b-pony of groter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

b-pony of groter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 08:43

jaja ik heb jullie mening even nodig .
Ik ben op zoek naar een leuke pony voor mijn dochter van 10 jaar. ze rijd nu al 4 jaar paard. Ik zie hier op bokt echt leuke paardjes staan maar nu mijn vraag. Ik vind een kleine pony echt heel leuk en schattig maar hoe lang kan ze daar nog op rijden. ze is nu ong. 1.40 en weegt 37 kg. en ik zie ook een hele leuke pony van 1.40 staan maar die is net 2 geweest dus moet nog veel leren. Ik wil graag een pony die ik gewoon nooit meer hoef weg te doen, een band ermee opbouwen, leuke dingen doen, lkkr knuffelen, wandelen etc. Wie geeft mijn raad want vind het toch wel moeillijk

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 08:49

Ik denk dat je dan voor jezelf een duidelijke keuze moet gaan maken van wat jij wilt en wat je nodig wil/wil gaan doen in de toekomst.

Bij kinderen houd ik als minimum stokmaat meestal de schouder van het kind aan, max. stokmaat de totale lengte van het kind (dit is voor mij een soort maatstaaf en ook afhankelijk van de bouw van de pony)

Ik zou op zoek gaan naar een pony die bij je dochter past, waar zij mee kan rijden en die zij vertrouwt. Of die 2 jarige geschikt is ligt ook aan de pony zelf en ook of je je dochter geschikt acht een pony op te leiden en niet dat je dadelijk met een verknipte pony zit waar jij of je dochter niets aan heeft.
Overleg eens met de instructeur/trice van je dochter of het wat is voor jullie, en vraag je zelf af af die pony is wat je zoekt, want er zijn heeeeeel veeeeel pony's te koop.

J0sef1entje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 08:59

Hou er wel rekening mee dat binnen nu en anderhalf jaar je dochter waarschijnlijk een enorme groeispurt gaat krijgen. De mijne is nu net elf en heeft nu héééééél lange benen, tot aan d'r navel ongeveer . Die was een maand of 10 geleden ook 1.44 en nog geen 40 kilo. Nu is ze bijna 1.54 en een kilootje of 45. En ik zie dat bij bijna al die meiden uit haar klas gebeuren.
Wij hebben een pony van 1.40, maar daar gaat ze in dit tempo rap vanaf groeien!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:17

hou ook rekening meet het sentiment van zo'n pony. misschien past ze er nu mooi op, maar over 4 jaar?
wil ze tegen die tijd de pony ook wegdoen voor een ander of een ander kind het rijden laten overnemen?
Mijn ouders hebben bewust niet voor een AB pony gekozen vroeger omdat ze al wisten dat dat over een paar jaar zware drama zou worden als kindertjes te groot ervoor zouden worden.
Wij hebben voor een grote C pony van 1m36 gekozen, paste toen al mooi, en nu we ondertussen 23 en 21 zijn passen we er nog steeds allebei op.
( OK, ondertussen wel overgegaan op iets anders en pony blijft hier tot haar dood, maar we rijden er nog gewoon clublessen mee)

(het bewijs )
Afbeelding

maar goed, mijn zus heeft er wel tot haar 15e actief op wedstrijden mee gereden en dus nooit de keuze na pak hem beet 2.5 jaar moeten maken dat de pony weg moest.
jonge pony's X jonge kinderen raad ik altijd af, vaak zijn die gewoon niet consequent genoeg om zo'n pony op te leiden. alleen bij heel veel begeleiding en een bijrijder die wel consequent is kan dit lukken.
er zijn zoveel leuke pony's te koop, zoek gewoon eens op marktplaats, je komt genoeg leuk braaf spul tegen die al wel de juiste leeftijd heeft

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:31

waarom zou een jong kind niet consequent genoeg kunnen zijn?
en ehm van dat afraden is ook niet helemaal waar... heb jij onlangs niet zelf een bijna 3 jarige verkocht aan een 8 jarige beginner? en die bonte 3 jarige voor 1 van je lesklanten?

