Probleem 2 paarden en met 1 weggaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Probleem 2 paarden en met 1 weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 11:14

Ik heb 2 ruinen, een 3 jarige Zip en een 8 jarige Banish. Zij kennen elkaar sinds ik hen bij mn nieuwe huis bij elkaar heb gezet, da's nu zo'n 4 weken geleden.
Meteen was het koek en ei. Elke morgen rennen ze de wei in en hebben lol samen.
Maar.... als ik Zip wat longeer naast de wei, geen probleem. Loop ik een stukje richting de poort.. gaat Banish rennen als een bezetene, stopt niet meer!
Als ik met Banish wil gaan rijden, doe ik Zip in de stal. Die gaat daar er onrustig rondjes draaien en zn kop over de deur en terug en heen enz..

Nu heb ik dus niet zoiets van, ga lekker stukkie rijden met Banish.. Mja en ook niet andersom, alhoewel ik met Zip nog niet alleen op pad ga.

Ik heb al wat adviezen gehad, maar hoor ook graag wat van jullie.
Ik heb er nl zo geen plezier van

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:19

het thuisblijvende paard wat voer geven voor de afleiding?
of op stal zetten, deur dicht (weet niet zeker of dat kan), voor zijn eigen rust.. ook dan met voer.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:21

afleiden met voer en alshet kan een dichte stal
wel opletten dat ie zich nergens aan kan bezeren.

Anoniem

Re: Probleem 2 paarden en met 1 weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:27

Bekend probleem, toch gewoon doorzetten, ze beseffen wel dat de ander gewoon terugkomt en ik heb ook niet altijd zin om met handpaard te rijden dus ga wel eens met de een alleen op stap. Ik laat ze eigenlijk wel gewoon op de paddock, dan kunnen ze lekker buiten kijken en ook zien als we weer terugkomen. Maar dan moet je natuurlijk wel een goede afrastering hebben en dat je paard er niet door wil. Alleen rennen zou ik dus negeren.

En anders dus idd op stal, het is niet anders

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:32

ik heb dit ook met de 2 die ik rijd. zodra de ander uit het paddock is, begint de ander te rennen. gewoon laten gaan en zorgen dat er niets is waaraan de ene zich kan bezeren. word met de tijd wel beter. deze 2 staan al dik 11 jaar bij elkaar en nog steeds gaan ze rennen zodra de ander weg is..

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:33

Ik ken het probleem, bij ons is het ook zo. We moeten de merrie binnen zetten anders gaat ze letterlijk door het hek heen als ik met het andere paard weg ga. Ik zou als ik jou was gewoon doorgaan waar je mee bezig ben, als je op stal blijft omdat het andere paard het niet leuk vind dat z'n maatje eventjes weg is heb je er ook niet zoveel plezier meer aan toch?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:36

Die van mij doen hetzelfde. Als ik er een weg haalt begint de ander te schreeuwen en te rennen. Scheelt mij mooi weer 2 paarden beweging geven
Maw niets van aan trekken zolang het geen gevaarlijke vormen aan gaat nemen , als in over het hek springen e.d.

Voer geven zal even helpen, maar vaak hebben ze toch geen rust om het te eten.
Opsluiten zou ik niet doen en zeker niet in een dichte stal zoals sax89 zegt. Waarom een paard straffen voor iets waar hij niets aan kan doen !!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:37

Toch is in de stal zetten vaak wel veiliger dan in de wei laten staan.
Als ze dan door de draad rennen ben je vaak verder van huis.

Ik denk om eerlijk te zijn dat er weinig aan te doen is

En hoe bevalt je nieuwe stekje verder?
Heb je er ergens foto's van?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:57

Daarom schreef ik ook 'zolang het geen gevaarlijke vormen aan neemt'

Overigens kun je er ook nog 1 bij nemen. Is ook het probleem opgelost

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 12:03

Bedankt vast!
Best moeilijk hoor.. begin.
De wei is goed afgezet, zelfs een wei in een wei is het.
Zal de foto van bovenaf genomen eens plaatsen.
Heb foto bewerkt door de wei erop te 'tekenen'. Staan in deel meteen vanuit schuur, de middenwei tot helft van breedte.

Afbeelding

Beiden hebben een open stal. Zijkanten dicht, tussen hen bovenop houten schot stroomlintjes en voorzijde houten schot en " deur, smalle doorgang.

Zip maakte er eerder al een gewoonte van om tussen de draad door de wei uit te glippen, dus die moet wel in de stal. Misschien is dan veiliger dit ook gewoon met banish te doen.

