voer vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelly0188

voer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 11:43

Hoi,, ik heb mijn paard bij iemand thuis staan.. nu heb ik een poosje geleden aan hun gevraagd of ze mijn paard ook op alleen granenmix+hooi wilden zetten.. Ze moet eigenlijk zo min mogelijk eiwitten.. Dus eerst kochten ze subli granenmix, wat wel goed volledig voer is, en nu zag ik gister dat ze nu Hobbyvoer voor hobbydieren aan haar geven (zal wel heel wat goedkoper zijn).. Op de zak staat "Gemengd granen"en dan wat plaatjes van kippen,konijnen,scahpen,varkens,koeien,paarden,enz..

Is dat wel volledig paardenvoer?
Want het lijkt mij dat konijen,schapen enz ander voer nodig hebben dan paarden.. Het voer ziet er ook heel anders uit dan de subli granenmix..
En ze geven haar nu ook ineens koeienkuil dat gemengd is met mais,dat is toch ook niet goed? als ze zo min mogelijk eiwitten moet krijgen?

Alvast bedankt.!

ellepel

Re: voer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:53

Maïs
Maïs is het graan met de hoogste energetische waarde en vetgehalte. De eiwitinhoud is zeer laag en er is een uitgesproken tekort aan lysine, tryptofaan, vitaminen en mineralen. Maïs kan bij paarden hoefbevangenheid in de hand werken. Het is te geconcentreerd. Daarom wordt het in het rantsoen gebruikt met volumineuze producten zoals zemelen, gras of luzernemeel. Het rantsoen mag maximum 20 % maïs bevatten.
----

heb even gekopieerd hoor, ik vind mais geen paardenvoer, een paard moet gewoon hooi eten, of de echte paardenkuil,lang,vrij droog en frisse geur,niet te zuur)
maar goed dat is mijn mening.

en wat je tekort komt uit het hooi aan vitamines vul je aan door krachtvoer, hetzij brok of muesli.

mais is wel eiwitarm hoor, maar bevat wel weer veel energie.

het voer wat zij geven kan best een volledig voer zijn,maar dat staat dat wel op de zak, als je twijfeld even bellen met de leverancier( staat ook wel op de zak) en vragen hoe dat zit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:52

kelly0188 schreef:
Hoi,, ik heb mijn paard bij iemand thuis staan.. nu heb ik een poosje geleden aan hun gevraagd of ze mijn paard ook op alleen granenmix+hooi wilden zetten.. Ze moet eigenlijk zo min mogelijk eiwitten.. Dus eerst kochten ze subli granenmix, wat wel goed volledig voer is, en nu zag ik gister dat ze nu Hobbyvoer voor hobbydieren aan haar geven (zal wel heel wat goedkoper zijn).. Op de zak staat "Gemengd granen"en dan wat plaatjes van kippen,konijnen,scahpen,varkens,koeien,paarden,enz..

Is dat wel volledig paardenvoer?
Want het lijkt mij dat konijen,schapen enz ander voer nodig hebben dan paarden.. Het voer ziet er ook heel anders uit dan de subli granenmix..
En ze geven haar nu ook ineens koeienkuil dat gemengd is met mais,dat is toch ook niet goed? als ze zo min mogelijk eiwitten moet krijgen?

Alvast bedankt.!

Koeienkuil met mais?? Lijkt me niet verstandig. Voordroogkuil kan desnoods wel, tenminste bij de meeste paarden, maar koeienkuil is echt slecht voor de darmen van je paard.
Als ik jou was zou ik gewoon zelf voer kopen, dan weet je tenminste precies wat je voert. En als je goed hooi geeft, is krachtvoer nauwelijks of niet nodig, beetje afhankelijk van het type paard dat je hebt.

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:55

ja daar zat ik ook al aan te denken.. maar is dat hobbyvoer wel voledig paardenvoer?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:57

Ik wens het te betwijfelen.

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:28

oke. ik heb ze een emailtje gestuurd,wan top de zak stond verder niets.. het zijn ook van die hele kleine korreltjes enzo..

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:33

wat voor paard heb je?

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:37

een kwpn-er.. wordt iedere dag mee getraind..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:43

Ik vind het eigenlijk wel belachelijk, dat ze stiekem van voer veranderen, zonder dat jij dat wist en dus zonder dat jij daar toestemming voor gegeven hebt! Als ik jou was, zou ik zelf voer gaan kopen, en dan gewoon weer overgaan naar subli.
Overigens lijkt mij dit voer ook goed voor je paard: http://www.mijten.be/_ln/paarden_quattro.php

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:47

ja ik vind het ook echt niet leuk..maar als het geen verschil maakt met subli granenmix vind ik het niet zo erg.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:53

kelly0188 schreef:
ja daar zat ik ook al aan te denken.. maar is dat hobbyvoer wel voledig paardenvoer?

