bijten en hengsten gedrag afleren hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MisterRocky

bijten en hengsten gedrag afleren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:38

Hallo,

ik heb een shetlander hengst van bijna 11 mnd,
Alleen nou als ik met hem loop, loopt hij me echt te bijten ( niet hard maar wel vervelend ).. ik geef hem dan wel op zijn kop door middel van een zachte tik op zijn hoofd maar daar ben ik nu mee gestopt omdat hij beetje hoofdschuuw begon te worden,.. wat is nou een goede straf voor hem ?
Ohja ik heb ook al een hengsten ketting gekocht voor hem,
omdat hij altijd voor me wilt lopen.. ( dominant zeg maar )

Gr, Amanda

MisterRocky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:53

Niemand die mij kan helpen??

B_Sweet

Re: bijten en hengsten gedrag afleren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:24

Sorry ook ik kan je niet goed helpen...
Onze pony doet het ook van 1 1/2 en wij geven hem wel een tik ook hielp dat bij onze pony niet...
Misschien kun je hem leren dat omdat hij je dus bijt hij ook niet meer dicht in de buurt mag komen...
Als een soort straf zeg maar...Dat kun je doen door misschien als je voelt dat ie aan je komt ,wild met je armen te wapperen!
Je kan het proberen...Laat eventjes horen hoe die aanpak werkt.
Groetjes daniella

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:25

Mja, ik denk dat er hier al topics over zijn.
Het is natuurlijk een hengst, en die zijn over het algemeen wel wat dominant.
Ik zou een tik geven op de neus, niet op z'n hoofd, en een hengstenketting raad ik af, zeker voor een shet van 11maanden.

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:25

op mijn werk hebben de kwpn hengsten dit gedrag ook.
gewoon een tik geven hoor! ik laat ze tijdens het lopen niet eens in de buurt van mij komen omdat ze echt te snel zijn qua bijten.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:38

Je kunt hem beter 1 flinke tik verkopen dan iedere keer een zacht tikje. Van 1 keer een flinke tik worden ze echt niet kopschuw, van steeds zachte tikjes wel. Dat hij steeds voor je loopt heeft ook met de opvoeding te maken, hij ziet jou niet als leider dus neemt hij zelf maar de leiding. Ik heb een kwpn hengstveulen van 8,5 maand en ik zorg ervoor dat ik altijd als eerste de stal uitloop en altijd als eerste de wei in loop, het is voor hem duidelijk dat ik de leider ben en dat hij dus moet wachten. Ook als ik met hem wandel loopt hij nooit voor me uit. Je moet heel concequent zijn met een hengst en als je er nu te mild voor bent krijg je daar later waarschijnlijk problemen mee.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:42

Wij hebben een 3 jarige kwpn hengst die zijn hoef er niet voor omdraaid om eens een hapje uit mij te proeven.
Tja je zult er rekening mee moeten houden het is en blijft tenslotte een hengst!
En zoals er al is gezegt, liever een keer een flinke tik dan de hele tijd zachtjes tikken.
Geef hem ook niks uit de hand te eten, dus geen snoepjes, appels enz uit de hand voeren.
En gewoon altijd op je hoede blijven, zie je dat hij wil gaan bijten/happen zeg dan luid en duidelijk nee!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:45

Onmiddelijk tik geven, beter zelfs als hij tegen je hand of arm "botst" als hij zijn hoofd naar je toe zwaait om te bijten.
Niet uit de hand voeren.
En als dat mogelijk is z.s.m. castreren.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:53

11 maanden?? Hij is gewoon speels joh.. Je kunt hem niks kwalijk nemen, hij probeert je gewoon uit en wil weten waar hij staat in de rang. Om hem te corrigeren kun je een kleine tik geven, maar niet meteen gaan meppen. Je kunt ook als je ziet als hij wilt bijten gewoon dreigen met je hand. Ik vind dat sommige hier toch wel een agressieve houding aanraden. Daar ben ik het dus niet mee eens. Je moet niet vergeten dat hij jong is en gewoon nog wil spelen. Kijk maar naar veulentjes in de wei, die willen ook elkaar in de benen bijten enzo. Dat straf je toch ook niet af? Ook al is het een hengst, dat wil niet zeggen dat je meteen moet gaan slaan.
Hij zit nou gewoon in een leerproces en als je alleen maar zijn gedrag bestraft dan komt dat later ook niet goed en is hij straks misschien wel kopschuw. Je kunt hem wel straffen (hieronder versta ik een corrigerende tikJE) maar vergeet dan ook niet te belonen als hij heel braaf mee aan de hand loopt en gewoon goed luistert. Op mijn stage ga ik ook met hengsten om. En ik geef ze alleen een harde tik als ze doorblijven gaan nadat ik al een paar tikjes gegeven heb. Dus ik weet waarover ik het heb als ik over hengsten praat.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:31

