(manege)paard kopen wat met de buigproef niet doorgekomen is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard met atrose kopen

Ja, waarom niet?
Geen stemmen
Nee, alleen maar problemen
Geen stemmen
Als je niet teveel van hem vraagt
1 (100%)
Dat kan mijn portemonnee niet aan
Geen stemmen
Anders..
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

JenniferJane

(manege)paard kopen wat met de buigproef niet doorgekomen is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:28

Hallo,

Een kennis wil graag een managepaard kopen deze heeft ze vanmid laten keuren en hij is niet door de buigproef gekomen.
De dierenarst zei dat er voor 50% kans is dat hij Artrose kan hebben of krijgen.(weet even niet precies)

Nu is ze aan je het twijfelen of ze hem nu wel of niet moet kopen.
Wat zouden jullie doen?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:31

Is het voor intensief rijden of recreatie?
Voor recreatie denk ik dat het redelijk is dat je het paard af en toe es berijdt, (als je hem eerst enkele weken rust geeft om te herstellen).

Ik zou het persoonlijk niet doen, tenzij het een erg goed paard is, waarmee je zou kunnen fokken ofzo.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:35

Ik heb ook een paard gekocht wat ik al kende en nooit iets had. Liep ook in de buigproef kreupel op 1 been, maar heb er nooit last mee gehad en zijn inmiddels ruim 3 jaar verder.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:36

Ik zou foto's laten maken en aan de hand daarvan beslissen,als het erge artrose is,dan laten staan,als het lichte artrose is en ze hem wil gebruiken voor recreatie kan ze hem rustig kopen,hoe oud is het paard? Wel minder voor betalen btw.

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:39

elk paard kan artroce krijgen dus ik denk dat je hebben bedoelt...
gewoon kijken naar de rest van de gezondheid en waarvoor ze hem wilt gebruiken!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:06

Ik zou het zowiezo niet doen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:08

Hmm, lastige kwestie, je kan het wel doen, maar als het dier echt wat gaat mankeren gaat de geldmeter lopen natuurlijk.
Onthou dat je je snel hecht aan een paard, dus met dat in ogenschouw zou ik voor zo'n soort paard niet gaan.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:09

dat het paard mogelijk artrose heeft is het probleem van de manege, zij kunnen het paard er mogelijk verder op laten zoeken.

Het paard van amandarijn op bokt kwam eerst ook niet door de buigproef, de vorige eigenaar heeft dit bij een kliniek verder laten onderzoeken en toen bleek dat het goed was, heeft ze hem gekocht.

Juco

Re: (manege)paard kopen wat met de buigproef niet doorgekome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:09

Foto's laten maken. Is er een oorzaak waardoor hij niet door de buigproef komt? Smid pas geweest? Kreupel?

Is hij niet kreupel en je hebt geen speciale band met dit paard dan zou ik het niet doen. Anders foto's laten maken en evt herkeuren.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:37

Buigproef niet doorkomen zegt mij helemaal niets ! een heel subjectieve proef en niet altijd goed uitgevoerd (zelfs niet door DA's)
Het is een manegepaard ? hoe lang al ? is hij ooit kreupel geweest ?
Als je twijfelt : op de foto zetten (en dat wil nog niet alles zeggen)

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:16

Ik zou het niet doen.
Je gaat je aan een paard hechten en wat als je over een half jaar of een jaar zit...

Of je moet foto's laten maken dan kan je al meer dingen uitsluiten

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:46

Het ligt er helemaal aan wat je met het paard wilt gaan doen..

Ik zou denk ik zelf veel vragen aan de DA, wat hij aanraadt enz.. En daarop verder beslissen, maar als ik al eenmaal verliefd ben... Denk ik dat weinig me tegen kan houden..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:58

als je het paard graag wilt zou ik gewoon foto's laten maken (eventueel alleen van dat been)

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:01

Mijn mening is altijd: Koop niet de rommel van een ander.

Het is niet goed om met een beest te beginnen waar al iets niet goed mee is. Het kan goed gaan maar ook fout gaan. Sta je straks een paar maanden aan de kant te kijken omdat het dier kreupel is, dan sla je jezelf voor je kop dat je het gedaan hebt.

Koop voor het geld eerder een leuk goed dier waar je wel zeker weet dat je er plezier van krijgt en niet snel gedonder.
Natuurlijk kan zo'n paard ook wat krijgen, maar nu vraag je er wel om.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:04

Ben het helemaal eens met loulou en Sizz. Ik zou hem zeker niet kopen als je er niet meer vanaf weet. Ik heb een paard met artrose en nog één met een andere ernstige blessure en daar wordt je echt niet vrolijk van. Als er sprake is van ernstige artrose dan zou ik toch maar naar een ander paard op zoek gaan. Waarom zou je een hoop ellende op je hals halen als je dat van te voren kunt voorkomen.

