Zeer dominant paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Zeer dominant paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 21:43

We hebben sinds zaterdag een nieuw paardje. (van zodra ik de foto's doorgemaild krijg worden ze hier geplaatst)
Lief en rustig dier zo leek het bij de vorige eigenaresse, maar zondagochtend kregen we al 1 van zijn eerste streken te zien...
Toen ik hem in de paddock bij de box (dus 'zijn' ruimte) even wilde gaan aaien beet hij naar me en vervolgens duwde hij me gewoon omver. Omdat ik dit absoluut niet tolereer (eigenlijk was ik in de eerste plaats nogal verbouwereerd) riep ik luid 'nee' en heeft hij een tik op zijn neus gekregen. Daarop draaide hij zich met zijn achterwerk naar me toe en begint hij een beetje te dreigen! Dus ik roep weer luid en zeker 'nee' en wil naar zijn voorkant lopen, draait hij zijn achterkant gewoon gericht mee!
Als het nu 'gewoon' een bijtprobleem was, had ik er niet zoveel moeite mee, dat leren we hem wel af. Maar het feit dat als er iets hem niet zint hij dan gewoon begint te dreigen, daar heb ik wel een groot vraagteken bij!
Vanmorgen liet hij thans heel braaf zijn halster aandoen en zich borstelen. Toen ik namiddag hem uit de paddock wilde halen: bijten, slaan (met zijn voorbenen!), mij letterlijk omver lopen en zijn achterkant tonen. Ditmaal heb ik met een zweep ferm op zijn achterste getikt, ik dacht dat hij dan wel zou schrikken en naar voor zou springen, niks van: nog een stapje naar achter in mijn richting en voet dreigend omhoog!

Zucht, hebben we nu een monster gekocht?

Ik kan er in komen dat hij zich nog niet helemaal thuis voelt en wil hem best wat tijd gunnen, maar dit gedrag kan ik toch absoluut niet tolereren? zelfs niet eventjes door de vingers zien omdat hij nog wat moet wennen?

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:51

IK denk dat en het dier heel dominant is dus je heel hard aan het werk moet om de baas te worden (heb zelf ook een dominant paard ) en streng wezen ...Naar vreemde heeft mijn paard laatst ook een trap willen verkopen ... maar ik kan hem zo op zijn kont aaien zonder een kick

ellepel

Re: Zeer dominant paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:11

denk dat je totaal verkeerd bezig bent met je aanpak!

een dier nooit slaan op het hoofd als het je bijt!
en waarom niet?
jij slaat met je hand, volgende keer komt er en klein meisje aan die hem wil aaien, wat denk je wat dat paard denkt als die die hand ziet?
niet doen dus, kans is groot dat ie nog kwader word.

agressie met agressie bestrijden werkt niet.
paard is toch sterker dan jou, je moet slimmer zijn.

ga met hem aan t grondwerken, commando's geven, stilstaan achteruit lopen weet ik veel wat voor oefeningen, uitvoerig belonen!

je moet dit gedrag juist wat doorbreken vind ik,als hij leert dat jij een leuke baas bent die hij graag mag zal hij denk ik voortaan blij zijn als je eraan komt..

mocht hij wel weer dreig gedrag vertonen, laat je hem meteen een oefening doen, ga je slaan of word je boos dan doe je hetzelfde als hem en werkt denk ik niet in dit geval.
lijkt me een slim dier wat precies weet hoe hij eronder uit kan komen.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:44

Aanpakken!

Ik ben het niet eens met Ellepel, ik ben meer voor wat goes around comes around. Terugpakken, zo doe ik het bij de hengsten ook! Is die nou helemaal van de pot gerukt, nog strenger worden en nog beter afstraffen. Jij moet boven hem staan en niet andersom. Kijk maar eens hoe ze elkaar in de wei behandelen, geloof mij, daarbij vergeleken zijn wij zachte eieren!

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:45

inderdaad een zeer dominant paard.
daarom nog geen monster hoor
als hij je bijt idd een tik op de neus geven!

(een tik op zijn neus is iets anders dan slaan en als het als directe reactie volgt op zijn poging tot bijten dan zal hij dit zeker niet verwarren met iemand die hem wil aaien....al lijkt het me bij dit paard op dit moment even niet verstandig om een klein meisje hem te laten aaien)

kijk uit met wat je doet, ik heb ook een paardje gehad die mij ging uitproberen, rende zo door me heen en met loswerken steigerde hij nogal eens naar me.

consequent zijn, als hij iets goed doet uitbundig belonen.
flink aan het werk gaan met hem.

succes....het is niet altijd het leukste om mee te beginnen!