Valt me op dat jullie niet zeggen: koop een shet oid... Dat wordt ook vaak aangeraden. Maar is dan weer een zorg erbij
Zie net dat het genoemd wordt..maar is dan het probleem opgelost..is dan een 3e wiel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:06

je hebt plek genoeg!

neem er eentje bij, ouder dier of pensiongast?
zo heb je minder kans dat er eentje allen staat

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 12:08

Oh ja...
paarden zijn er al een keer vandoor gegaan.. Zip voorop! Jee, wat een horror. Zo de uitrit af en linksaf richting de bossen (bovenaan foto).. in de schemer en meteen met auto achteraan. Gewoon niet meer kunnen vinden he. Met 5 auto's gezocht en gevonden door manlief met de fiets..verderop op zelfde weg als we wonen. Inmiddels donker!
Daarom wat huiverig met in de wei houden ed..

Hahahah plek genoeg, da's nou het gevaarlijke.
Pensiongast wil ik (nog) niet aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door Branca op 07-03-06 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:09

Pensiongast zou ik niet doen, zeker niet als daar ook mee gereden gaat worden. Dat lost je probleem niet op.
Ik zou idd een fokmerrie oid erbij nemen. Ik ben geen shetjesmens

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 12:12

Maar evt merrie..wordt dat geen gedoe dan? Met evt rivaliteit, hengstigheid, gemiep, nog meer gerommel enz?
En dan veulentjes fokken? hahaha manlief ziet me al aankomen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:28

Wij zitten met hetzelfde probleem. Ik ben nu op zoek naar 2 mini-shetjes (wie weet toevallig nog 2 merries te koop?). We hebben 2 stallen achter ons huis en als we met 1 gaan rijden, dan wil ik die shetlanders samen in de andere box zetten. 's Winters kunnen de shetlanders samen buiten blijven, want één vind ik ook weer zielig. 's Zomers hoop ik dan dat de andere pony rustig in de wei blijft met de shetlanders en anders zet ik ze even op stal.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:36

Als je het geen bezwaar vind om een paard van een ander te huisvesten zou je idd ook een 'bejaard' paard kunnen overwegen.
Er zijn mensen die gewoon hun paard niet weg willen doen maar er ook niet meer op kunnen rijden. Of bijv. één opfokveulen erbij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:40

Ik ben om dezelfde reden op zoek geweest naar een paard erbij
Maar ik vind alleen maar paarden die bij keuringen afgekeurd worden lijkt wel

Nu komt er per 1 april een pensionpaard

En wauw!!!! wat een mooi huis en ligging

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 13:01

Een bejaarde paard zou kunnen.. wil niet dagelijks iemand over de plak.. Of voor opvang ivm vakantie, opleidingen enz..kan ook.

Dus je bent niet meer zoekende, runningkawa. Hopelijk klikt het allemaal tussen mens en dier.

Mooi he, zijn er ook trots op. Heel huis verbouwd en straks de buitenboel. Tegenover het huis is een opening met akker en erachter bos (kan je groot bos in richting Budel) en zoals op foto stukje verderop de weg ook. Is natuurgebied 'De Pan'.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:17

Ik is jaloers
Mijn postzegelweitje is ongeveer net zo groot als jouw voortuin

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 13:26

Zip stond eerst ook in zo'n postzegelwei

Om een idee te geven, weidedeel rechts is 16.500m2 en andere deel 5.900m2.

Kan wel vakantieopvang doen? Hond (2 kennels) en paard kan blijven

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:40

Als het kan gaan we zoveel mogelijk met ze tegelijk weg, anders blijft er gewoon een achter in de bak. Die is dan wel de hele tijd aan het schreeuwen en rennen

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:45

Zelfde verhaal hier.
Wij zetten de pony die thuis blijft in zn box en de deur van het hok opslot. You'll never know.
Wel blijven ze dan schreeuwen naar 'elkaar'.

eriky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:47

koop er nog een bij zodat ze dan met zun tweeen thuis kunnen blijven als je er met een weg bent.
dan blijven ze ook wel rustig

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:48

Opsluiten in de stal dsu ik dus echt niet, dan word de boel afgebroken,a sl ze buiten lopen en de ander is uit gehoorsveld worden ze vanzelf weer rustiger

gappiekabaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:30

hoi,

Ik heb precies het zelfde gehad met mijn merrie, in de stal draaide ze rondjes en haalde zich zelf open aan d'r hoefijzers en de hakken waren altijd stuk. Vaak zette ik d'r in de bak en dan ging het redelijk in het begin hollen maar als het andere paard dan uit het zicht was werd ze wat rustiger, een ander paard erbij was geen oplossing want die accepteerde ze niet. Ik ben uit eindelijk weggegaan en naar een stal gegaan met meer paarden, hier had ze er in het begin ook maar toen ze doorhad dat er andere paarden achterbleven ging het steeds beter. In middels ben ik verhuisd en staat ze nu in een stal met 7 paarden en dat gaat goed. Ik weet niet of je ook een bak hebt, maar ik zou het paard dan liever in de bak hebben dan in de wei want daar kunnen ze veel meer holen en zien. De stal moet je zelf kijken of dat een optie is voor die van mij niet echt want ze is 1.70 hoog en ze had een box van 3x3 en soms kwam ze over de onderdeur. Het is een heel lastig probleem want ik heb er echt nachten wakker van gelegen.
Succes