Ongelofelijk Zenuwachtig voor Wedstrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djuukiej

Ongelofelijk Zenuwachtig voor Wedstrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 21:43

Halló.

Ik heb zo'n probleem.. Iedere keer als ik wedstrijd heb ben on-ge-lo-fe-lijk zenuwachtig. Bij inrijden moet alles perfecter, maar ben ik oook sneller tevreden. Dan op het moment dat ik bijna moet, wordt ik zó zenuwachtig dat ik (bijna) spontaan tranen in mijn ogen ( ) krijg en bijna moet overgeven. Als ik de ring in ben, dan is het 2 rondjes draven nog zenuwachtig, en daarna niet meer.

Wie kan mij helpen?

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 22:35

Kan niemand me helpen ?

Qimm

Re: Ongelofelijk Zenuwachtig voor Wedstrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:37

valium Ik denk dat je gewoon veel vaker wedstrijden moet rijden en dat het dan vanzelf minder wordt.

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 22:51

Is het ook normaal dat als je over een maand een wedstrijd hebt, en iedere keer als je er aan denkt zo'n kriebels krijgt.. Dat je buikpijn krijgt? Of ligt dat nou echt aan mij

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 08:51

Djuukiej schreef:
Is het ook normaal dat als je over een maand een wedstrijd hebt, en iedere keer als je er aan denkt zo'n kriebels krijgt.. Dat je buikpijn krijgt? Of ligt dat nou echt aan mij

Ik vermoed dat dat vanzelf wel over gaat, gewoon doen en proberen je niet druk te maken want het is máár een wedstrijdje.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 08:52

probeer eens rescu remedy van bach. dat zijn natuurlijke druppels van bloesems. kun je in de natuur winkel wel krijgen.

dit helpt zeker, dit gebruik ik namelijk ook voor concoursen, heb het ook gebruikt voor het afrijden met de auto.

werkt absoluut!!

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:11

Kalmeringspillen innemen?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:18

Ik heb het ook hoor, de reden waarom ik al jaren eigenlijk geen wedstrijden meer rij, ik word al zenuwachtig bij de gedachte. 2 jaar geleden heb ik het weer eens gedaan en uiteindelijk viel het wel mee. Ik hoop het volgend jaar weer eens te gaan doen, ik heb nu een paardje van bijna 3. Ik heb inmiddels geleerd dat spanning op zich heel goed is, want dan ben je supergeconcentreerd en doe je je uiterste best. En dan is de mooiste beloning als het ook goed is gegaan. Ik ben ook een perfectionistisch mens en dan wind je je ook op over details waarvan je later denkt: 'waar gaat dit eigenlijk over?'. Probeer anders ademhalingstechnieken om rustig te blijven, dan kom je weer even terug op aarde en zie je de dingen weer in perspectief. Succes!

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:43

Ik denk dat wat het beste werkt is gewoon door blijven gaan, naarmate je meer wedstrijden hebt gereden, zal de spanning bij elke wedstrijd geleidelijk aan minder worden. Je weet al een beetje wat je te wachten staat.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:26

Jezelf niet teveel druk opleggen. Waarschijnlijk wil je dat alles helemaal perfect gaat en dat je wint. Is wel leuk, maar dat gebeurt niet altijd. Je kunt je dan beter richten aan de dingen die je moet doen om het goed te laten verlopen. Dus maak bijvoorbeeld een planning van hoe je je paard wilt klaarmaken, hoe je wilt losrijden, waar je aan wilt werken en hoe je wilt rijden tijdens de proef. Ik had het ook heel erg, maar het is beter geworden doordat ik me nu richt op de dingen die ik zelf in de hand heb. Als het dan niet zo goed gaat weet ik ook wat er mis ging in vergelijking met wat ik wilde en weet ik wat ik de volgende keer moet doen!

