Kuddegedrag ziek paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gina_Spike

Kuddegedrag ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:03

hey, ik vroeg me af hoe een ziek paard zich gedraagt in het wild. ik weet dat hij bij de kudde zal blijven en pas afstand neemt als hij echt niet meer kan, maar wil precies zijn gedrag weten. kunnen jullie helpen?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:10

een ziek paard zal in het wild niet lang leven, die wordt door het 1e de beste roofdier 'gespot'.

waarom wil je dit weten?

Gina_Spike

Re: Kuddegedrag ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:34

dat weet ik, maar ik wil graag weten hoe hij zich gedraagt zolang hij wel bij de kudde is...

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:36

Ik denk dat ie wil laten zien dat ie niet zwakker is dan de anderen (wat ie natuurlijk wel is) en vaker gaat vechten.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:42

Ligt aan zijn ziekte.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:56

sommige paarden die ziek zijn worden juist door de kudde verdreven of compleet genegeerd.

Dus wat mankeert het paard in kwestie?

Gina_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 17:25

Laten we zeggen een paard met koliek

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:13

Ik denk dat paarden in het wild niet snel koliek krijgen: ze kunnen de hele dag bewegen en16 uur lang kleine hoeveelheden eten. Waar zouden ze koliek van krijgen?

Als ze al een beetje buikpijn hebben gaan ze waarschijnlijk gewoon met de kudde mee. Prooidieren zijn geen aanstellers: ondanks hun pijn zullen ze zolang mogelijk doen alsof er niets aan de hand is. Zo trekken ze geen speciale aandacht van roofdieren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:12

ik heb een keertje gezoen hoe een paard bij ons in de groep van 15 koliek kreeg.

paard zonderde zich wel af, en er ging meteen een ander paard mee.
paard ging rollen en wij stonden te kijken en vonden t al wat raar.

paard rolde, stond op,keek naar de buik,rolde weer..
paard wat erbij was ging op een metertje of vier afstand staan kijken wat er nou aan de hand was...

andere paarden in de groep vonden het totaal niet interessant wat het dier aan het doen was, t gras was veel belangrijker

wij hebben toen dat paard eruit gehaald, het paard wat er bij stond te kijken liep toen weer terug naar de anderen.
was trouwens een oudere ruin die stond te kijken, niet de baas van de groep hoor.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:16

Ik denk dat het paard zolang hij kan bij de groep blijft. Bij een niet direct levensbedreigende ziekte blijft hij gewoon met de rest mee doen.
Zodra het paard echt ziek is of oud is gaat hij uit de kudde en wordt daar gewoon opgegeten. Eigelijk is het gewoon zelfmoord.