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:45

inderdaad een zeer dominant paard.
daarom nog geen monster hoor
als hij je bijt idd een tik op de neus geven!

(een tik op zijn neus is iets anders dan slaan en als het als directe reactie volgt op zijn poging tot bijten dan zal hij dit zeker niet verwarren met iemand die hem wil aaien....al lijkt het me bij dit paard op dit moment even niet verstandig om een klein meisje hem te laten aaien)

kijk uit met wat je doet, ik heb ook een paardje gehad die mij ging uitproberen, rende zo door me heen en met loswerken steigerde hij nogal eens naar me.

consequent zijn, als hij iets goed doet uitbundig belonen.
flink aan het werk gaan met hem.

succes....het is niet altijd het leukste om mee te beginnen!

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:55

Ben het zeer eens met ellepel.

Ik zou ook niet beginnen met slaan, zeker niet met een nieuw paard (vertrouwen opbouwen?). Vind wel dat je hem kan waarschuwen met je stem maar direct een tik over de neus geven?? Doe ik trouwens al nooit want volgens mij vergeten ze dat niet zo snel en worden schuw voor de hand.

Juist veel oefenen, doe het een aantal keer achter elkaar en beloon hem overdreven als hij wat goed doet. Doet hij het niet goed stem gebruiken (heel streng).

Geef hem ook tijd om te wennen aan jou. Hij komt in een omgeving die hij niet kent, duurt wel een aantal weken voor hij zich wat meer op zijn gemak voelt.

Heel veel succes, werk aan de winkel, veel oefenen.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 09:07

Misschien even de tik op de neus verduidelijken:
de paarden die bij ons geboren zijn kregen die allemaal als ze probeerden te bijten en hebben het niet opnieuw geprobeerd. Ze zijn zeker niet 'kopschuw' en ik waak er ook over dat ze dat nooit worden.

Ik begrijp inderdaad wel dat agressie met agressie bestrijden geen duurzame oplossing is, maar dit paard heeft totaal geen respect voor mensen en gaat ook niet bepaald zachtaardig met ons om.

Ik wil best gaan grondwerken en veel moeite doen, maar hoe 'begin' je er letterlijk aan. Gisteravond probeerde ik zijn halster aan te doen en dat is ontaard in een gevecht. Van zodra ik in de buurt kwam met zijn halster begon hij te dreigen - hoewel ik het 's morgens zonder probleem kon omdoen.

Ik ben eigenlijk vooral boos op mezelf omdat we dit niet gezien/opgemerkt hebben bij de vorige eigenaar. Denk dat we misschien nogal snel tot aankoop zijn overgegaan...

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:12

Je zit nog binnen de wettelijke termijn om je te mogen bedenken.
Wellicht een idee om eens contact op te nemen met de vorige eigenaar en dit op tafel leggen.
Zij kennen het paard beter dan jij en hebben wellicht vergeten de gebruiksaanwijzing mee te geven?

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:19

Heb je het paard laten keuren voor aankoop? en zo ja is er ook bloed afgenomen? Mogelijk is hij gedrogeerd bij bezichtigen?

Je moet je afvragen of je het leuk vindt om hier mee om te gaan, zo te lezen is het niet wat je ervan verwacht. Echter agressie met agressie oplossen werkt niet en gaat het van kwaad tot erger. Dat wil niet zeggen dat je alles moet accepteren!

Zou het dier pijn kunnen hebben? Dat zou je eerst uit moeten sluiten, en wellicht is het dier overvraagt in het werk (bij jou of bij de vorige eigenaar) waardoor het slechte associaties heeft met mensen?

Ik denk dat je door het patroon heen moet breken van onaardig doen naar jou. Wellicht wil hij op je stem (en wat lekkers) wel zelf naar je toe komen en kan je hem dan aaien, poetsen, halster omdoen etc. Wellicht is het dier ook erg gehecht aan zijn eigen ruimte, komt vaker voor bij paarden die net verhuisd zijn en/of een vrij sterk karakter hebben, Dan dus beter om te poetsen buiten de box (en daar moet die dan ook wel normaal doen!). Paardentaal is wel degelijk lik op stuk beleid, maar de timing is heel belangrijk en ook tik op de neus bij bijten is oke, maar daarna weer vriendelijk op de hals aaien of zo als het dan klaar is. Daarmee bouw je wel degelijk vertrouwen op. Afhankelijk van zijn achtergrond kan je het beter op de afleidingsmanier doen dan op de harde wijze, zeker als je (nog) niet snel genoeg bent in het timen.

