Haren uit de oren wel of niet verwijderen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

Haren uit de oren wel of niet verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:07

Tot een maand terug dacht ik er niet eens over na om de haren uit de oren van mijn paardje te verwijderen.

Maar nu hoorde ik van iemand op stal dat ze in de winter de uitstekkende haren alleen afknipt en in het voorjaar ook de haren in het oor weg haald. Dit omdat er vuil aan de haren blijft hangen wat op den duur in de oren kan vallen en ontstekingen kan veroorzaken.
Het lijkt mij dat die haren er juist voor zorgen dat er minder vuil in de oren kan vallen, als je alles weghaald is er toch geen bescherming meer tegen vuil. Die haren zitten er zeker toch niet voor niets?

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:10

Ik knip alleen de haren af die uit de oren steken. De rest laat ik zitten, ziet er mooier uit en er kunnen niet zo makkelijk vliegjes en vuil in komen.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:12

De uistekende plukken knip ik er ook vanaf.
De haren in het oor laat ik gewoon zitten, die houden idd het vuil tegen. Het enige wat nog wel eens vuil wordt zijn plukjes haar met oorsmeer, maar als je de oren ook gewoon meepoetst zal dat wel meevallen.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:12

Je hebt helemaal gelijk, de haren in de oren zorgen er juist voor dat het vuil niet in de oren komt maar in de haren blijven zitten.
Anders liep elk wild paard met ontstekingen rond denk ik
Ik knip af en toe alleen de haren die er aan de buitnkant uitsteken weg, als ik een tuttelbui ben Maar de rest laat ik zitten.
Sommige wedstrijdruiters knippen meer weg, maar dat is gewoon voor het mooie plaatje. Net als dat de snorharen bijvoorbeeld worden afgeknipt.

Waratje

Re: Haren uit de oren wel of niet verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:13

Die haren zitten er met reden, namelijk juist het vuil opvangen voor het in het oor komt. Dus alleen het uitstekende spul wegknippen als je dat mooier vindt, maar meer niet.

HippoLogic

Re: Haren uit de oren wel of niet verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:24

rissa schreef:
Maar nu hoorde ik van iemand op stal dat ze in de winter de uitstekkende haren alleen afknipt en in het voorjaar ook de haren in het oor weg haald. Dit omdat er vuil aan de haren blijft hangen wat op den duur in de oren kan vallen en ontstekingen kan veroorzaken.

Het oorsmeer wordt in het oor geproduceerd en zorgt ervoor dat eventueel vuil, via de haren dmv het oorsmeer naar buiten wordt 'getransporteerd'. Juist door het haar in de oorschep te knippen of te scheren kunnen er (deeltjes van) haren in het oor vallen en problemen veroorzaken. Ook vuil (stof) valt zo gemakkelijker in de gehoorgang. Lekker laten zitten dus.

Je kunt wel de uitstekende plukjes afknippen: vouw het oor dicht en knip de uitstekende haren af.

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:25

Degene die het me vertelde is inderdaad een wedstrijdruiter. Maar zal de jury er echt op letten of je paard wel of geen haren in zijn oren heeft?

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:31

Ik doe er helemaal niks aan bij mijn paard. Dan heeft hij maar van die gekke plukjes uit zijn oren. Ik vind het wel prima zo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:53

rissa schreef:
Degene die het me vertelde is inderdaad een wedstrijdruiter. Maar zal de jury er echt op letten of je paard wel of geen haren in zijn oren heeft?

Dat mag toch niets uitmaken.
Wat is belangrijker, gezonde oren of oren zoals een jury ze graag ziet?

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:56

Je kunt wel de uitstekende plukjes afknippen: vouw het oor dicht en knip de uitstekende haren af.[/quote]

Ik ben dan bang dat als mijn paard zijn hoofd beweegt, ik in haar oor knip. Misschien gewoon een kwestie van oefenen.

