Vetten? Zepen? Olién?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1989

Vetten? Zepen? Olién?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 19:06

Hallo!

Ik heb al eens mijn zadel ingevet. Maar nu lees ik op pagina 1 in het paardenspullentaxatie topic dat je je zadel niet moet vetten maar zepen. Nu dacht ik dat zadelzeep voor het schoonmaken was. had je dit gedaan dan moest je vetten. Zit ik nu helemaal verkeerd? En wat heeft olién voor effect op het leer?

In Bit stond overigens ook laatst een artikel over het invetten. Geloof dat die man een bekende zadelmaker was, dit zei inderdaad eerst zepen en dan vetten.

Nu wil ik graag wat ervaringen Hoe gaat een zadel langer mee en blijft het mooier? Moet ik nu naar meneer de zadelmaker luisteren?

Meningen Gevraag; het liefst onderbouwd

ik wil natuurlijk niet mijn mooie Kieffer overbodig snel naar het einde helpen

Alvast bedankt,

Mariska

Quissie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:09

Ik krijg van de week een nieuw zadel en heb natuurlijk direct gevraagd hoe ik het moest onderhouden aan de zadelmaker zijn tips:

Eerst de vieze gedeeltes schoon maken met water en een beetje zadelzeep
Dan het zitvlak met vet invetten + de kussens als dit nodig is
Alle andere gedeelten zoals de zweetbladen + onderkant singelstoten enz. met olie

Nooit met olie op de kussens, de wol zuigt zich vol met olie en gaat klonteren!!
De eerste drie weken dat je het zadel hebt 3x per week bovenstaand ritueel heralen, daarna 1 x per week.... zucht wat vaak

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:13

Rapide Lederdressing, superspul!

Kims

Re: Vetten? Zepen? Olién?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:36

Ik heb zo'n zeepspray. Dat spuit ik over mijn zadel heen en wrijf het daarna uit met een schone doek zodat al het vuil op de doek zit.
Daarna doe ik het hele zadel met vet insmeren.

Dit doe ik al jaren bij verschillende zadels en ze zien er nog altijd goed uit!

@ Quissie: Goh, de zweetbladen e.d. met olie, klinkt logisch! van de week maar eens olie aanschaffen

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:07

Goed schoonmaken met zadelzeep en olieën, niet vetten.
Dat is het advies van de looijer van het leer dat ik koop. Vet dicht het leer af en doet het verstikken met droogb en dood leer tot gevolg

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:41

wij adviseren de mensen altijd:

behandel eerst je tuig met een goede zadelzeep, de zadelzepen van tegenwoordig maken niet alleen schoon maar zijn ook voedend voor het leer.

olien of vetten is lang niet iedere keer nodig.
door te veel olie of vet wordt het leer slap in plaats van soepel en worden de naden erg aangetast. daarnaast gaat te veel olie en vet in het leer zitten waardoor het erg uitzet.
(olie mag je al helemaal nooit gebruiken op het zitvlak van je zal en de onderkant daarvan, de olie kan namelijk doordringen tot de vulling waardoor proppen kunnen ontstaan.)

ik vet of olie mijn tuig hoogstens 2 keer per jaar in en het ziet er altijd tip top uit. door gebruik wordt je leer al lekker soepel en blijft het mooi.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 08:53

Hartstikke bedankt ben weer wat wijzer ;D

En bij mijn hoofdstel zijn de sluitingen van de teugels nog zo stroef, wat kan ik daaraan doen?

En verschilt het onderhoud van het hoofdstel met dat van het zadel>