Maar bovenal moet je je afvragen of je hier wel zin in hebt en anders het paard teruggeven aan de vorige eigenaar. Dit zijn stalgedragingen die je vooraf had moeten horen.

sterkte in je keuze!

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:25

Van een tik na het bijten worden ze echt niet kopschuw hoor! je moet gewoon duidelijk laten weten wie de baas is, hij is he waarschijnlijk goed aan het uitproberen! (misschien kun je zijn oude baas opbellen om te vragen of dit bekend gedrag is bij het paard)

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:41

Ik ben voor een combinatie van bovenstaande tips qua gedragsaanpak. Misschien kan je hem in een kleinere paddock zetten en dan proberen zijn halster aan te doen, hem te poetsen en dergelijke. Mocht ie dan beginnen met dreigen of wat dan ook dan jaag je hem van je af met veel kabaal. Huppekee, wegwezen. En dan moet ie ook echt wegwezen, dus niet een beetje op zijn plek blijven staan. Dit doe je ook als ie over je heen probeert te lopen. Omdat je dan in een grotere ruimte bent (stal is voor zoiets te gevaarlijk) heb je minder kans dat je geraakt wordt. Gewoon onmiddelijk stoppen met wat je aan het doen bent, ongewenst gedrag is wegwezen.
Als ie op stal naar je gaat dreigen dan hou je je toch in, als ie trapt dan is het namelijk raak. Maar hij moet echt wel weten dat jij de baas bent. Verder voor het halster opdoen misschien eerst eens met brokjes proberen? Het is wel moeilijk, aan de ene kant moet ie wel vertrouwen in je krijgen, maar gevaarlijk gedrag moet je absoluut niet tolereren. En bijten is natuurlijk gewoon een knal aan zijn hoofd hoor. Er staat bij ons op stal zo'n alfatype-merrie en als de andere paarden bij haar zitten te etteren dan worden die echt niet met lieve woordjes benaderd! Een paard ziet echt het verschil wel tussen een hand die rustig op hem af komt en de vlugge hand die volgt op een vlugge (bijt) reactie van hemzelf. Misschien dat dat bij bange paarden anders is, maar dit lijkt me geen schatje!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:48

Er is al veel gezegd. Ik denk dat jij toch ook wel enigszins twijfelened en onzeker met hem om zal gaan nu. Je weet immers niet wat hij zal doen. Hij zal dat zeker voelen! Ik kan alleen maar zeggen: neem contact op met vorige eigenaar. Laat je niet afschepen met 'dat deed ie nooit', maar vraag tips, laat desnoods de oude eigenaar komen helpen. Wil dat allemaal niet baten en voel jij je niet prettig bij dit paard, moet ie gewoon terug...

Sandravm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:04

Je verhaal doet me aan mijn eigen verhaal denken.

Toen ik naar mijn paardje ging kijken was het de braafheid zelf. Je kon er alles meedoen. Een heel lief en aangenaam beestje.
Twee weken later werd ze geleverd door de vorige eigenaar. Ze was heel druk toen ze van de camion kwam. De vorige eigenaar heeft haar toen in haar stal gezet.
En toen begonnen de problemen, nl bijten, dreigen, wild, bokken, stijgeren enz. Gewoon om gek van te worden. Na een week was het iets gebeterd. De ene moment redelijk rustig, de volgende niets aan te doen. Ik moet eerlijk zijn het heeft eent tijdje geduurd voor we overeen kwamen. Maar nu heb ik dat zelfde lieve paardje als toen ik haar zag. Het probleem is dat ze heel aanhankelijk is van mij en dat waarschijnlijk ook van haar vorige eigenaar. Ze had het er moeilijk mee om achtergelaten te worden. Nu is nog steeds aanhankelijk en vertrouwd ze me door en door. Tegen vreemde mensen is ze nog steeds niet altijd even lief. Mijn echtgenoot heeft er 2 jaar overgedaan om haar te kunnen strelen als ze aan het eten is zonder een schijn beet te bekomen.

