Oxer, hoe begin je ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mleen

Oxer, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 09:05

Hallo,

Ik spring nu bijna een jaar met mijn vzpony. Maar ik zit er over te denken om in oktober met onderlinge wedstrijden een keer een parcours mee te springen. Ik kan gewoon een kruisje en een stijl springen. Maar hoe bouw je een oxer eigenlijk op? Hoeveel ruimte moet daar tussen zitten en hoe moeten die balken liggen? Ik heb hier dus niet zoveel verstand van en wil het de eerste keer wel meteen goed laten gaan *dat er geen vreemde dingen gebeuren dat ze er tussen springt ofzo doordat het te breed of weet ik veel wat blijkt te zijn* want als ze een keer iets eng vind wil ze daarna moeilijk tot niet er weer over.
Heeft iemand tips? Zou heel leuk zijn!
Alvast bedankt!

Groetjes Mleen

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:42

Neem eens een springlesje
Leuk en leerzaam.

Mleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 10:00

Bedankt ik zal eens opzoek gaan naar instructeur

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:38

Je kunt nooit mis gaan als je hem niet breder maakt dan hij hoog is.
Je kunt beginnen met de voorste balk schuin te leggen, dus als een half kruisje , of gewoon een heel kruisje doen met een rechte balk erachter. Zo´n oplopende hindernis is heel uitnodigend. Als je zorgt dat de achterste balk altijd wat hoger is, kan je pony goed zien wat hij moet springen en zorg ook voor een grondbalk zodra je geen schuine balk of kruisje meer ervoor hebt.

Mleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 15:57

Oke dankje voor de tip! Zodra ik weer beter ben ga ik weer aan de slag

laulau85

Re: Oxer, hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:09

Begin heel klein en heel dicht naast elkaar.
Begin gewoon eens met een grondbalk die net iets verder weg ligt en dus niet tegen de sprong.
Daarna kan je beginnnen met een klein kruisje voor en daarachter een klein steiltje. Zoals gezegd kan je het beste het stijltje hoger houden dan het kruisje in het midden is. Dan kan je paard beter hoogte en breedte inschatten.
Dit kan je langzaam op gaan bouwen en als het goed gaat kan je ze ook wat breder zetten. Maar maak geen reusachtige verschillen. Begin gewoon met een paar centimeter verder van elkaar af. Je kan beter extra tijd nemen dan ineens forceren met problemen tot gevolg.
Succes en vooral veel plezier.

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:11

Je kunt ook gewoon beginnen met een balk ervoor op de grond (misschien deed je dat al wel als afzetbalk) en vervolgens leg je die op het onderste gaatje. Staanders bijna tegenelkaar aanzetten. Zo steeds een stukje opbouwen, dan kan het bijna niet misgaan. Overigens hebben veel paarden meer moeite met een flinke steil dan met een klein oxertje

Mleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 18:07

Het komt ook omdat ik het zelf soms eng ga vinden. En als het een keer misgaat ga ik het zelf spannend vinden en mijn vzpony ook en dan vertikt ze het gewoon.. Wat je ook doet dus ben altijd beetje bang dat het in het begin fout gaat maar ik zal eens gaan proberen dit weekend

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:08

Je mag het best eng vinden alleen niet aan je pony laten merken. Een beetje angst is alleen maar goed. Daar blijf je allert van...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:09

dan is een instructeur een goed idee.
helemaal als je wat dapperder wil worden.
verder zijn de beginselen van een oxer hier goed uitgelegd