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:09

Ik zou het ook niet doen, al snap ik dat je aan het paard gehecht kan zijn. Artorse kunnen ze erg last van hebben..

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:41

Mijn paardje kwam ook niet door de buigproef, maar na een foto van het betrefende been bleek er niet zo veel aan de hand te zijn. Als je wat meer duidelijkheid wilt zou ik echt een foto laten maken

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:55

foto laten maken, het mooiste zou zijn als er meerder foto's al zijn van het been zodat er gekeken kan worden of het erger geworden in de tijd.
Mijn vorige paard kwam ook niet door de buigproef heen, maar omdat er twee jaar daarvoor ook foto's waren gemaakt kon er vergeleken worden.

Maar als de DA het paard op de foto afkeurt, koop het dan niet.

Daarnaast sport of recreatie, het maakt voor mij niets uit, ik denk dat 3 uur door het bos rijden net zo zwaar, zoniet zwaarder is dan op basisnivo een uurtje in de bak rijden.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 07:36

ik heb niet eens de moeite genomen om willem te laten keuren
willem is 3 kwart van zijn leven manegepaard geweest en heeft nooit geen 1 pas kreupel of onregelmatig gelopen.
bij mij istie 1 keer kreupel geweest(heb hem 3 jaar, hij is nu 18) omdatie in bambi stijl uitgleed in de wei en daardoor zijn knieband licht had verrekt, met 10 dagen lieptie weer als en trein.

willem heeft een moeilijke rug, toch train ik hem op L1 niveau en rij ik 1 of 2 keer in de maand wedstrijden.

ik heb hem bewust niet gekeurd omdat je dan dingen gaat zien die helemaal niet aan de orde hoeft te zijn. mocht hij wat gaan mankeren?? dan stop ik acuut met wedstrijden en bouw ik hem niet meer op, dan heeft hij zijn welverdiende rust en wordt het alleen hobbelen en wei voor meneer.

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 07:43

Ik zou zeggen... Vraag een second opinion aan een andere DA. Kijk wat hij/zij zegt. Als er dan weer uit komt dat er kans is op atrose dan zou ik eventueel ook foto's overwegen. Maar bedenk wel dat ik dit ook prijzige grapjes kunnen zijn. Leg haar alles eens voor wat je hier te horen/lezen hebt gekregen en probeer haar een beslissing te laten maken. Mocht het toch niks worden kan ze sneller opzoek naar een ander paardje...

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:59

twee weken wandelen en lekker bewegen met hem en dan nog eens doen!
vrouwtje bij mij op stal had ook een paardje die neit door de buigproef kwam (op 3 benen niet) ze kreeg het advies om over het harde te gaan wandelen.
dit heeft ze gedaan en precies 2 weken later weer getest, alles goed !
zat dus gewoon wat vast omdat er niet veel mee gedaan was.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:03

persoonlijk zal ik er niet aan beginnen, vind ze het paardje zo geweldig zet het dan op de foto.....

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:54

Heb het met de verkoop van mijn vorige paard ook gehad. Paard had ik 3 jaar gehad, nooit kreupel geweest. Hij wordt gekeurd, komt niet door de buigproef. Maar wat wil nou, op het harde aan de longe ging alles goed, maar toen hij afgeleid werd schoof hij door (lag metselzand op straat). Daarna is de buigproef gedaan, en die was niet goed. Ah fijn, zegt die DA ook iets in de zin van, zal wel atrose zijn. Hoe kun je dat nou zeggen, als je alleen de buitenkant van een paard ziet??? 3 weken later, heb ik hem thuis herkeurd, en wat denk je??? Niets aan het handje. Ik zou ook in dit geval eens een foto maken, of even op rust en daarna weer laten keuren. Is hij dan weer niet goed, zou ik hem ook laten staan. Maar ik weet wel, dat er met de buigproef veel fout kan gaan, ze kunnen een paard ook forceren. De houding van het been is erg onnatuurlijk en een stijf/ouder paard kan daar op reageren

JenniferJane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 11:08

Het is een paard wat al 17 jr oud is.
Zoals ik hier hoor zijn er allemaal uitlopende meningen en het komt een beetje op neer dat je je niet vast moet leggen op een buigproef.

Klopt dit een beetje samengevat.

Als je ervaringen hebt met artrose wil ik het graag horen..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:14

JenniferJane schreef:
Het is een paard wat al 17 jr oud is.
Zoals ik hier hoor zijn er allemaal uitlopende meningen en het komt een beetje op neer dat je je niet vast moet leggen op een buigproef.

Klopt dit een beetje samengevat.

yep!