eerste keer rijden op je nieuwe paard; hoe deden jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

eerste keer rijden op je nieuwe paard; hoe deden jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:03

Over anderhalve week komt mijn nieuwe/4e pony. Weer een haflinger(de andere zijn; haflinger, shetlander; twentermerrie) Alleen rijdt deze haflinger L2 en is heel anders gereden dan de eerste haflinger die ik kocht. Hoe rijd je dan de eerste keer/week? Wel lekker laten werken, en aan de teugel rijden, maar niet al te zwaar? Heel rustig rijden, niet rijden etc? Hoe deden jullie dit?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:07

Uhm.. ik rijd altijd opgevoel. Maar ik zal denk ik gewoon uitgaan van Lang en laag lekker over de rug laten lopen. Dat zal voor de eerste keer denk ik moeite genoeg kosten, zeker in een nieuwe omgeving.

B_Sweet

Re: eerste keer rijden op je nieuwe paard; hoe deden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:18

Ik zou eerst gewoon lekker lange teugel geven en aan alles laten wennen.
Maar de teugels niet TE lang...
Lekker draven enz....echt ff laten wennen...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:24

De eerste keer dat ik met m'n verzorgpony reed, reed ik hem gewoon met een los contact rond. Ik probeerde wat stelling te vragen, maar meer niet. Stapje,drafje,galopje links en rechtsom, maar het hoeft niet lang te duren. Dan uitbundig belonen en evt laten rollen in de bak.

goechi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:27

ik had priveles maar toen wist ik ook nog niet dat ik m ging krijgen

queenofdark

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:28

Gewoon rijden zoals je normaal rijdt, gevoel maar niet te kort gaan rijden ofzo dat ie kan wennen. Op wedstrijd moeten ze ook gewoon meteen werken.

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:28

Hooi

Eerst ging ik de bak in alleen met halster en touw om haar aan de bak te laten wennen. Ze vond het erg eng Later heb ik haar opgezadeld en ben ik erop gaan zitten, mijn vader hield haar vast toen we een rondje liepen. Na 2 weken ofzo kon ik pas een beetje normaal in de bak rijden zonder dat ze overal van schrok, nu gaat het heel goed en is ze helemaal gewend aan de manege

Groetjes van Lisa

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:31

ik zou eigenlijk de eerste week niet rijden. Ligt natuurlijk ook een beetje aan het paard, maar zeker de eerste paar dagen niet. Als het paard in een vreemde omgeving komt heeft het volgens mij even tijd nodig om te wennen.. dus lekker borstelen, de omgeving en de plek waar je rjidt lekker laten verkennen door eventueel wandelen/longeren..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:52

de eerste keer dat ik ging rijden op een 'vreemde' pony kreeg ik ook privéles dus dat scheelt wel een hoop (die persoon kende die pony al dus dat was wel fijn )

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:00

ik zou gewoon doen wat voor jezelf goed voelt. Desnoods ga je alleen stappen Ik heb gewoon rustig gereden, niet serieus ofzo. Je kent zo'n paard natuurlijk ook nog niet.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:04

Ik ging gelijk even beetje op onderzoek uit, hoe alles 'werkt'

Was héel leuk gelijk ff foto'tjes gemaakt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:07

De eerste x dat ik mijn knollie reed was ie de avond ervoor gebracht, en de volgende dag zijn we lekker 3.5 uur op pad gegaan, de hele stal in paniek, want ohoh ze had een nieuwe, maar we kwamen relaxed aangestapt en hadden even alle knoppen uitgeprobeert!

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:12

Beetje testen.. Niet gelijk alles proberen natuurlijk. Maar beetje leren kennen, dus veel basis.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:36

toen ik voor het eerst op mijn pony stapte lag ik er binnen 5 seconden ongeveer af, ze bleek dus met haar 5 jaar zadelmak gemaakt te zijn en heeft toen tot haar 10 op de weide gestaan, dus ze snapte het niet echt meer denk ik, dusja gewoon opnieuw zadelmak gemaakt en nu doet ze het prima gelukkig!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:46

Lekker op ontspanning rijden, kijken of ze je hand wil aannemen. Niet teveel moeilijke en spannende dingen gaan doen. Drukke uren in de rijbaan vermijden.

Lilian91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:59

die van mij was erg bang dus ze zat nog aan de longgeerlijn. het voelde heel raar zown groot paard. maar nu ben ik het gewend en het gaat super tussen ons.

AnoukvW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 08:49

Ik zou de eerste dag niet rijden alleen even aan de longeerlijn doen en voor de rest aan de nieuwe opgeving laten wennen... daarna gewoon rustig aan beginnen en kijken hoe die erop reageerd...

Veel plezier met je nieuwe paardje!

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:46

Ik denk dat je een beetje moet aftasten als je erop zit hoe dit paardje nou in elkaar steekt. Gewoon rustig de tijd nemen om elkaar goed te leren kennen. Aron zou misschien ook wel aan jou manier van rijden moeten wennen. Ga nix overhaasten, maar doe het lekker rustig aan. Maak ontspannen ritjes zodat jullie echt goed aan elkaar kunnen wennen. Voel je dat het tijd is om wat meer te vragen, dan doe je dat.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:33

de eerste paar keer dat ik ging rijden stond hij nog op zijn oude adres, zijn eigenaresse stond in het midden van de bak om wat tips aanwijzingen en weetjes door te geven, was wel makkelijk zij kende het paard tenslotte al.
eenmaal bij mij op stal eerste lekker de boel verkend en toen een paar privelessen met hem genomen.
daarna zelf rustig verder gewerkt. (dat was mijn eerste paardje....de andere twee waren groen toen ze bij me kwamen das een heel ander verhaal )

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:53

Gewoon rijden met die handel! 1e dag hooguit wat ontspanningswerk, maar daarna gewoon aan t werk hoor! Anders denken ze meteen dat ze bij jou niets hoeven uit te voeren! En "aan de teugel" dat zou voor een L2 paard normaal moeten zijn, dus je kan hem op zijn minst " aan de teugel rijden" lijkt mij.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:36

Een paard rondjes rustig stappen, dan aandraven, flink zandhappen en met een bloedneus, een blauw oog en een hersenschudding weer naar huis.
Ik raad je deze methode trouwens sterk af, tenzij je kickt op littekens op je neus!

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 17:14

Aaaah odetteke
Iki heb met Rosa de eerste dag ook gewoon gereden, die was volkomen relax, dus ja, waarom niet? En hij gaat vaak op wedstrijd, dus ook andere omgeving, maar ik ben niet van plan alles uit de kast te halen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:39

ligt maar net aan de conditie en leeftijd van je paardje.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 17:39

5 jaar, en topconditie

faxa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:17

gewoon normaal. Niet al te veel dingen te gelijk willen/doen.