Problemen met vasstaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja22

Problemen met vasstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 22:54

Hallo allemaal

Ik heb een verzorgpony die door traumatische ervaring (klem gezeten tijdens het vasstaan bij vorige eigenaar) in haar jeugd gaat hangen aan haar halstertouw...menig halstertouw is al gebroken. Gewoon vast laten houden tijdens het poetsen gaat wel maarja dan moet je altijd met 2 personen zijn. Los laten staan is ook geen optie, want ze als ze weet dat ze los staat dan rent ze weg.
Wie weet er een methode om haar weer vertrouwt te maken met het vasstaan of is dat waarschijnlijk niet meer mogelijk?

Groetjes Natasja

ellepel

Re: Problemen met vasstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:56

de mijne kan/kon ook niet vaststaan.
ik heb gewoon een lang touw genomen, wel door de ring gehaald en die los laten hangen,

heel consequent zijn, je laat het dier op een plek staan en zegt daarbij ook iets van "blijf staan"
doet het een stapje opzij, dan zet je het terug,weer commando erbij "blijf staan"
wil je dat het dier en stap opzij doet, dan ook weer commando, "opzij" of wat je zelf maar graag gebruikt.

belonen als het goed gaat, eventueel een brokje erbij, de mijne had vrij snel door dat ie moest blijven staan...dankzij de beloning!

doordat ik dus wel een touw aan het halster had, en dat door de ring, kon ik wel snel het touw pakken als er iets misging, pony kon wel tot een meter achteruit zonder op het touw te gaan staan.

touw hing gewoon lekker los, pony stond naar mijn idee toch "vast"en als er iets was, kon ik hem toch snel pakken.

in het begin hield ik het touw nog wel vast omdat de mijne zo aan het draaien en aan het doen was dat ik bang was dat ie er vandoor ging, was wel moeilijk soms, 1 hand touw vast( wel los!, geen druk erop zetten,dan gaan ze weer hangen) en met de andere hand poetsen.
ging ik hoeven uitkrabben dan zette ik hem maar even in zijn stal, want zo lang was mijn touw nou ook weer niet

gewoon consequent bezig gaan met de commando's na een tijd hebben ze t echt wel door, en tegenwoordig kan ik zelf van alles uit de stal gaan halen zonder dat m'n pony wegloopt omdat hij weet dat als ik terugkom hij natuurlijk superbraaf is en een brokje krijgt!

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:04

Mijn paard kon ook niet vast staan *die was dan ook pas 8mnd toen ik hem kreeg* maar goed hij raakte ook in paniek.... ik heb dus ook een lang touw genomen en dan gewoon om de stang/ring gedraait en ben bezig gegaan met poetsen en dingen.... Zodra hij weer ging hangen trekt hij zich zo los en zo kan je elke keer een stapje verder gaan door bijv op een gegeven moment het uiteinde wel vast te houden dat hij dus echt niet meer verder kan enz enz enz...Die van mij kan nu goed vaststaan..

En de oude verzorgpony van een vriendin van mij kon ook niet vaststaan dan deed ze hetzelfde als die van jou.. hierbij heb ik hetzelfde gedaan en dat ging toen heel erg goed.... weet niet hoe het nu is

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:10

Ik heb het ook zo geprobeerd maar die van mij kan het nog steeds niet. Zodra ze geen druk voelt gaat het meestal goed maar als ze even jeuk en haar hoofd beweegt voelt ze de beperking van het touw en dan gaat ze hangen en trekt ze echt alles kapot. Ze raakt dan volledig in paniek met de vele valpartijen als gevolg

Ik heb ook echt geen idee hoe ik dat op moet lossen. Als ik zelf heel geleidelijk een beetje druk geef op dat touw dan staat ze op scherp maar dan raakt ze meestal nog niet in paniek maar doet ze het zelf dan gaat het fout. Soms staat er niet eens druk op het touw en gaat ze al hangen?!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:11

UZ --> VMR.

Tjaldur

Re: Problemen met vasstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:33

Ik zou het eens proberen met een band. Misschien doet ze het dan niet. We hadden vroeger ook zo'n paard op de manege en die lieten we dan gewoon los staan, wel aan een halster, maar niet met een knoop vastgemaakt, maar gewoon door de ring gehaald.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:47

leer haar te wijken voor druk, dus als je druk van voren geeft dat ze daar dan achteraan/los van komt. Als ze druk voelt van het halstertouw zou ze van die druk af moeten komen ipv er tegen in gaan hangen, zorg dat je dit eerst aan de hand leert en dan bijv in een stal je touw tussen de tralies door vasthouden en dan licht druk vragen, komt ze daarvan los dan kun je proberen dr vast te zetten in de stal. Zo leert ze dat ze niet hoeft te gaan hangen. Beetje lastig te omschrijven zo via bokt, maar zoek anders iemand in je buurt die veel van NH weet die je dit kan leren.