Klophengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx93

Klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 12:45

Hallo,

Zou iemand mij duidelijk kunnen uitleggen wat nou precies een Klophengst is?

Ik heb er veel verhalen over gehoord, maar ik zou nu nou wel eens duidelijk willen weten wat nou precies een Klophengst is.

Ik hoop dat jullie dit mij duidelijk kunnen uitleggen!

floor01

Re: Klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:21

Hai Hai!

bij een klophengst zijn een of meerdere testikels niet ingedaald in de balzak (vanuit de buikholte). Ze kunnen dan blijven zitten in de buikholte of in het lieskanaal (hier moeten ze doorheen voordat ze in de balzak eindigen).
Een ander woord hiervoor is cryptorchidie en het komt bij alle diersoorten voor. Vaak zijn ze verminderd vruchtbaar en de niet afgedaalde testikels kunnen nog wel eens tot tumoren leiden.
Bij paard weet ik niet precies hoe het zit, maar honden worden meestal gecastreerd om voorgaande reden, dus dat lijkt me bij paard ook het geval!

als je nog meer vragne hebt kun je ook pb-en!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 13:23

floor01 schreef:
Hai Hai!

bij een klophengst zijn een of meerdere testikels niet ingedaald in de balzak (vanuit de buikholte). Ze kunnen dan blijven zitten in de buikholte of in het lieskanaal (hier moeten ze doorheen voordat ze in de balzak eindigen).
Een ander woord hiervoor is cryptorchidie en het komt bij alle diersoorten voor. Vaak zijn ze verminderd vruchtbaar en de niet afgedaalde testikels kunnen nog wel eens tot tumoren leiden.
Bij paard weet ik niet precies hoe het zit, maar honden worden meestal gecastreerd om voorgaande reden, dus dat lijkt me bij paard ook het geval!

als je nog meer vragne hebt kun je ook pb-en!

hmm oke
zou iemand dan mij wel willen uitleggen hoe dat bij een paard zit?
Er is namelijk een klophengst op onze manege geweest, wel gecastreerd, maar toch 4 paarden drachtig laten worden, waaronder mijn pony

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:29

heb ook wel eens gehoord dat een hengst gecastreerd is maard at er roch een bal niet is afgedaald en dus niet is verwijderd... en dat doet het het nog!

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:33

Een klophengst kan wel gewoon dekken. Hij zal alleen nooit worden goedgekeurd. Een klophengst kan je ook laten casteren. De kosten hiervan zijn wel hoger dan normaal zo rond de € 600,00 (heb dit nagevraagd aan de DA omdat ik er zelf eentje op het oog had) Maar van een gecastreerde klophengst die merries echt gedekt heeft, heb ik nog nooit gehoord. Misschien hebben ze de castratie niet goed gedaan en is er toch een bal achtergebleven? Iets anders kan ik niet bedenken.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:34

dan hebben ze blijkbaar maar 1 bal weggehaald en maar 'half' gecastreerd? Dat had een goede castrateur moeten zien en vertellen ten tijde van de castratie, maar daar heb jij nu niks meer aan helaas. Misschien dat de eigenaar de castrateur nog kan vragen hoe of wat?
Waarom wil je dit weten wil je de eigenaar van de 'hengst' aansprakelijk stellen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:35

met dank aan google:

Citaat:
Een klophengst is een hengst waarbij één of beide teelballen in de buikholte is blijven zitten en dus niet is afgedaald in de balzak (scrotum). Een klophengst is als beide testikels niet in het scrotum liggen onvruchtbaar. Tegenover merries gedragen zij zich echter net zoals een normale hengst zou doen, omdat zij meestal wel normaal testosteron produceren met gevolgen voor hun temperament.

Als een klophengst wordt gecastreerd, wordt soms niet de moeite genomen om ook deze tweede teelbal te verwijderen, omdat dit via een meer ingrijpende operatie zou moeten gebeuren dan de normale castratie.

Als het dier vervolgens wordt verkocht als zijnde een ruin kan de nieuwe eigenaar hier problemen mee krijgen, omdat een gecastreerde klophengst minder rustig is dan van een echte ruin mag worden verwacht.

hier word gezegd dat klophengsten niet vruchtbaar zouden zijn,maar naar mijn mening is dat niet helemaal waar..

er was ook een bokt topic over:
viewtopic.php?t=25544

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:37

Een klophengst kan dekken. Als alles gewoon goed functioneerd is dit geen probleem. Wel kan het zaad van slechte kwaliteit zijn of de zaadleiders kunnen slecht zijn etc. De een kan wel dekken de ander niet. Dit is me verteld door een DA tijdens een cursus paardenfokkerij.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:43

met zijn zaad was blijkbaar niks mis!

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 13:47

cissy schreef:
dan hebben ze blijkbaar maar 1 bal weggehaald en maar 'half' gecastreerd? Dat had een goede castrateur moeten zien en vertellen ten tijde van de castratie, maar daar heb jij nu niks meer aan helaas. Misschien dat de eigenaar de castrateur nog kan vragen hoe of wat?
Waarom wil je dit weten wil je de eigenaar van de 'hengst' aansprakelijk stellen?

Wat bedoel je met deze zin?
en, oke, ik begin het nu te snappen!

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:49

Mijn oude verzprg paard was ook een hengst en die zag en merrie en is toen op een paal gesprongen daar door is 1 van de ballen naar binnen geschoten en de andere hebben ze gewoon moeten verwijderen omdat die helemal kapot is en hij was dus ook klop hengst.. Zo noemde z'n baasje hem nog wel zo hebt zebhem ook verkocht

Lidewijke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:57

Elena schreef:
cissy schreef:

Wat bedoel je met deze zin?
en, oke, ik begin het nu te snappen!

Ik denk dat ze bedoelt dat de eigenaar van die klophengst dus eigenlijk verantwoordelijk is voor de drachtigheid van jouw pony..

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:03

Citaat:

Ik denk dat ze bedoelt dat de eigenaar van die klophengst dus eigenlijk verantwoordelijk is voor de drachtigheid van jouw pony..

hmm..oke
Maar het is mijn lease pony en is dus eigendom van de eigenaar waar de klophengst ook is van geweest (inmiddels verkocht)

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:11

precies dat bedoelde ik, ik zou ook niet zitten te wachten op een veulen wat ik niet gepland zou hebben. Maar jou pony en de klophengst zijn van dezelfde eigenaar dus het is zijn eigen probleem gelukkig. En die andere pony's die drachtig zijn geworden zijn ook van hem?

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:16

cissy schreef:
precies dat bedoelde ik, ik zou ook niet zitten te wachten op een veulen wat ik niet gepland zou hebben. Maar jou pony en de klophengst zijn van dezelfde eigenaar dus het is zijn eigen probleem gelukkig. En die andere pony's die drachtig zijn geworden zijn ook van hem?

Ja ook van hem
ik vind het trouwens helemaal niet erg hoor en hij ook niet

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:42

dan is er dus geen enkel probleem en wilde je alleen weten hoe het zit met een klophengst, nou dat weet je nu gelukkig hahaha!
Hij is inmiddels zeker wel goed gecastreerd?

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 17:55

cissy schreef:
dan is er dus geen enkel probleem en wilde je alleen weten hoe het zit met een klophengst, nou dat weet je nu gelukkig hahaha!
Hij is inmiddels zeker wel goed gecastreerd?

Stuur me anders even een pm, want we gaan anders wel veel off topic