Spit en paardrijden/stalwerkzaamheden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Spit en paardrijden/stalwerkzaamheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:16

Wie van jullie heeft weleens spit gehad? Hoe kwam dat? En hoelang duurde het voordat het over was? Moeten jullie nu bepaalde dingen laten om het niet terug te krijgen?

Ik wil dit graag weten omdat ik spit heb in mijn rug,al vanaf januarie,ik werk op een stal waar ik alle werkzaamheden doe en dus ook rijd.Maar waar ik nu dus niet meer toe in staat ben,ik denk dat mijn rug overbelast is door het stalwerk en de spit is er echt ingeschoten nadat mijn jonge paardje een beetje bokte en wegsprong.

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:35

... Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van SPIT maar ik heb sinds kort ook last van mijn rug, het voelt asl spierpijn, alleen gaat het dan niet meer over, vandaag is het zelfs erger

Ik mest 6 stallen, voer en rijd elke dag, vorig jaar had ik nergens last van, misschien dat het iets anders is natuurlijk

Beterschap, ik kan je niet verder helpen ...

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 20:05

Ik jou mischien wel,volgens mij is dat wat jou hebt overbelasting en moet je nu op gaan passen want als je nu een verkeerde draai maakt heb je ook spit te pakken,en dat is geen pretje. Bij spit schieten je spieren zeg maar op slot,te voorkoming van nog meer overbelasting/beschadiging.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:27

Bij mij hielp mijn barefoot zadel heel goed tegen pijn in mijn rug, op de een of andere manier dempt dat de schokken heel goed. Toen ik dat nieuwe zadel kreeg was het al heel snel een stuk minder!
Bij stalwerk ben ik gewoon voorzichtig, niet te snelle bewegingen maken en niet teveel willen tillen, en bij het hoeven uitkrabben ga ik vaak op mijn hurken zitten.
Later bleek dat mijn matras gewoon te oud was, nu heb ik een nieuwe, een van memoryfoam, en dat heeft ook heel erg geholpen. Eigenlijk nog heel weinig last gehad ervan, alleen af en toe als ik echt een heel rare beweging maak.

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:11

Met spit zou ik zeker oppassen met het (zware) werk en rijden, voor je het weet heb je een hernia oid!
Ik doe ook stalwerk en weet hoe zwaar het kan zijn, ik zou het met een huisarts oid overleggen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:52

Ik heb spit gehad, ook overbelasting, icm een koutje op de spieren en verkeerd bewogen. Mijn wervels zijn verschoven icm spieren die compleet geblokkeerd stonden om ze te beschermen tegen beweging. Ik heb een week plat op bed gelegen met pijnstillers en spierontspanners (ik kon niet eens mijn bed uit om naar de wc te gaan!) en nu nog is het een zwakke plek. Als ik jou was zou ik er echt heel erg voorzichtig mee zijn en overleggen of je dingen als uitmesten etc niet aan een collega over kan laten. Als je eenmaal door je rug bent gegaan, blijft het vaak opspelen...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:58

Ik heb afgelopen zomer spit gehad. Van een simpele tuintegel tillen...

Kon gewoon niet meer rechtop lopen, vreselijk, leek wel een bejaard mens! Had nog net geen rollator nodig.

Ik kreeg toen van de HA diazepam, valium (spierverslapper). Werd ik behoorlijk suf van, dus alleen gebruikt als het erg gespannen aanvoelde. Denk na een dag of 10 dat het over was.

En inderdaad... nog steeds kamp ik met klachten in de onderrug... Loop wekelijks bij de fysio langs en zelfs hoevenkrabben is een crime...

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 21:21

Shipsz,ja dat heb ik dus ook nog steeds,ik ben ook bang dat het niet over gaat,ik heb eigenlijk al best wel {dom} doorgewerkt...Tyrza hoe is het met jou met rijden dan?

