Dubbelgebroken watertrens voor jong paard? Dik of dun?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Girley_

Dubbelgebroken watertrens voor jong paard? Dik of dun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 10:54

Ik rijd een jong paard, en ga een nieuw bit kopen. Ik reed hem altijd op een gewoon gebroken bit, maar nou heb ik begrepen dat het voor jonge paarden beter is om en dubbelgebroken te gebruiken. Nou kan ik kiezen uit twee soorten: dun en dik. Wat is beter?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:56

ligt helemaal aan je paard... het ene paard heeft een klien bekkie met weinig ruimte, dat soort paarden vinden een dunner bit vaak prettiger. een ander paard loopt weer fijner op een iets dikker bit.
18mm dik wordt veel gebruikt en daar lopen veel paarden fijn op.
ik heb zelf voor mijn jonge dier een dubbel gebroken D trens, die liggen een stuk stiller in de mond dan een watertrens.

Bombarie

Re: Dubbelgebroken watertrens voor jong paard? Dik of dun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:57

Nou dat kan eigenlijk twee kanten op, dun is doorgaans iets scherper wat betreft inwerking maar dik kan weer vervelend zijn bij doorkomende tanden en dergelijke. Ik heb nu een redelijk dunne voor mijn 3.5 jarige paard. Voor mijn vorige jonge paard had ik weer een dikke maar die bleek achteraf toch beter op een dunne te lopen. Kijk een bit is altijd zo scherp als dat jij met je handen inwerkt op je paard. En voor het dragen vind ik een wat dunner bitje prettiger voor het paard, maar wees je dan wel bewust dat je scherp inwerkt op je paard. Dan kun je met een halsriem gaan rijden bijvoorbeeld als je zelf vindt dat je nog steun nodig hebt. Je kunt ook een keer een dik en een keer een dun bitje even lenen van iemand op stal bijvoorbeeld en kijken wat jij en je paard het prettigst vinden, succes!

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 11:00

D trens? Wat is dat

@Bombarie: bedankt voor de info! Ik zal er zeker aan denken, maar hij is gelukkig niet zo heftig, en hoef dus ook absoluut geen steun in de mond te hebben. Er staat idd iemand op stal met een dun dubbelgebroken bit, ik ga zeker vragen of ik die kan lenen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:42

een D trens heeft geen ringen waar de teugels aanzitten maar een D vorm.

Afbeelding

zo dus

ik gebruik altijd zo dik mogelijk bit bij jonge paarden, niet te dik zodat het niet past. als je paard niet op een dik bit reageert kun je steeds een stapje terug doen en steeds een dunner nemen. als je al dun begint kan dat niet...

Tatyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:53

ik gebruik een redelijk dun bitje...
dit omdat het paard dat ik rij een te 'grote/dikke' tong heeft en er daardoor erg veel last van heeft als het bitje iets dikker is...

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 12:26

Hij heeft nu ook een dikker bit, en hij ljikt hier geen last van te hebben.
Ah ik ken zo'n bit als bustrens ik snap nu ook wat je met die 'd' bedoelt. Is dit dan weer vriendelijker dan een watertrens? Waarom ligt dit stiller in de mond?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:32

Bustrens is net iets anders dan een D trens Watertrens met losse ringen geeft net iets meer druk en daar heb je ook een stillere hand voor nodig. Watertrens is dus wat bewegelijker. D of bustrens is wat fijner.

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 12:39

Haha is echt ingewikkeld zeg ik ga eens kijken hoe hij reageert op de dunne watertrens.