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:56

hoi djuukiej,

dat je zenuwachtig bent is vrij normaal, ik krijg ook altijd de kriebels als ik aan een wedstrijd denk. wat ik altijd doe is 2 dagen van tevoren mijn proef doornemen, ik rijd m dan een keertje gewoon voor het gevoel dat ik weet welke kant ik op moet en niet om alles precies goed te doen. de oefeningen die in de proef staan rijd ik in de weken daarvoor al los van elkaar en die oefen en herhaal ik dan goed.
op de wedstrijddag zelf ben ik met inrijden ook niet proef gericht bezig wel weer de aparte oefeningen even herhalen, maar vooral de overgangen rijd ik veel om rust in mijn lijf en dat van mijn paard te krijgen.
en als ik de ring in ga dan komen de spanningen ook naar voren bij mij, maar dan denk ik altijd even diep ademhalen, ik rijd in de eerste plaats voor mijn plezier en ik wil gewoon lekker rijden. voelt mijn paard goed aan dan kan ik er meer aan rijden en voelt hij wat gespannen dan rijd ik vooral op ontspanning.

ik hoop dat je er wat aan hebt, de spanningen zullen altijd wel blijven, maar t is een kwestie van die de baas te blijven en lekker te gaan rijden. succes ermee!!

groetjes christel

Sven002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:01

Hoi,

Ik was ook altijd zo zenuachtig!! Dan kan ik gewoon niet eten mijn maag draait om heb een kort lontje, en als het inrijden niet lukt dan hoefde het voor mij al niet meer

Bij mij was vooral het probleem dat er een enorme druk op mijn schouders werd gelegd, Ooh die rijdt toch wel winst.. En stalgenoten zeiden die komt echt niet met minder dan 2 wp thuiskomt etc etc.
Dus daar lag een enorme druk van op mijn schouders. Ook mijn paard was niet te houden op vreemd terrein.. waardoor we samen regelmatig als een kanon overvelden zijn gescheurd
Ik had toen pilletjes van de apotheek om te kalmeren, het hielp wel maar werd er enorm slap van

Ik heb toen een pauze genomen, ander stal anders les (soort rustperiode in de paardensport niet door de wedstrijden hoor, had er ff genoeg van)

Toen had ik een nieuw paard op onderling begonnen als een lachertje en toen weer opgebouwd en nu nergens last van

Succes ermee

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 17:09

Sven002 schreef:
Bij mij was vooral het probleem dat er een enorme druk op mijn schouders werd gelegd

Dat heb ik dus precies hetzelfde. Oh, die wint wel weer.. Zou raar zijn als je niet van die mensen wint.. En dan dat paard van je, ja je kan niks anders worden dan 1ste..

christel82 schreef:
wat ik altijd doe is 2 dagen van tevoren mijn proef doornemen, ik rijd m dan een keertje gewoon voor het gevoel dat ik weet welke kant ik op moet en niet om alles precies goed te doen. de oefeningen die in de proef staan rijd ik in de weken daarvoor al los van elkaar en die oefen en herhaal ik dan goed.
op de wedstrijddag zelf ben ik met inrijden ook niet proef gericht bezig wel weer de aparte oefeningen even herhalen, maar vooral de overgangen rijd ik veel om rust in mijn lijf en dat van mijn paard te krijgen.

Dit doe ik ook altijd, de proef van buiten kennen, en in de trainingen de proef een paar keer rijden, zodat je hem kent. Bij het inrijden zelf op de wedstrijd rijdt ik eigelijk hetzelfde als in de training en ben ik oook niet bezig met de wedstrijd.. Maar gewoon voordat ik moet opstijgen en als ik de ring in moet.. Niet normaal

Sven002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:03

Bij mij was het zodra ik van huis weg was, ik had het gevoel dat ik moest presteren.

Meneer zette in de trailer alles al op zijn kop, normaal braaf met opzadelen maar dan spuugde hij zijn bit uit..
Hij was 1 brok spanning op ander terein 1 verkeerd iets en hij stond op 2 benen en vaak schrok hij dan opeens en vloog hij ervandoor.

