bij de westernruiters hoort je paard ook achter je....Daar kom je op terug als hij schrikt..op je hakken springt..je op je bek gaat en zelf kreupel bent... HAHAHA..toch maar nasst me dus !!
Wat ook "de regels" van dominantie zijn, vaak is naast je toch veiliger met een onrustig paard dan schter je, je kunt er nu eenmaal beter op letten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:41

De plek naast de schouder is de plek voor de volger.
Waar ze het dus ooit vandaan hebben gehaald dat je naast de schouder van je paard moet lopen is mij een raadsel (misschien kan iemand mij het vertellen?)
Veulens lopen ook altijd naast de schouder van hun moeder, links of rechts maakt geen drol uit.
Dat je links naast je paard loopt en opstijgt enzo komt uit de tijd van de ridders/soldaten te paard. Die hadden een zwaart/sabel aan de linkerkant van hun middel hangen en dan was het gewoon niet praktisch om rechts te lopen en op te stijgen. Waarom dit links lopen en opstijgen nu nog zo 'heilig' is... geen idee (iemand die mij dit kan uitleggen?)
Ik wil dus dat Anouar naast mijn schouder loopt met z'n hoofd, ik ben de leider, hij is de volger.
Bij vreemde paarden wil ik dat ze achter me lopen, op een halve tot een meter afstand. Die wil ik niet te dicht bij me hebben.
Doen paarden met elkaar ook, ze laten alleen echt vertrouwde paarden bij zich komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:51

Mjn paard loopt achter mij en als het spannend wordt laat ik hem iets naast mij lopen, maar ik ben 10 cm voor hem. Hij kijkt mij dan ook aan en ik kijk hem niet niet, zo houd ik hem het rustigs. Als hij achter mij loopt en denkt dat iets eng is, soms is het nl gewoon spel van hem, en hij zou tegen mij aan lopen, dan krijgt hij subiet een duw en dan duurt het heel lang eer hij mij weer een keer uitprobeert. IK ben de baas en de baas loop je niet omver, dat weten ze heel goed. Denk maar niet dat ze in een kudde de baas voorbij streven of omver lopen.

Als ik met een ander paard een buitenrit maak, mag dat andere paard geen neuslengte voor die van mij lopen en haalt hem dan terug door orenspel en een hapneiging naar dat andere paard. Mijn paard is duidelijk de baas en houdt dat ook consequent vol. Zo moet jij ook met je paard lopen. Jij bepaalt het tempo, de richting.

Soms is het wel handig om je paard aan de buitenkant van iets te laten lopen en jij aan de binnenkant bij een bang en onzeker paard. De merrie loopt ook in het midden en het veulen aan de buitenkant bij bv de omheining e.d. Dus als er verkeer aankomt dat jij tussen het verkeer inloopt, zodat je paard niet op je hakken springt en steun zoekt bij jouw. Hij zal nl zo ver mogelijk van het enge weg willen lopen en dan komt hij jouw tegen en moet hij jouw als het ware beschermen tegen dat enge wat hij niet durft omdat mammie dat vroeger voor hem deed.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:54

Ik loop altijd tussen iets dat eng is/eng kan zijn en mijn paard. Ten eerste omdat ik hem dan 'bescherm' tegen dat enge en ten tweede dat als hij schrikt hij niet boven op mij springt, hij spring altijd van het enge weg als hij er van schrikt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:15

Het is afhankelijk van het paard waar ik het laat lopen. Maar met een onzeker paard zou ik het hoofd naast me willen hebben, dan ben je leider en bovendien kun je het paard en zijn reacties goed in de gaten houden.
Mijn eigen paard maakt het eigenlijk niets meer uit waar ze loopt ten opzichte van mij, soms loop ik zelfs naast haar flank, ze weet namelijk donders goed hoe de verhoudingen feitelijk liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:16

Wandelen met je paard is niet alleen ontzettend leuk, maar tegelijkertijd een hele goede oefening om vertrouwen te scheppen, uit te bouwen en te bevestigen. Het paard leert bijv. dapperder te worden en te 'volgen' en de mens leert werkelijk te 'leiden'. Het is dus niet zo dat alleen het paard iets moet leren (achter of naast je blijven lopen en op de leider te vertrouwen) maar zeker ook de mens (rustig en vastberaden blijven, werkelijk die leider te zijn en vertrouwen te geven).