Mijn dochter is van een 3 jarige naar een andere pony van 4 gegaan en is nu bezig met 2 net aan 4 jarige door te rijden, zeker heeft ze les en begeleiding maar dat heeft ze ook met haar nu 6 jarige nog steeds.
en als ik om mij heen kijk dan is Britt niet de enige die dat consequent kan.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:44

Ik zou gewoon een D pony kopen van een stokmaat van rond de 1,45m aangezien ze denk ik nu nog wat aan de kleine kant is voor E pony en ik denk niet dat iedereen van haar leeftijd een groot paard of e pony onder haar kont hebben zitten!! Zelf rijd ik ook op een D pony en het gaat gemakkelijk. Je zou ook nog kunnen overwegen om in de toekomst tussen de paarden te starten!! Daarbij zou ik zelf voor een pony gaan die al wat meer kan. Daar kan je dochter veel meer van leren!! Ik weet niet hoe je dochter is. Maar wat is er niet fijner om op een pony te stappen waar je mee aan de slag kunt, dan een waar je het eerste half uur mee moet vechten. Stel ze valt eraf, is ze er dan mans genoeg voor om er weer op te gaan. Ik denk dat je je dat eerst moet afvragen voor je aan een jongen vrijwel groene pony gaat beginnen. Ga na wat je dochter wil, en welke eisen jij er aan stelt. Ik denk dat zo iemand er meer plezier aan zal hebben als ze met de pony kan showen op de wedstrijd en kan laten zien wat ze allemaal kunnen met elkaar, en veel plezier. Dan een moeilijke (onervaren) pony die ligt de klieren en ze hopend der op zit dat ze blijft zitten en dat ze nog even goed een winstpuntje binnensleept!!

dorientjuh

Re: b-pony of groter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:53

Ik zou ook even kijken naar je eigen lengte en die van de vader van je dochter, dan kan je al ongeveer inschatten hoe groot je dochter gaat worden.
Ik zou zelf kiezen voor een wat steviger gebouwde fjord of een haflinger, daar kan je namelijk je hele leven op blijven rijden. Maar je moet wel opletten dat ze echt heel braaf zijn, want deze rassen staan erom bekend erg eigenwijs te zijn en streken te hebben (ik spreek uit eigen ervaring). 1.45 m vind ik op zich wel goed, maar nu nog net wat hoog voor haar, maar je moet niet veel lager gaan zitten.
Maar ik vind het zelf altijd wel fijn als ik over het paard heen kan kijken. Bovendien kon ik volgens mij toen ik 10 was nog niet het zadel boven mijn boven uit tillen, ik weet niet hoe dit gaat bij jouw dochter?

Succes in ieder geval!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:58

waarom denk je dat de koop toen niet is doorgegaan? geloof dat je het verhaal erachter niet kent en dus niet kan zeggen wat ik heb gedaan en doe
en ehm.. mijn leerlingen zijn geen 10 jaar oud maar ze zijn 13 en 11 en krijgen 4 dagen per week les en rijden nooit alleen, alleen onder begeleiding.
verder rij ik die pony op dit moment 4 dagen per week. klein verschil met wat je probeert te zeggen.
dus ja., ik vind dat een jong kind niet consequent een jonge pony kan inrijden.

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 11:07

mmmm ik zie veel verschillende meningen. ik vind het zelf ook heel moeillijk wat ik moet doen, want een kleintje vind ik op zich ook heel erg leuk en zie er veel hoor maar omdat mijn budget hellaas niet al te groot is moet ik toch rekening houden met een goedkopere pony. Mijn dochter zou er niet alleen voor komen te staan met een jonge pony want ik kan hulp krijgen van veel mensen die er veel verstand van hebben. het is meer voor het plezier en niet voor de sport. aan de ene kant denk ik beter een oudere pony waar ze zo kan op stappen en wegrijden maar aan de andere kant een jongere pony kan je de tijd geven om gewend te raken aan de omg. veel door het recreatiegebied lopen zodat ie al gewend is aan de omg. als je dalijk naar buiten gaat en het beestje krijgt de tijd om te kunnen wennen aan je. daarom vind ik de keuze zo moeillijk. Het is best wel tegenstrijdig. het is maar net wat je wilt.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:10

je hebt ook leuke pony's in lowbudget klasses
kijk bijvoorbeeld op bm stables, die hebben altijd brave pony's in de lagere prijsklasse
het is inderdaad maar net wat je wilt, misschien kun je bijvobrleed gaan mennen? op die manier zou je wel nadat je dochter eruit is gegroeid nog wat met de pony kunnen doen als je een b pony neemt?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:10