Achteraf denk ik dat dat voornamelijk komt door mijn stress..
Als ik opsteeg ging mijn hart al naar mijn keel.

Omdat er bij jou ook zo'n druk op jou schouders word gezet zou ik zeggen probeer voor jezelf een wedstijd alleen voor de lol te zien en alles wat je meer krijgt is meegenomen!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:21

misschien helpt deze tip

het scheelt mij enorm als ik niet te snel in een bepaalde klasse start
ik train langer door en start een niveau lager dan wat ik kan
dat heb ik iets over me van ...eitje doe ik even
en heb ik minder stress
zodra ik niet zeker ben van mijn zaak raak ik helemaal de kluts kwijt.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:07

Bach resue remedy druppels werken prima, je wordt er niet suf van o.i.d. maar niet zo zenuwachtig.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:35

Mentale voorbereiding op trainingen en wedstrijden 10/3/2006

Op donderdagavond 30 maart a.s. komt Rico Schuijers naar Wanroij om op het KNHS-centrum een rondje educatie te verzorgen over "Mentale voorbereiding op trainingen en wedstrijden".

Iedere ruiter kent het wel. Je paard loopt thuis in de training ontspannen, maar op de wedstrijd presteer je niet naar wens. Zenuwen, slechte nachtrust, gespannen voelen, braakneigingen krijgen of juist chagrijnig worden. Het zijn problemen die het plezier in de sport verminderen.

Op welke manier bereid jij je paard, maar vooral ook jezelf voor op een wedstrijd. Op welke manier ga je parcourslopen, losrijden of de baan verkennen. Kun je het parcours of je dressuurproef tijdens de wedstrijd rijden zoals je je had voorgesteld of kreeg je vanwege spanning foutjes.

Mentale training kan je helpen om je gedachten en gevoelens onder controle te houden en zodoende je doelen te bereiken. Inzicht in je motivatie, jezelf haalbare doelen stellen en werken aan de juiste concentratie met een dosis wedstrijdspanning, draagt ertoe bij dat je in staat bent om betere prestaties neer te zetten.

Tijdens dit rondje educatie zal Rico Schuijers de bezoekers tips geven om te zorgen voor een betere voorbereiding op wedstrijden. Voor iedere wedstrijdruiter die last heeft van spanning een avond om niet te missen.

Het rondje educatie begint om 19.30 uur en de toegang bedraagt € 12,-- per persoon. Wilt u de cursus bijwonen? Dan vragen wij u om van tevoren aan te melden. Er zijn maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus reageer snel. Aanmelden kan per e-mail: accommodaties@knhs.nl of per fax (0577) 40 17 25.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:41

Ik ken ook je probleem. Gelukkig ben ik er vrij goed overheen gegroeid.

Het kost tijd en veel zelfkennis maar je moet jezelf eerst een paar dingen gaan afvragen. Voor wie rij ik, waarom rij ik en weet ik wat wij kunnen.

Je rijdt voor jezelf, en wss voor je plezier, je weet wat jij en je paard kunnen, maarje weet ook dat jullie beide wel eens een verkeerde dag kunnen hebben. Ook weet je dat je in een jurysport rijdt, met andere woorden, niet alles ligt in je eigen handen. Probeer met de bovenstaande dingen vrede te krijgen. Dan zal je wsseen stuk rustiger zijn. En als je zelf rustiger bent kan je veel beter blijven rijden, met als gevolg dat het nog beter gaat.

Denk eraan dat je rustig blijft ademen en er morgen weer een dag is. Er hangt niets van af, of je nu wint of verliest....

Een beetje zenuwen en spanning voor een wedstrijd zijn natuurlijk wel gezond en probeer die gewoon te acepteren !!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:24

Woensdag 22 maart organiseer ik een Workshop 'omgaan met wedstrijdspanning' in Benningbroek, Noord Holland. Voor de TS waarschijnlijk te ver weg, maar misschien hebben anderen die dit topic lezen er iets aan.