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:07

Ik heb nu 3 keer spit gehad in iets meer dan 4 jaar.
Bij mij kwam het ook door een scheve houding, doordat mijn bekken kantelt. Maar goed, dit terzijde.
Ik heb eerst 7 dagen opbed gelegen, onder de spierverslappers (wat voel je je daardoor zweverig zeg!), daarna heel rustig weer gaan lopen. Autorijden ging niet eerst door het intrappen en het trekken aan het stuur. Toen ook bij de fysio gelopen, maar dat hielp niet genoeg. Daarna heb ik eerst een tijdje niets gedaan. Ben rustig weer gaan werken, maar lang staan was (en is nog steeds) niet lekker voor m'n rug. Ik bleef last houden en ben toen naar de osteopaat gegaan, op advies van m'n zus (is fysio). Dat heeft echt veel geholpen!
Hij heeft alles weer rechtgezet en onder controle gebracht. Dat deed pijn, écht veel pijn, maar het werkte wel!
Nu ga ik zo'n beetje elk jaar weer een keer terug naar de osteopaat, omdat het steeds wel weer beetje terugkomt.
Paardrijden vond hij in eerste instantie niet slim om te doen, maar na wat gesprekken en afspraken, vond hij het toch wel goed, omdat je met paardrijden je rug in een goede houding moet houden en je traint je corset ermee, wat je rug ondersteunt.
Ik heb ook gemerkt, dat wanneer ik langer dan een week niet rijd, mijn rug echt weer pijn begint te doen. Ik móet dus wel! (niet dat ik dat erg vind...integendeel!)
Verder train ik mijn corset (buikspieren voornamelijk, maar ook rugspieren) 2 à 3 keer per week en beweeg ik veel. Dat helpt ook alleen maar.
Sorry, het is nogal een verhaal geworden.

Ben je al ergens heen geweest na de dokter? Er zal wel iets fout/scheef/klem zitten, dus ik zou als ik jou was het wel even na leten kijken.
En verder als je een slechte dag hebt ook echt geen zwaar werk gaan doen. Dat is vragen om problemen, is mijn ervaring.
En lekker blijven rijden!

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:34

ik heb zelf een verdraaide spier in mijn rug en daarnaast had ik een wervel die een zenuw klem zette...
ik heb nog maanden op stal gewerkt, tot ik uiteindelijk weer terug ging naar de huisarts, ik kon door naar het ziekenhuis en mocht niks meer doen, kreeg meteen spierverslappers.

paardrijden mocht ik al helemaal niet, pas nu na anderhalf jaar kan ik weer zonder pijn een uurtje achter elkaar intensief rijden.

dus kijk uit met je rug alsjeblieft ! ga op tijd naar een dokter....het is zo'n belangrijk ding

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:36

Ik heb net drie stallen uitgemest waar een heleee dikke laag vize mest in lag!!! Mijn rug is kapot en versleten. Het doet gigantisch pijn..

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:51

Elisa2 schreef:
Shipsz,ja dat heb ik dus ook nog steeds,ik ben ook bang dat het niet over gaat,ik heb eigenlijk al best wel {dom} doorgewerkt...Tyrza hoe is het met jou met rijden dan?

Gewoon dressuur: no problem. Ik rijd er 5 op een dag. Springen: erg vervelend (en ik moet voor de Masterclass een parcours springen als eindexamenopdracht...)

Maar met name het staan/lopen, en dan heb ik het al over een kwartier, bv met lesgeven, is slopend. Ik heb nml al een holle onderrug en met staan komt er dan meer druk op de holling. Ik moet dan echt even zitten en mijn rug bol maken.
Met rijden kan ik meer mijn bekken kantelen en heb ik er vrijwel geen last van. Neemt niet weg dat ik met moeite een bok op kan vangen.

Maar simpele dingen zoals vegen, hoevenkrabben of een baal tillen... helaas gaat dat met moeite. Vreselijk! Ik voel me net een oud wijf! Zelfs mijn moeder kan meer in dat opzicht dan ikzelf.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 09:49

Ja daar heb ik nu ook erg last van,helaas heb ik een jong paardje wat graag bokt,ik ben nog nergens geweest maar ik ga zeker wel naar de huisarts en dan door naar de fyschio/ostheopaat.Tillen en opstaan is voor mij nu het grootste probleem,rijden doe ik al even niet.En als ik weer begin neem ik de meest afgerichte paarden.Ik rijd/reed er dus ook ong. 6 op een dag,waarvan de helft jong en stuiterig is.
Kun je wel een parcours springen dan Tyrza? Want als het er weer in schiet dan kun je er zo vanaf vallen lijkt me..