Ik wil het verhaal ook helemaal niet kennen.... lees enkel je berichten op bokt en hetgeen jij mij vertelde toen je die jonge pon y's gekocht hebt .
Ken jij de situatie van TS? Ik vind het nogal een verschil of je een 11 jarige beginner hebt of een 10 jarige met 4 jaar ervaring.
Ken trouwens 9 jarigen die beter rijden dan sommigen 16 jarigen.
Daarom kun je dat niet generaal adviseren als je de pony en het kind niet kent.
Mijn eerste keus is ook geen jong paard voor een beginner, maar heb toch tot 2 keer toe gekozen voor een jonge pony voor Britt omdat het "paste" .
En een kind op een doorgewinterde heeft even begeleiding nodig als een kind op een groene/jonge pony.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:08

ik heb mijn paard als veulen gekocht, met de bedoeling hem voor altijd te houden. ik was toen 13. hij zou ongeveer 1,45 worden, en aangezien ik niet groot ben zou dat moeten kunnen qua rijden. inmiddels ben ik 21, en 1,63 meter, 52 kilo ongeveer. mijn paardje is 1,52 meter geworden, en ik kan er de rest van mijn leven nog mee voort, zolang ik niet teveel chips eet. een wat grotere pony die nu erg groot lijkt zou volgens mij de beste optie zijn. en wat is het doel? wil ze wedstrijden rijden, dat doe je er verstandig aan om een pony te nemen die al het één en ander kan. als het puur als maatje is, voor recreatief rijden, en je hebt genoeg ervaring met het opvoeden van een jong dier, dan zou ik altijd daarvoor kiezen. een paard dat van jongs af aan bij je is gaat toch anders met je om dan een pony die bijvoorbeeld van de manege komt.
veel succes met kiezen, en ik hoop dat je hier wat aan gehad hebt.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:37

Hoe groot ben je zelf, hoe groot denk je dat je kind ongv. zal worden?

Ik denk iets groter dan dat ze zelf is, maar er wel bijkan. 1.45/1.50

pearl_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:44

lowara schreef:
ik vind dat een jong kind niet consequent een jonge pony kan inrijden.

Nou dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord.

Ook een jong kind kan goed en beheerst een jonge pony inrijden. Het moet alleen onder de goeie begeleiding gebeuren. De pony moet bij het kind passen en ook anders om.

Zolang het kind vertrouwen in de pony heeft. Dat is het belangrijkste, hoe jong/oud de pony ook is..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:50

het heeft ook met de opvoeding te maken. een vierjarige die netjes is opgevoed en ingereden kan prima bij een kind dat fatsoenlijk met de pony kan omgaan. als je een vierjarige uit het land plukt en probeert in te rijden als 10 jarig meisje zijnde, dan is het een ander verhaal natuurlijk.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 13:55

ReneéHertog schreef:
Hoe groot ben je zelf, hoe groot denk je dat je kind ongv. zal worden?

Ik denk iets groter dan dat ze zelf is, maar er wel bijkan. 1.45/1.50

ik ben zelf 1.63 en melissa is nu 1.40. ze hebben bij het tienjarig onderzoek gezegt dat ze ong. 1.67 gaat worden maar dat is natuurlijk altijd de vraag he.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:49

dan is een E-pony of een stevige D (fjord, haf) groot genoeg hoor! maar als ze wedstrijden wil rijden is een groter paard beter, omdat ze als ze 19 is maar de paarden zal moeten. hoewel je met een fjord of haf of pony ook wel tussen de paarden terecht kan...
wat is het doel? recreatief rijden of wedstrijden?

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 14:50

op het moment zal het alleen voor recreatief zijn en niet voor de sport maar je weet nooit wat de toekomst brengt. en melis is pas tien dus duurt nog wel ff voordat ze 19 is dus zo ver ga ik nog niet kijken. want heb haar weleens op paarden gezien maar is toch echt te groot voor haar.

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:52

ijslanders kunnen volwassenen ook nog op rijden..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:54

mijn Faram is een NRPS type. hij is 1,52 hoog en zou op zich prima tussen de paarden kunnen. ik ben zelf 1,63 meter, en dat past goed. mijn zusje is 1,70, en dat past ook goed. ze is niet te groot ofzo, zelfs niet een beetje. een E-pony zou een mooie oplossing zijn, of inderdaad een fjord of haflinger achtig iets. die kunnen haar ook d'r hele leven dragen, en hier op bokt zijn genoeg voorbeelden van dergelijke paardjes die het echt ver schoppen in de sport!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:52

ik zou een grotere pony kiezen bijv. een D of zelfs een E pony.. dan heeft ze er iig nog wat langer aan, enne een Fjord of Haflinger of een Tinker kun je natuurlijk altijd wel op blijven rijden

arielh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:02

ik zou zelf een grotere nemen tussen de c/d-pony