Ben zelf toch wel een voorstander van alles eraan laten zitten waar ze ook mee geboren zijn.

Jovarna ik ben het helemaal met je eens en daarom kan ik me niet voorstellen dat een jury daarop let.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:01

Alleen de uitstekende plukjes eraf knippen.
Reden lijkt me wel duidelijk

En raar is scoorde bijna altijd een 8 voor de verzorging en die had gewoon haren in zijn oren
(en ook de tastharen nog)

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:02

ik hoef bij die van mij niet te proberen denk ik om in zn hoor te knippen, hij is ook erg beweeglijk dus zou het niet durven Ik vouw zn oor dicht en knip wat er uit steekt eraf.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:04

Ik scheer alles uit bij de concourspaarden, maar niet om een hygienische functie maar voor de show.

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:09

Urielle schreef:
Ik scheer alles uit bij de concourspaarden, maar niet om een hygienische functie maar voor de show.

Is er dan een groot verschil tussen het weg knippen van de puntjes of het geheel wegscheren uit de oren qua zicht ( heb nog nooit een paard gezien met uitgeschoren oren )

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:12

Nou ik scheer het nooit uit en heb er nog nooit commentaar op gehad. Ik geloof niet dat de winst op een wedstrijd af zal hangen van uitgeschoren oren. Naar mijn mening hebben die haren een functie dus ik zou ze laten zitten.

afwasborstel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:15

Die van mij heeft een compleet oerwoud uit haar oor hangen en dit ziet er niet uit. Maar als ze me met de schaar aan ziet komen gaat ze al bijna op haar rug liggen.

Blijkbaar vind ze het dus geen goed plan! Aanstaande zondag heb ik mijn eerste wedstrijd met haar en voor die tijd krijg ik die haren er niet meer uit denk. Dus dan maar lekker overoorbehaard de proef in.

Bij mijn andere paardje knipte ik altijd alleen de haren die er echt uitstaken anders leek het alsof hij reuze oren had, hahah

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:29

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:32

Als er haren uitsteken knip ik ze eraf.
En als de paarden naar de keuring gaan wordt alles eruit geschoren.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:51

rissa schreef:
Urielle schreef:

Is er dan een groot verschil tussen het weg knippen van de puntjes of het geheel wegscheren uit de oren qua zicht ( heb nog nooit een paard gezien met uitgeschoren oren )

Ik vind zelf dat het hoofdje meer uitdrukking krijgt door het uitscheren van de oren. De oren lijken ook groter en 'attenter'. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening maar, misschien dat anderen het weer spuuglelijk vinden

_Cassandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:45

Bij mijn pony knip ik in het najaar/winter de haren niet, zelfs niet de uitstekende haren. In het voorjaar doe ik wel de uitstekende plukken en in de zomer haal ik ook een deel haar uit zn oor weg.

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:48

ik knip het ook af, maar ik poets d'r oren ook iedere poetsbeurt en dan veeg ik iedere veeg omhoog, zodat het zand niet in d'r oor komt, met een klein hoofdborsteltje.

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 18:46

Remember bedankt voor de foto, zag inderdaad wel verschil.
Ik blijf echter van mening dat er haar in de oren hoort, gewoon om het simpele feit dat ze daar ook al zaten.

Ik ben benieuwd wat andere doen en waarom.

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:51

ik kan niet eens de ooren van mijn pony knippen die gaat dan steigeren.. maar het gekke is, hij heeft ook nooit van die pluimen uit zijn ooren hangen (gelukkig want ik rijd ook concoursen met mn pony)
bij mn verzorg fries en shet knip ik wel de uitstekende pluimen eraf

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:06

Ik scheer ze ook uit en heb nog nooit een paard gehad dat een ontsteking in z'n oor had hoor.
Maar dit is inderdaad gewoon voor de show.
Kijkt veel netter.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:08

ik 'vouw' zegmaar de 'oorflapjes' tegen elkaar aan en al het haar wat eruit steekt knip ik eraf