Paard wilt niet achteruit de trailer uit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fries_Annika

Paard wilt niet achteruit de trailer uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 21:24

Hallo allemaal,

Wie heeft er tips en kan mij helpen? Ik heb een friese ruin en durft niet achteruit de trailer uit. Ik heb al geoefend en hij loopt braaf de klep op en achteruit , tot dat hij met zijn achterbenen ook in de wagen staat dan durft hij niet meer.

Ik ben erg benieuwd of er ook mensen zij die dit hebben mee gemaakt en raadt weten....

Kom maar met de tipt.

Alvast bedankt.

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:28

ja hier nog zo 1. mijn paard gaat ook makkelijk de trailer op, maar eruit, een RAMP! hij gaat wel, en hoe. als hij met zijn achterbenen halverwege is steigerd ie en denderd zowat achterstevoren de klep af. en hij is de kleinste niet dus ging dan met zijn hoofd tegen het dak aan.

onze oplossing: trailer met vooruitlader

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:32

Ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar ik denk gewoon veel oefenen, na een tijdje zal hij toch merken dat er niks engs aan is. Altijd meteen iets lekkers geven als hij eruit is, zodat het leuk wordt, en niet meer eng is.
En heel geduldig te werk gaan, niet gaan jagen achter hem..
Misschien met een wortel lokken, zodat zijn aandacht ergens anders bij is..
Succes ermee

Gaia

Re: Paard wilt niet achteruit de trailer uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:36

Mijn tinker heeft dat ook gehad. Ik heb eerst heel veel geoefend met gewoon achteruit lopen. daarna achteruit over een balkje heen. De volgende stap was dat we haar eerst 1 pas op de loopplank van de trailer zette, en weer terug achteruit gingen. Daarna 2 passen, en weer terug achteruit, daarna 3 en zo uitbreiden.
Ze doet het nu super!

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:56

ons eerste paard was ook met geen mogelijk heid de trailer af te krijgen achter uit (die was een voorlader gewent) veel geoefent, niks werkte, toen kwam de eigenaar van onze stal de trailer in, die gaf hem een klap op zn neus, hij stoof der achter uit uit, nooit meer problemen mee gehad.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:29

Veel paarden moeten wennen om achteruit naar beneden te lopen; da's eng. Bij hardnekkige gevallen is het het makkelijkste om de trailer voor een hoge stoep te zetten. De klep is dan veel minder schuin achterover. Steeds een beetje lager stoepje zoeken of heuveltje en op die manier even aanleren.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:10

ik ga mee met gaia, gewoon veel oefenen in het achteruit gaan, eerst gewoon aan de hand en dan in de trailer en steeds uitbreiden met een stukje tegelijk. Ook anne_gti : goeie tip, maar niet zo handig als je geen stoepje bij de hand hebt...

fries_Annika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 11:42

Ja die tips heb ik helaas allemaal al geprobeerd stap voor stap, alleen de stap met de achterbenen de trailer uit is hopeloos hij is zo bang en sterk dat hij gewoon blijft staan of voorruit loopt. Hij kan super goed achterlopen dat is het probleem ook niet. En Ifor Williams trailer konden we eerst altijd lenen maar nu niet meer en het scheelt zo veel geld als meneer achteruit de trailer uit kan.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:31

dan heb je het misschien toch niet goed gedaan of niet genoeg tijd ervoor genomen en te snel helemaal naar boven gegaan?
if you take the time it takes, it takes less time : Pat Parelli

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:03

Je kunt ook twee longeerlijnen voor de borst langs kruizen en daarmee voorzichtig trekken (moet je wel met z`n tweeen zijn) en verder vooral blijven oefenen op achteruitlopen van een schuine ondergrond.... Geduld is een schone zaak....

