vanaf welke prijsklasse keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

vanaf welke prijsklasse keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:03

hey
ik vroeg me af vanaf welke prijsklasse jullie een paard laten keuren bji aankoop? En bij keuring, welke? (klinisch / röntgenologisch)
xxx

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:06

klinisch bij elk paard... (het gaat hier over regulieren rijpaarden, niet over shet "grasmaaiers" ofzo..)
rontgenologisch nog nooit gedaan.. past niet in het plaatje van de paarden die ik rij/koop..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:07

€0,--

MarchaL

Re: vanaf welke prijsklasse keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:33

Altijd klinisch keuren, rontgenlogisch afhankelijk van de waarde en wat je ermee wilt gaan doen. Mocht ik in de toekomst ooit nog eens een dressuurpaard kopen (of een paard voor een andere tak van de sport) dan zou ik hem zowel klinisch als rontgenlogisch laten keuren. Voor een recreatie paard vind ik een klinische keuring wel voldoende.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:34

Ik denk oook altijd keuren ja, ( rijpaarden)
Rontgen denk ik vanaf een bepaalde prijsklasse

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:38

ja klinisch keuren is altijd handig, idd... Je moet ook maar wel net een goede deal kunnen maken met de verkoper van het paard, over de kosten als het paard word afgekeurd en jij het dus niet koopt . . . .

Ik heb met mn vorige pony een groot risico genomen, kosten keuring waren voor mij, ookal kocht ik hem niet. Hij is GELUKKIG toen helemaal goedgekeurd

goechi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:42

ja natuurlijk altijd laten keuren want anders blijf je met een paard zitten dat achteraf niet goed blijkt te zijn das heel vervelend lijkt me

Orange

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:45

Klinisch idd altijd, rontgen ligt aan de leeftijd en aan de prijsklasse. Een jong (onbeleerd) paard zou ik minder snel op de rontgen zetten dan een (oudere) die al meer ervarind heeft.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:51

Hangt er ook van af hou oud het paard is, vanaf ca. 13 jaar betaal je voor een gemiddeld paard minder en , zeker als het paard een gezond", sport, verleden heeft, hoeft deze van mij niet meer gekeurd te worden.

Bij bedragen onder de 2500,-- euro vind ik het in de meeste gevallen niet nodig.

Vanaf 2500,-- euro tot 4500,-- klinisch

Vanaf 4500,-- euro tot ....? ook rontgenologisch (ook voor verzekering).

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:57

ik denk zelf vanaf ongeveer 900 euro.
ikzelf heb al mijn paarden laten keuren behalve de Welsh die onder dat aankoopbedrag zat.

het hangt erook vanaf wat je verwachtingen zijn denk ik. als ik een pony van 850 koop die mijn levensmaatje gaat worden en waar ik ontzettend veel mee wil gaan doen, zou ik hem eerder laten keuren dan een pony van 1000 euro die als grasmaaier gaat dienen of af en toe mee op een buitenrit.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:57

Mijn verzekering accepteert tot 2000 ongekeurd een paard maar ik zou altijd klinisch laten keuren. Als er wat mee is, heb je je onderzoeksplicht als koper tenminste gedaan. Alhoewel, ooit samen met een vriendin een mini-shet van 60 euro gekocht. Die is dus niet gekeurd.
Ik vind het er ook van afhangen of hij bereden wordt of niet.
Rontgenologisch is een dure grap. het hangt wat mij betreft niet alleen van de prijs af, maar ook van de leeftijd.

OCD zal na een jaar of 8 niet meer voorkomen en eerlijk gezegd vind ik de beoordelingen van de straalbeentjes ook wat twijfelachtig.

Mijn verzekering eist vanaf 4000 een rontgenonlogische keuring.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:06

klinisch keuren zo ie zo bij ieder paard vind ik..

rontgenlogisch zou ik laten keuren vanaf 4000 euro maar dat is persoonlijk

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:22

Klinisch altijd (wat zijn de kosten nou helemaal...?)
Rontgenologisch vanaf 4000 Euro.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:58

Elk paard waar ik me aan ga hechten wil ik helemaal gekeurd hebben, je kan tenminste aangeboren afwijkingen etc uitsluiten. Ik zie zoveel ellende om me heen.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:02

Klinisch keuren doe ik altijd, zelfs een grasmaaier kan heel veel geld gaan kosten als ie een aandoening blijkt te hebben die de DA had kunnen zien, voelen of horen.

Röntgenologisch weet ik eigenlijk niet Ik geloof niet dat ik ooit een paard ga kopen dat zoveel kost dat ik dat nodig vind, dus heb me er niet in verdiept

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:49

Tot ca. 4500,- euro alleen klinisch daarboven of bij twijfel ook röntgenologisch. Als ik een veulen/jaarling koop volstaat een gezondheidsverklaring, die hoeven geen buigproeven te doorstaan van mij.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:21

Altijd, iig klinisch. Wij zijn 1 keer op de koffie gekomen toen wij een paard niet zelf hebben laten keuren (dit zou al gedaan zijn) Dit heeft ons een hele hoop ellende, verdriet en geld gekost, om het over het paard nog maar niet te hebben. Dit alles ging ook nog bijna ten koste van onze relatie (tussen mijn vriend en mij) Dus nee wij vertrouwen nooit weer een verkopende partij, zelfs niet als het vrienden zijn

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:38

Beber schreef:
Hangt er ook van af hou oud het paard is, vanaf ca. 13 jaar betaal je voor een gemiddeld paard minder en , zeker als het paard een gezond", sport, verleden heeft, hoeft deze van mij niet meer gekeurd te worden.