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:53

Nou.... ik wil wel overleggen of ik hier geen dispensatie voor kan krijgen. Ik heb nml geen zin dat ik straks door zo'n parcours mijn eigen werk niet meer kan uitvoeren.

Ben benieuwd hoe ze daar op reageren.

Maar al met al brengt het gewoon een hoop onpraktische problemen met zich mee. Het lijkt al gauw alsof je je snor wilt drukken terwijl er toch echt iets mis is met je rug.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 10:00

Ja daar was ik ookal achter ja...nouja mischien toch maar een wat ander baantje zoeken.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:13

ik heb gewoon alles gedaan met mijn SPIT. ik wist dys niet dat het een spit was. op een dag schoot het erin toen ik willem zijn stal uitmeste en ik kennelijk een verkeerde draai maakte.
ik had toen weken last van pijnscheuten bij alles wat ik deed, of ik nou lachte, of moest hoesten. uit me bed komen?? heel erg moeilijk. ik moest echt op mijn buik rollen en dan zo eraf.

op en af stijgen deed me ontzettend veel pijn, maar als ik eenmaal zat had ik geen last.

ik heb in die tijd ook gewoon alles gedaan(gereden, gemest( want dacht het gaat wel over.
en op een dag was het ook weer net zo snel weg als dat het gekomen was. denk een maand ofzo geduurd.

paracetamol schijnt te werken(bij mij niet, maar bij mij werkt al die rommel niet, dus slik het ook niet) veel bewegen, als in fietsen en zwemmen. lopen is ook goed. het zijn spieren die ineens in de 'kramp' geschoten zijn en er is gewoon (nog)geen remedie tegen. ik werd ook naar huis gestuurd met de boodschap veel bewegen en rustig aan met zwaar werk.

sterkte in elk geval, ik pas nu wel op wat ik met mijn rug doe, zodra ik weer een pijnscheut voel stop ik met wat ik aan het doen ben.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:49

Fietsen moet inderdaad goed werken, omdat je bekken dan om en om moeten bewegen en dit de spieren als het ware losmaakt.
Belangrijk is ook, om niet op platte schoenen te lopen, i.v.m. de houding die je lichaam daarvoor aan moet nemen. Dan ligt de nadruk meer op de rug o.i.d. Ik heb gemerkt, dat dat inderdaad veel beter is!
Bij mij helpt paracetamol niet veel, maar ibuprofen helpt wel goed. Maar ja, steeds iets nemen lost niet veel op. Is wel handig voor dat moment, want dan kan je wel doen wat je wil doen, maar daarna zal je dat ook wel voelen ook!

@Tyrza, ben benieuwd of je de dispensatie krijgt. Zal wel heel fijn zijn, want om nou door zoiets je opleiding niet te kunnen halen......

@elisa2: Als je naar de osteopaat wilt gaan, hoef je niet eerst naar de dokter te gaan hoor. Die zullen je toch geen verwijsbrief geven en voor de fysio is dat ook niet meer nodig.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 14:14

Ow oke Jaan,dankje dat is goed om te weten,ik heb nu een niergordel te leen,dat is voor motorrijders en zorgt voor extra stevigheid en dat je je rug niet draait,ik moet zeggen dat het nu al een stuk verlichting geeft.
Gekke Koei: Ik werk ook door,maar rijden gaat bij mij nog niet echt goed,als een paard bokt dan schiet er weer in,of wegspringt.Bij de wat meer opgeleide paarden gaat het wel goed.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:42

Ik zou wel oppassen met zo'n niergordel. Ik denk namelijk, dat die hetzelfde werkt als bijvoorbeeld een knieband, dus dat die de ondersteunende functie gaat overnemen van de spieren, maar die moet je vooral blijven gebruiken, zodat ze niet verslappen. Dan ben je denk ik straks nog verder van huis.