Forcalquier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:09

Mijn 4 jarige heeft dit ook gehad ze was er niet uit te krijgen ze stond er soms wel 2 uur in, de trailer inlopen had ze geen moeite mee sterker nog ze racete de trailer in.Ik had ook overwogen om een voorlader te kopen maar vond het eigenlijk te belachelijk voor woorden.Uiteindelijk heb ik heel veel geoefend met achteruit lopen op commando en ben toen begonnen met de trailer,maar laat ze vooral niet in 1 keer de trailer oplopen, gewoon 2 a 3 pasjes op de klep en dan weer achteruit blijf dit een aantal weken herhalen en ga steeds een pasje verder, zodra ze geheel de trailer in wil lopen direct weer achteruit en vooral belonen als ze netjes de klep af is.Zodra dit goed gaat kan je haar helemaal de trailer in laten gaan, en direct weer achteruit.Laat haar vooral niet een paar minuten staan de meeste paarden gaan namelijk al direct wijdbeens staan (die van mij tenminste)omdat ze nou eenmaal zo staan tijdens het vervoer.Zodra die van mij wijdbeens stond kreeg ik haar er niet meer uit,en ook zij is oersterk(halve tuiger).Bij mij heeft het geholpen zoals ik het hier beschreven heb maar ik weet niet of het bij jou helpt ik ben ook geen deskundige.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:15

Iris ging altijd netjes de trailer af, hoewel ik aan haar staart moest begeleiden en vriendlief bij haar hoofd.
Plots een paar maandjes geleden, dacht mw, ga jij lekker zelf die trailer maar af, maar ik blijf hier. Waarschijnlijk is dit gekomen, omdat de klep wat glad kon zijn door bv nattigheid of drollen enz.. daardoor is ze een paar keer uitgegleden en mw is nogal gemakzuchtig dus ook vooral niet opletten.

Oplossing: speciaal rubber besteld (heb ik 2 maanden op moeten wachten, want dat moest uit joegoslavie vandaan komen).
Daar zit een speciale structuur op, dus dat gaat straks en in mn trailer en op de laatklep. Dan maar hopen dat het een stuk beter gaat.
En anders tzt ook een trailer met een voor-uitgang. Maar liever niet, want mn trailer is nog goed genoeg!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:47

Mijn oudste merrie komt uit amerika en daar kennen ze de trailers zoals we die hier hebben niet. Dus met haar kregen we ook problemen met het uitladen, zo erg zelfs dat ze een keer achterover geklapt is. Toen kreeg mijn buurman een trailer met voorlader en zonder klep (amerikaanse instap, Westfalia Rodeo) en daar liep ze zo zonder problemen in en via de voorkant er zo weer uit. Ik wilde graag zo'n trailer maar die zijn behoorlijk duur. Toen ik een Ifor Williams tegen kwam voor niet al te veel geld heb ik ook niet lang hoeven nadenken.
De angst voor de klep is Tina nu wel overheen (die kwam voornamelijk door de stress dat ze er ook weer achteruit uit moest) en ze loopt er zo in en uit, maar alleen wel via de voorkant. Ze is nu inmiddels 16 en ik ga niet meer proberen om haar willens en wetens nog achterwaarts die trailer uit te krijgen. Het hoeft niet meer dus waarom zou ik.

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:50

tja op de ''normale'' manier heb ik geen ervaring met trailers, doe ik ook niet aan. maaruhm als je het niet erg vind om een keer een NH manier te gebruiken zou ik zeker eens je probleem hier voorleggen: www.naturalhorsemanship.nl

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:56

fries_Annika schreef:
Ja die tips heb ik helaas allemaal al geprobeerd stap voor stap, alleen de stap met de achterbenen de trailer uit is hopeloos hij is zo bang en sterk dat hij gewoon blijft staan of voorruit loopt. Hij kan super goed achterlopen dat is het probleem ook niet. En Ifor Williams trailer konden we eerst altijd lenen maar nu niet meer en het scheelt zo veel geld als meneer achteruit de trailer uit kan.

Ifor williams hebben wij dus ook, ergens goedkoop 2e hands op de kop getikt. zijn hele makkelijke trailers qua onderhoud, is alleminium. en werkt perfect, nooit meer gezeur met achteruitlopen. + dat de meeste ook een lage klep hebben.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:07

die van mij deed dat ook

Vloog de trailer in, maar eruit Kon je lief doen, tegen hem aanduwen enz enz, niks hielp. Uiteindelijk was het vanzelf afgelopen. Tegenwoordig vliegt ie er nog steeds in, en gaat langzaam achteruit eruit.

Tips heb ik dus niet voor je, bij mij loste het vanzelf op

fries_Annika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 18:12

Nou allemaal hardstikke bedankt. Mijn paardje is nu net geopereerd dus ik moet nog even wachten met oefenen. Maar als hij over een paar maanden weer helemaal beter is ga ik zeker weer oefenen een ifor williams trailer kan altijd nog. groetjes