mijn hengstveulen weet inmiddels heel goed dat hij niet mag bijten, eerste keer een zacht tikje gegeven, 5 minuten later deed hij het weer toen een flinke tik en hij heeft nooit meer gebeten. en als hij braaf is met bijv. voetjes geven dan beloon ik hem echt wel. en mijn hengst is alles behalve bang van mij

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:36

Dat tikken heeft geen zin. Een hengst is een hengst en dat bijten kan je niet afleren. Bijten hoort bij hengsten. Behalve als het echt gemeen bijten wordt direct een ferme tik geven, zodat ie weet dat als ie dat doet een nog hardere klap terug krijgt.
Ik heb een nu twenter-hengst en heeft nog geen bijtgedrag, wel heeft ie een keer met zijn voorbeen me proberen te grijpen. Toen heb i hem zo erg op zijn plaats gezet dat ie het nooit meer deed en superbraaf was. Maar dat is natuurlijk niet bij elke hengst zo. Laat hengsten wel altijd in hun waarde! Want als je ze eens afstraft zonder dat het ergens voor nodig was kunnen ze ook wat terug doen..
@Stefanietjuh: Daar ben ik het totaal niet mee eens. Paarden mogen mensen niet bijten en dat moet afgestraft worden. Als het een speelt beetje is dat echt zacht is, dan is het niet erg, maar als het telkens zo doorgaat en je denkt dat ie het speels doet en hem maar laat, wil ik niet weten wat ie doet over een jaar.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:38

Als ik zo'n veulen zou hebben zou ik wel weten wanneer het een spelletjes en wanneer niet. Dat lijkt me vrij duidelijk. Als hij het meent, dan meen ik het ook. En dan krijgt hij een tik. Simpel. Maar als het spelen is dan speel ik terug en pak ik zijn bovenlip bijv.

MisterRocky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 23:25

Dank jullie allemaal,
Nou het is zo dat ik hem ook eerst waarschuuwde met alleen mijn hand naar um te wijzen. Maar hij bleeft door gaan dus dan maar een tik, Maar ook dit wilt niet helpen, En met dat voor me lopen ik loop altijd als eerst uit de stal, Eerst uit de deur, Eerst door de deur enz. Maar met lopen blijft hij het maar doen.. Ik denk koop ik een hengstenketting maar ook dit helpt niet echt, Ik heb er 1 keer mee gelopen alleen toen was hij mischien iets liever maar nogsteets "rennerig voor me uit"
Okay op zich snap ik um wel want hij komt dan neit de hele dag buiten dus ziet dat als een uitje, Maar hij moet het toch leren.. Maar hoe?

Gr,

heshima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:04

als je 'm wil leren om achter je te blijven, kan je gewoon met je leidtouw zwaaien. (je persoonlijke ruimte afbakenen)
niet naar hem toe zwiepen ofzo, gewoon rondjes draaien.
Loopt hij ertegenaan, dan is dat z'n eigen fout: zo leren ze heel snel om jou ruimte te respecteren. succes!

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:55

Hij moet jou gaan respecteren en je niet als een speeltje zien dus je kan hem best een tik geven of in zijn lip knijpen. Je kan dat bijten echt wel een heel eind afleren.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:06

gewoon je shet op het land zetten met nog veel meer paarden en er niks meer mee doen...........

