wanneer een paard met pensioen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

wanneer een paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 00:34

Wanneer is het nog fair om van een paard te verwachten dat hij beter wordt en dingen bij leert etc
ik zie geregeld 16/17/18 jarige paarden in de B of de L rijden, die dan met moeite hun puntjes bij elkaar rijden, ik vraag me dan echt af waarom ze het paard nog iedere keer maar weer meeslepen naar les en naar wedstrijd, wat wil en kan je er dan nog mee bereiken?
als ie het op zn 16/17 nog niet heeft laten zien dat het er in zit, dan zit het er ook echt niet in

ook zie ik paarden die Z2+winst hebben gelopen die vervolgens met een broertje/zusje/nichtje/etc van de eigenaar opnieuw in de B bginnen, ken een paard dat nu voor de 4e keer opweg is van de B naar het Z, paard is nu 18, is het dan nog fair om het paard weer een keer heel dat traject door te laten lopen?

ik kwam hier op, omdat wij een 21 jarig paard hebben staan, wat als 16 jarige Z1 liep en is verkocht omdat de eigenaar het genoeg vond voor het paard op die leeftijd.
paard ging vanaf zn 4e me op wedstrijd, zij was de 2e eigenaar die fanatiek wedstrijden gereden had met het paard.
vlak erna is mijn eigen paard geblesseerd geraakt en later werd mijn bijrijdpaard afgemaakt, en meerdere mensen wezen mij op het paard wat we nog hadden staan, waarom ik die niet oppakte?

maar kan je dat op die leeftijd nog verwachten? toen was ze 17/18 en had het misschien nog gekund, immers de knopjes zaten er al op
nu is ze 21 en doet al 2 jaar bijna niets, wil haar nu op conditie proberen te krijgen, maar fanatiek gaan lessen en wedstrijd rijden toch echt niet meer

wat kan ik van de (bijna)21 jarige nog verwachten? de bedoeling is haar langzaam aan wat conditie op te bouwen zodat ze weer wat soepel wordt, spieren terugkrijgt(lukt dat nog bij zo'n oud beestje?) en meer conditie krijgt zodat ze een leuk bosritje mee kan maken

in mn profiel is het paard te vinden(desiree) op die rijfoto's was ze 18/19 ofzo?

ik ken overigens wel uitzonderingen, pony van 27 die met plezier nog proefjes loopt, maar wel op B/L niveau en niet hoger, en niet te vergeten de hardwerkende manegepaarden van 25+ maar of dat voor ieder paard geschikt is?

ben benieuwd wat andere bokkers met hun bejaarde paarden doen, en of er iemand is die ervaring heeft met het compleet opnieuw opbouwen van de conditie van een oud paard?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 01:54

Je kunt toch lekker buitenritjes met haar gaan maken?

_Dunja_

Re: wanneer een paard met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:15

Een paard moet met pensioen als het paard er zelf aan toe is.
Mijn oude verzorgpaard was op zijn 18 de jaar nog nederlands kampioen geworden in de marathon (dit was 2 jaar geleden).

Het paard gaf gewoon aan dat rust niks voor het paard was, ze waren namelijk aan het afbouwen in dat jaar maar het paard vond het maar niks...

Nu 2 jaar later:
ze zijn wel gestopt met marathon wedstrijden, maar ze trainen het paard nog wel maar dan op recreatie niveau dus meer buitenritten en longeren..

Je kan het paard het gewoon niet aan doen om rust te geven (althans nu nog niet)

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:21

...dat moet je per paard bekijken...zelf rij ik op een 22 jarige...en hij zou het nog wel 1 keer geweldig vinden om een wedstrijdje te doen..maar elke dag hard trainen in de bak..nee, dat hoeft van hem niet meer...maar daarintegen een heerlijke knalbuitenrit!!!..daare draait ie zn hoefje niet meer voor om!!

tja, mijn mening..als ze die leeftijd hebben bereikt en ze hebben zo hard de best gedaan...mogen ze zelf bepalen wat ze doen...hebben ze zin in de bak, doe je dat...hebben ze zin in een buitenritje, doe je dat!..af en toe een minisprongetje...als het maar leuk voor ze is!!..dat verdienen ze wel die oudjes!!!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:24

Ik denk dat het sterk van het paard zelf afhankelijk is. Zolang het paard het leuk vind is er weinig aan de hand. Tenzij mensen de "absolute top" willen bereiken met een paard boven de 18. Rust roest maar het kan geen kwaad om een beetje rekening te houden met het feit dat een ouder paard wat langer tijd nodig heeft om te herstellen en meer moeite heeft met bepaalde oefeningen.

Kwestie van goed kijken naar je paard en eerlijk zijn t.o.v. jezelf.

