Vraag over voer ; van kuil naar hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antheya

Vraag over voer ; van kuil naar hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 22:10

Kan het kwaad als je een paard eerst hooi voert en dan weer kuil en dan weer hooi enzz enzz.. ? Is dat slecht voor de vertering enzo ? Of maakt dat niks uit ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:14

Hangt ervanaf wat voor soort kuil het is. Voordroog? En daar heb je ook onderlinge verschillen in.

Verder heeft kuil natuurlijk ook een hele andere voedingswaarde dan hooi, dus ik houd het liever bij een periode het een, en dan een periode eventueel het ander, maar dagelijks afwisselen zou ik niet doen

Jeroentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:16

Maakt geen verschil en is warschijnlijk zelfs goed voor de sprijsvertering... op mijn stagebedrijf doen ze s'morgens kuil voeren (normale kuil dat heel mooi is ) en dan smiddags doen ze hooi...

monsera

Re: Vraag over voer ; van kuil naar hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 00:03

Bij ons op stal krijgen ze 's morgens kuil en 's middags en 's avonds hooi.Ik zie daar geen probleem in.Ik zou niet bv 1 week hooi voeren dan weer een week kuil dan weer 3 weken hooi en dan weer een week kuil enz.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 01:50

Bij ons op stal de ene week wat natter hooi (tis niet echt 100% kuil) en de andere week hooi. Is goed voor de spijsvertering, zo blijven de darmen een beetje "mee denken". Is goed voor ze.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 07:30

Ik heb de hele winter kuil gevoerd, maar de balen raken op en wil weer hooi gaan voeren (dat kan ik hier in de straat gewoon halen dus makkelijker) en ik ben nu aan het overstappen: ik geef ze nu van allebei wat elke voerbeurt zodat de overstap niet te groot is. Maar ik weet niet of het echt uitmaakt, van de overstap van hooi naar kuil vlak voor de winter hadden ze echt niets.

marianne16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:00

heej
mijn paarden krijgen in de winter kuilvoer zit meer voedingsstoffen in en in de zomer krijgen ze hooi.
Dan zijn mijn paarden dan friezen met een goede weerstand bij mij hebben ze er ooit lastvan gehad!!!

kusjes marianne

marianne16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:01

nooitlast van gehad

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 14:57

Maar bij de bij jullie opgenoemde voorbeelden zit er toch een regelmaat in. Maar ik heb het nu meer over zonder enige regelmaat de ene keer een weekje hooi dan een dagje kuil dan 1 dagje hooi en weer een paar weken kuil.. Zo bedoel ik het meer. Of maakt dat ook verder niet uit ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:43

Jeroentje, wat versta jij onder normale kuil? Ik toch nog altijd gewoon koeienkuil. En dat is niet iets om paarden frequent te voeren. Paardenkuil noem je voordroog en heb je in vele variaties.

Ik vind wel dat er structuur in moet zitten, dus of het een voor een langere periode, of het ander. Dagelijks afwisselend, of dan een paar dagen enkel kuil, dan weer een week hooi, zal je paard vast wel overleven, maar een dier is gewoon gebaat bij een vaste structuur

Jeroentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:09

Maya schreef:
Jeroentje, wat versta jij onder normale kuil? Ik toch nog altijd gewoon koeienkuil. En dat is niet iets om paarden frequent te voeren. Paardenkuil noem je voordroog en heb je in vele variaties.

Ik vind wel dat er structuur in moet zitten, dus of het een voor een langere periode, of het ander. Dagelijks afwisselend, of dan een paar dagen enkel kuil, dan weer een week hooi, zal je paard vast wel overleven, maar een dier is gewoon gebaat bij een vaste structuur

Normale kuil vind ik geen koeien kuil want dit is een paardenforum dus ga ik altijd van paarden uit eigenlijk... bedoel dus iegnelijk het soort kuil dat geschikt is voor paarden en net iets vochtiger is als hooi...

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:37

Volgens mijn veearts is de overstap van kuil naar hooi absoluut geen probleem maar andersom zou wel een probleem kunnen geven omdat de maag gewend aan het lichtere hooi is en dan niet opeens tegen het zware kuil opgewassen is (b.v. koliek of diarree zijn eventuele problemen.)
Zelf voer ik altijd een mengeling van kuil en hooi maar mijn paard is opgegroeid met kuil dus die is eraan gewend en hij kan makkelijk 1 kruiwagen vol kuil per dag hebben daarbij krijgt hij hooi om lekker bezig te zijn en voor de maagvulling en de werking van zijn darmen.

Volgens mij moet er wel degelijk structuur in het voedingsschema zitten.

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 21:31

Oke, mijn vraag was niet omdat ik het graag zo wil hebben. Maar ze krijgen eigenlijk altijd kuil maar omdat het dan vaak op eens op is en de voor een tijdje geen nieuwe meer komt, het wordt dus niet zo goed geregeld.. Dus vroeg ik me af of dat niet vervelend is voor het paard.
Bedankt voor de antwoorden !

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 08:37

Als je het over kuil hebt, praat je over koeienkuil. als het in pakjes of balen wordt gewikkeld praat je over voordroog. in het spraakgebruik wordt niet vaak de goede benaming gebruikt.
de overgang van kuil naar hooi is op zich geen probleem. de overgang van hooi naar kuil is wat moeilijker. geef iig minder voordroog dan gewoon hooi. (ivm met de verschillende hoeveelheid voedingsstoffen)