Bij bedragen onder de 2500,-- euro vind ik het in de meeste gevallen niet nodig.

Vanaf 2500,-- euro tot 4500,-- klinisch

Vanaf 4500,-- euro tot ....? ook rontgenologisch (ook voor verzekering).

Mee eens
Ons oude paardje was 14, M springen, M sgw. Voor beide de punten voor het Z. Ze was echt nog helemaal droog op de benen en het was gewoon niet nodig om hem te keuren..
Prijs was ook niet al te hoog. Dus ze is ook niet op de foto's geweest.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:43

Ik vind 2500 euro anders erg veel als toch blijkt dat een paard niet goed is, ik heb ervaren hoe het is om een niet gezond paard te kopen. Dan is zelfs 1 euro nog teveel

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:05

merel en willem zijn beide niet gekeurd en we hebben in de jaren dat we ze hebben nog geen mankementen gehad wat voor komen had kunnen worden door een keuring.

en trouwens.. dat is voor mij niet prijsafhankelijk..

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:38

klinisch keuren zal ik altijd doen, dus vanaf 0 euro en röntgenologisch keuren zal ik doen bij een paard vanaf 5000 euro.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:53

Citaat:
Liezel1 schreef:
klinisch bij elk paard... (het gaat hier over regulieren rijpaarden, niet over shet "grasmaaiers" ofzo..)
rontgenologisch nog nooit gedaan.. past niet in het plaatje van de paarden die ik rij/koop..

even off-topic »»»

wou je zeggen dat shetjes grasmaaiers zijn...!

Als je dat bedoelt:
niet alle shetlanders zijn dik en onbeleerd » oftewel grasmaaiers!
kijk maar eens naar die menwedstrijden, die shetjes hebben hartstikke veel conditie. Waarschijnlijk meer dan een rijpaard. En de shetjes die voor shows gebruikt worden stellen anders ook wel iets meer voor dan een 'grasmaaier'

Heel veel mensen zie shetlanders altijd als dikke mollige rotbeesten die eigenwijs zijn.
Dat zijn ze dus niet! Soms een keer wel, maar dat komt vaak door de manier waarop ze afgericht zijn.

Als je dat niet bedoelt:
Wat bedoel je dan wel met dat 'grasmaaier'..?
en sorry dat ik jullie hier mee lastig val
maar ik kan het niet hebben dat mensen of dieren in hokjes geplaatst worden. Omdat dat gewoon niet eerlijk is...

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:56

ik kreeg van mijn DA het advies om boven de 3000 euro klinisch en rontgenologisch te keuren. Daaronder alleen klinisch. Ik heb mijn paard toen dus ook alleen klinisch laten keuren. ik zou een paard wel altijd klinisch laten keuren, het is namelijk niet zo duur en je krijgt zo wel wat meer zekerheid

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:31

appelbolfan schreef:
Citaat:
Liezel1 schreef:

even off-topic »»»

wou je zeggen dat shetjes grasmaaiers zijn...!

Als je dat bedoelt:
niet alle shetlanders zijn dik en onbeleerd » oftewel grasmaaiers!
kijk maar eens naar die menwedstrijden, die shetjes hebben hartstikke veel conditie. Waarschijnlijk meer dan een rijpaard. En de shetjes die voor shows gebruikt worden stellen anders ook wel iets meer voor dan een 'grasmaaier'

Heel veel mensen zie shetlanders altijd als dikke mollige rotbeesten die eigenwijs zijn.
Dat zijn ze dus niet! Soms een keer wel, maar dat komt vaak door de manier waarop ze afgericht zijn.

Als je dat niet bedoelt:
Wat bedoel je dan wel met dat 'grasmaaier'..?
en sorry dat ik jullie hier mee lastig val
maar ik kan het niet hebben dat mensen of dieren in hokjes geplaatst worden. Omdat dat gewoon niet eerlijk is...

Ik denk niet dat ze dit zo bedoelt hoor.. Anders had er wel shetlanders gestaan en niet shet grasmaaiers..

Overigens ben ik het wel met je eens, maar veel minishetten kan je gewoon weinig mee, behalve natuurlijk van VD en lekker vertroetelen... Ik had ook een leuke sportshet (kijk maar in me profiel )

Ik ben op dit moment ook bezig met een zoektocht en ik ga het paard zowel klinisch als röntgenologisch laten keuren.. Een paard hoeft dan misschien niet veel te kosten maar als het een aandoening blijkt te hebben die 1000den euro's gaat kosten of het leven van het paard, dan is het zowel financieel en emotioneel een klap!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:40

vanaf nu ieder paard klinish...1 fout te veel gemaakt