Daarnaast zie je ook genoeg jongere paarden die zwaar in de stress schieten als ze op wedstrijd moeten. Tja, dan kun je beter met een ouder paard gaan dat er lol in heeft dan zo'n 'jonkie' keer op keer geweld aan te doen omdat jij zo nodig op wedstrijd wilt.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:25

Verschilt heel erg per paard. De meeste vinden het nog echt heel leuk om wat te doen hoor. Vaak worden ze er juist vrolijker van. Ik zou het langzaam opbouwen en afwisselen met lekker buiten rijden enz. Je merkt dan snel genoeg hoe ze het vindt. Mijn eerste paard was ook Z2 geweest voordat hij bij mij kwam. Op zijn 22/23e reed ik met hem in de L. Hij vond dit echt geweldig en bloeide er helemaal van op. Daarvoor had hij een tijdje niets gedaan en dat vond hij minder leuk. Ik had toen geen trailer en ging onder de man naar de wedstrijden (een keer 1,5 uur heen (rustig in stap, klein stukje draf) en terug) --> hij had echt veel spirit en hield dit makkelijk vol. Zodra de knotjes erin waren maakte hij zich groot en wilde op pad. Ook de terugweg naar huis was hij helemaal niet leeg en bleef enthousiast. Het is dus echt per paard verschillend; zou lekker aan de gang gaan en kijken hoe je paard erop reageert. Je kent haar goed en merkt vanzelf of ze het fijn vindt of toch niet helemaal.... Zou er wel de tijd voor nemen en niet op de eerste paar weken afgaan. Zeker als ze een tijd niets gedaan heeft, zegt dat niet zoveel. Ze is dan bijv. mogelijk veel stugger, minder enthousiast enz.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:14

hm... mijn punten komen me niet aanvliegen, moet ik daarom maar stoppen met wedstrijden omdat het komt omdat willem 18 zou zijn??

kom nou met die onzin! willem is jaren lang, zeg maar gerust 3 kwart van zijn leven manegeknol geweest en heeft nix anders gedaan dan rond hobbelen!

ik heb hem alles geleerd tot aan het L1 toen ik hem op zijn 15e ging leasen en op zijn 16e kocht. hij wil graag maar zijn bouw(lang en 1.78 hoogennog eens eenkarperrug) en spieropbouw zitten hem tegen, dus dat moet ik langzaam trainen

moet een paard zichzelf bewezen hebben voor een bepaalde leeftijd??? 18 is ouder maar niet bejaard!

willem is er alleen maar beter op geworden, hij is een stuk losser en heb zelfs vorige maand na 3 wedstrijden mijn 1e L1 punt(met een voor ons vette 161) gehaald. willem is luien alstieniet hoeft dan liever niet , maar wil graag voor je werken alstie door heeft datie echt moet en heb regelmatig jonge sterafstammelingen naar huis gereden.

heb zelf van een keer van een jury gehoord dat je hetbeter op eenpaard als willem kan leren dan bijv(toevallig op die wedstrijd) een jazz van 4, leuk in de ring, maar dat was ook alles.

dus ik vindhet een beetje onzin dat ik willem zou pushen omdatie nog nix kon toe ik hem kocht. wij komen er wel en met er komen bedoel ik zo ver als dat wij het mogelijk kunnen(mijn doel was L1+1, maar 10 punten gaat ook nog wel lukken, maar het hoeft niet). ik hou hem soepel en eerlijk gezegd heb ik een paard om er wedstrijden mee te kunnen rijden.

willem gaat past met pensioen als de wedstrijden niet meer gaan en dan nog blijftie onder het zadel, alleen pensioen is bij mij dat ik op zoek ga naar een stal met bos en veel wei, stil zetten gaatie kapot van

maar goed in jouw geval zou ik niet je hoop vestigen er ooit nog een succesvol dressuur paard te krijgen. zeheeft ten 1e 2 jaar nix gedaan, ten 2e is ze vanaf 4e jaar al zo vaak en fanatiek op wedstrijd geweest dat je alleen maar voor zorgt dat de kans groter is dat ze wat gaat mankeren. die spieren hebben zolang nix hoeven doen. maar uiteindelijk ken ik je paard niet en heb ook geenidee hoe ze zich laat rijden en hoe snel ze zich loslaat of noem maar op. je komt er pas achter als je het probeerd, en je moet nooit nooit zeggen.

rust roest, dus die 2 jaar nix doen zullen haar geen goed gedaan hebben. tegen de tijd dat je haar rustig hebt opgebouwd en weer een beetje in shape hebt(spierverlies bij oudere paarden is heel moeilijk of zelfs nooit meer terug te rijden) ben je echt maanden bezig. en is het jou dannog wat waard om een 21/22 jarige in de sport uit te brengen? en wat is jouw doel dan wel??