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:16

Er is niemand die jouw pony beter kan africhten op dit gebied dan andere paarden. Mijn tweejarige hengst is het eerste jaar van zijn leven nauwelijks in contact geweest met mensen ( zelfs niet de hoefsmid/dierenarts, helaas ) en nu is het het meeste brave paard dat je je kan bedenken. Ook nu staat hij nog hele dagen met een leeftijdsgenoot buiten, alleen ben ik wel begonnen wat met hem te doen, omdat hij dus nog helemaal niks kende ( halster, hoeven optillen e.d.) Maar bijten doet hij nooit! Hij weet wie de baas is, bijten doet hij maar met zijn vriendjes, daar staat hij heel de dag mee te klieren. Maar naar mij happen heeft hij nog nooit geprobeerd zelfs!

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:39

ik ben het eens met erleyne, dit "speelse" gedrag word afgeleerd door soortgenootjes.
als die mogelijkheid er niet is, wat minder lief zijn tegen hem.
als ik het zo lees ben je echt te zacht met hem, hij moet het toch leren, als hij zelfs met een hengstenketting voor je uitrent zit er iets niet goed tussen jullie (hij weet of wil niet weten dat jij de baas bent)

ik heb even in je profiel gespiekt, het is wel een heel leuk paardje ! enne je hondje lijkt eerlijk gezegd een stuk meer op een west highland white terrier dan een cairnterrier maar ze zijn wel leuk

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:44

Latten castreren, dat is de beste manier om dit soort fratsen aan te kunnen. Maar een hengstenketting voor een 11 maanden oude shet vind ik belachelijk. Als je een babyshet al niet kunt houden wat moet je dan als je een echt paard tegen komt?

gappiekabaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:55

hoi,

Ik weet misschien nog een andere oplossing het is effe opletten maar wel te doen.
Koop een aantal citroenen of een andere vrucht welke bitter is en neem deze in je hand als je gaat wandelen, op het moment dat hij naar je wil bijten moet je hem in de citroen proberen te laten bijten en dit gewoon een poosje volhouden, als het goed is stopt hij er op den duur mee. Je kunt het altijd proberen een tik geven kan altijd nog of inderdaad laten casteren, maar misschien wil je dat niet.
succes

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:58

ach welnee joh, je hebt het hier over een 11 maanden oude shet die til je aan zn oren op,kijkt hem diep in de poppetjes van zijn ogen en spreekt hem eens vermanend aan

TS moet gewoon dat dier het land op doen met andere paarden en in die 2 jaar dat het dier daar loopt eens gaan kijken hoe hengstenhouders met hun paarden omgaan

MisterRocky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 12:20

Ik snap dat jullie allemaal zeggen dat hij op het land moet staan, Alleen daar hebben wij hier geen plek voor, Dat is hier "bijna" nergens.. Hij staat wel met een vriendje van zijn leeftijd en gaat zo af en toe naar buiten met een ouder paard, hier leert hij echt van zie ik,.

ik hoop dat ik wat met jullie adviesen verder kom
Maar denk het wel hoor

Dank jullie!

BuckjeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:08

Een goeie pak op zijn donder geven. Mijn pony deed dit eerder ook altijd en gemeen, die heb ik toen eens een schop verkocht omdat ik het zo zat was. En toen was het afgelopen.

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:14

KiWiKo schreef:
gewoon je shet op het land zetten met nog veel meer paarden en er niks meer mee doen...........

Pardon ?

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:16

Billy schreef:
Latten castreren, dat is de beste manier om dit soort fratsen aan te kunnen. Maar een hengstenketting voor een 11 maanden oude shet vind ik belachelijk. Als je een babyshet al niet kunt houden wat moet je dan als je een echt paard tegen komt?

Castreren zei ik ook al maar wil ze niet.. Eigenwijze amanda

hengsten ketting vind hij leuk om in te bijten..
gappiekabaal schreef:
Koop een aantal citroenen of een andere vrucht welke bitter is en neem deze in je hand als je gaat wandelen, op het moment dat hij naar je wil bijten moet je hem in de citroen proberen te laten bijten en dit gewoon een poosje volhouden, als het goed is stopt hij er op den duur mee. Je kunt het altijd proberen een tik geven kan altijd nog of inderdaad laten casteren, maar misschien wil je dat niet.
succes

hij gaat heel smiegtering in je been bijten.. daar een citroen in doen word moeilijk