@hiltje1983: Zo te lezen, kunnen jullie 't beste even een stapje terug gaan. Eerst wat grondwerk doen samen en wandelen op een plek waar nog niet zoveel spannende dingen zijn (de bak of de wei). Vertrouwen opbouwen, elkaar leren aanvoelen en op elkaar leren anticiperen. Wanneer je een basis gelegd hebt, kun je bijv. het erf op. Als ze jou dan voorbij gaat omdat ze iets eng of spannend vindt, draai je dan onmiddellijk om, loop een paar passen in tegengestelde richting, en draai je dan weer om in de richting waar je naartoe wilt. Op die manier blijf jij hoe dan ook voorop lopen; die positie moet jij leren innemen en die moet je paard leren te respecteren (ze gaat ervaren dat ze jou niet voorbij mag maar ook niet kàn, dat het geen zin heeft).
Straffen heeft geen enkele zin en werkt averechts; het paard is op dat moment angstig en het is aan jou om te bevestigen dat er geen reden is om bang te zijn, dat jij het rustpunt bent en dat ze bij jou veilig is. Dat is namelijk wat ze nodig heeft.

In tegenstelling wat sommigen denken, is het niet zo dat je persé links van je paard moet lopen. Je moet je paard zowel links als rechts kunnen leiden (d.w.z. jij moet op alle posities kunnen uitstralen en bevestigen dat jij de leider bent en je paard moet op alle posities het gevoel hebben dat ze inderdaad van jou op aan kan).

En ook vóór je paard lopen, omdat dat de leidende positie is. Wanneer dit allemaal goed gaat en jullie hebben een sterke band opgebouwd, kun je je posities wel gaan afwisselen, en kun je naast of zelfs 'achter' (naast de achterhand) gaan lopen. Maar dat is iets voor later, wanneer het wandelen gewoon lekker ontspannen en vertrouwend gaat.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:34

willem moet altijd naast me lopen. hij wil zelf altijd achter mij lopen(hij ziet mij als leider) maar iedere keer moet ik hem corrigeren om naast em te gaan lopen want het is al 2 keer voor gekomen datie haast bovem op me nek stond en me hielen vertrapte. 1 keer had ik kisten aan,d us voel je niet zo, de andere keer wat dunnere schoenen en hebme daar toch ff een partij gescholden

willem mag overal lopen, ik loop zelfs ook naast zijn kont en laat hem zo ook draven e.d maar achter mij magtie niet meer, want ik wil nog wel hielen overhouden. en het is geen kleintje met zijn 1.78

en wat hierboven gezegd wordt dat je paar zowe links as recht moet kunnen lopen is een goeie. ik heb regelmatig met paarden gelopen die alleen de rechterkant gewend waren en dat is toch zo vervelend als ze aan de andere kant moeten, dat snappen ze gewoon simpelweg niet.

Joyce1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:51

deschels schreef:
ik zal ze altijd naast je laten lopen.
Achter je is niet verstandig stel dat ze ergens van schrikt en vooruit springt of haar benen vooruit gooit dan sta je aardig in de weg en dat is ook weer niet de bedoeling.

succes verders

zo zou ik het ook doen. Zo heb ik t namelijk ook altijd geleerd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:33

Citaat:
Wandelen met je paard is niet alleen ontzettend leuk, maar tegelijkertijd een hele goede oefening om vertrouwen te scheppen, uit te bouwen en te bevestigen. Het paard leert bijv. dapperder te worden en te 'volgen' en de mens leert werkelijk te 'leiden'. Het is dus niet zo dat alleen het paard iets moet leren (achter of naast je blijven lopen en op de leider te vertrouwen) maar zeker ook de mens (rustig en vastberaden blijven, werkelijk die leider te zijn en vertrouwen te geven).

Ik denk dat alleen de mens wat moet leren. Elk paard kent dit al, het is natuurlijk gedrag en dat leren ze in hun eerste levensjaar van de rest van de kudde. De mens moet leren hoe hiermee om te gaan en hoe je een goede leider bent voor je paard.