Zoals je het schrijft lijkt me dit geen volledig voer. Ik denk dat het alleen granen zijn zonder toevoeging van vit en mineralen en die heeft je paard wel nodig!
Anders zou er op de zak moeten staan dat het een compleet voer is en dat betwijfel ik in dit geval. Dus laat ze je paard gewoon weer Subli geven! Ook Subli heeft volgens mij een granenmengeling zonder toegevoegde vit en mineralen, dus ook daar even opletten of je wel de goede hebt.

Snijmais is op zich niet slecht, mits niet teveel (niet meer dan 1 a 2 voerscheppen per dag) èn met voldoende volledig krachtvoer. Anders krijg je een tekort aan verschillende stoffen wat weer nieuwe problemen kan gaan geven. Mais opzich is eiwitarm, maar dus wel suiker en zetmeelrijk. Dikmaker dus. Als een extraatje niet verkeerd, maar niet om standaard te geven.

Vraag dus aub aan de stalhouder om gewoon hooi of voordroog en een volledig voer van subli!

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 17:16

oke,,dank je, volgens mij stond er ook op de zak, puur natuurlijk voor, zonder toevoegingen, dus dan is het niet goed genoeg voor mijn paard? de subli granenmix die ze eerst had is wel volledig, staat ook wel op de site..

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:29

je kan de etiketten met elkaar vergelijken

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:38

ja,dat zal ik doen, maar ik denk dat het heel wat anders is,omdat het er ook heel anders uit ziet.. subli is veel grover.. dat wat ze nu krijg zijn kleine korreltje en kippegraan enzo..echt heel fijn..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 07:43

je hebt van subli ook een granenmix dat zijn ook granen met kleine vitamine korreltjes erin.
misschien dat het een soortgelijk voer is?

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:36

weet niet.. maar heb het voer vandaag aan mijn insructrice laten zien en die zei dat het niet goed was, zij voert zelf ook subli en ze zei dat dit wel heel wat anders is, het is misschien wel goed voor hobbypaarden,die het gewoon als extraatje krijgen,maar het is geen volledig voer, zei ze..

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:45

Die gemende granen is speciaal voer voor gevogelte; als kippen, eenden en ganzen en absoluut niet geschikt voor de paarden.

Tenminste bij mij eten de kippen en fazanten het en de paarden dus zeker niet er zitten verkeerde voedingsstoffen in voor een paard.

Daarnaast heb ik geen moeite met het koeienkuil met mais.
Mijn KWPN er is er mee opgegroeid en deed het er erg goed op, toen hij bij mij alleen maar hooi kreeg met de nodige kilo's biks viel hij alleen maar af ondanks alle andere toevoegsels die ik hem gaf om maar aan te komen, dus nu krijgt hij dagelijks een afgestreken kruiwagen met boerenkuil ( dus koeienvoer) en daar doet hij het goed op, we letten er wel op dat hij het drogere kuil krijgt (dus niet de onderlaag van de bult maar van bovenaf) en dat het er goed uitziet en lekker ruikt, dus niet te zuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:46

Dat hobbyvoer moet toch ook een merk hebben?

Als je stalhuur betaald, mag je toch wel verwachten dat je paard goed voer krijgt, zeker als je er mee moet trainen. Dan denk ik dat je gewoon moet overleggen.

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 20:22

ja klopt..maar ik vind het altijd een beetje vervelend om dat te gaan zeggen,haha,ben een beetje eens schijterd,. Het heeft ook wel een merk "Avok". Ik zit er aan te denken om maar iets anders te zoeken, want de mensen war ze staat houden zich helemaal niet aan de afspraak.. Ze zou hooi krijgen en ze zou iedere dag een paar uurtjes naar buiten ,maar nu staat ze al weken op stal,echt heel af en toe staat ze een keer buiten.. En ik heb het echt al een paar keer gezegd, dus het wordt een beetje vervelend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:31

Makklijk geld verdienen zo.

Lekker ander plekje zoeken, anders zit je over een jaar met de gebakken peren, je paardje verdiend beter.

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:52

Ehm, waarom veranderen die mensen jou rantsoen, zonder toestemming.
En dan ook nog dat ze zich niet aan de afspraken houden met buiten zetten enzo.
Als ik jou was zou ik inderdaad een ander plekje zoeken.
Veel succes ermee..

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 12:44

dank je.!