Wat ik je kan zeggen is de moet niet opgeven. Als hij bijt een tik verkopen en verder veel aandacht hebben, maar niet met je voeten laten spelen. Indien mogelijk, zet hem vast en probeer contact met hem te maken tijdens het poetsen. Zet hem in de paddock en laat hem uitrazen. Als hij uitgecrost is, probeer hem dan te aaien. Dreigt hij, laat hem dan lopen met behulp van de longeerzweep. Het zal eventjes duren, maar in mijn geval heb ik daarvoor een hele grote beloning gehad.

Gewoon proberen en doorzetten.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 11:48

Vandaag wordt het paard door de veearts gecontroleerd, jammer genoeg moet ik werken en kan ik er zelf niet bijzijn. De dagelijkse verzorger is er wel bij en heeft gisteren kunnen aanschouwen hoe het paard reageert.
Ik hoop dus maar dat hij hem zonder problemen het halster kan aandoen.

Het rare is dat ik zondag op hem ben gaan rijden en dat ab-so-luut geen problemen gaf. Hij laat leek me zeer betrouwbaar onder het zadel en reageerde zeer snel op hulpen.
Het zadelen op zich ging wel niet zo vlot: slaan met zijn voorbeen en proberen te bijten.

Ik ga vanavond inderdaad de vorige eigenaar opbellen. Ik vrees dat zij hem ook niet aankon en misschien daarom verkocht heeft.
Denk dat we het best eens enkele dagen tot een week aanschouwen en er mee om proberen te gaan. Omdat dit een paard is waar mijn vader mee gaat werken - en hij is niet de beste/lenigste/snelste ruiter (rustige bosruiter dus) - willen we ook wel een superbetrouwbaar paard voor hem. Klikt het niet zullen we inderdaad de beslissing moeten nemen hem niet te houden.

Denk niet dat het een goede oplossing is om voor je eigen 'eergevoel' een paard te willen houden waar me niet mee over weg kunnen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:03

je moet natuurlijk wel uit gaan zoeken waarom hij bijt?
past het zadel wel? ligt het niet te ver naar voren?
zit alles wel goed dat hij geen pijn heeft..

ik zeg niet dat je niet moet straffen hoor, de mijne heeft me ooit eens gebeten en toen hem ik hem zo ongelooflijk hard terug gebeten dat ie dat voortaan wel laat

maar ik denk juist dat ie helemaal niet dominant is maar juist ontzettend onzeker!!

hoe is hij bij andere paarden? is hij een pestkop, een buitenbeentje of juist de leider?

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:08

Gaat het hier niet over een belg? (Meen mij daar een topic over te herinneren) Wat jammer voor je dat hij/zij? zo dominant is.

Iig ik denk dat Sandravm goed advies gaf: met veel geduld mbv een longeerzweep laten lopen als hij begint te dreigen in de padock en dan terug proberen er naar toe te gaan. Zeker niet tolereren dat hij dreigt te bijten of erger.

Veel succes

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 12:19

Met onze ruin van 12 klikt het niet, nu ja, Guinness is ook wel tot vorig jaar hengst geweest en dat kan meespelen.
Heb de indruk dat Tornado (het nieuwe paard) de bovenhand haalt, temeer omdat onze jonge merrie wel al aan zijn zij staat.
Ik heb onze paarden nooit weten stijgeren, dit paard staat kaarsrecht in de weide om vervolgens goed raak te slaan op een ander paard. Behoorlijk dominant dus naar andere paarden toe - maar dat heeft de vorige eigenaar wel gezegd. Hij heeft ook wel lang alleen gestaan, dus dat zal er ook wel geen goed aan gedaan hebben.

Ik weet dat het kan voorkomen, maar ik baal er toch wel wat van dat we de fouten die een ander gemaakt heeft moeten oplossen. Hoe kan je nu een dier zo verpesten?!

@ Ellepel: hij is net heel braaf onder het zadel - en ik rijd boomloos dus in principe moet dit goed passen. Ook een gebroken bitje ging zonder problemen (vorige eigenaar reed hem op stang). De problemen doen zich eigenlijk uitsluitend voor als we er langs staan.

@NoaFleur: het gaat idd over een Belg. We hebben al 15 jaar van deze paarden en nog nooit zoiets meegemaakt... Vandaar onze 'verbazing' dat het toch kan.

Voel mezelf wel een beetje een 'oen'. Vorige week nog zo enthousiast, na zondag dik in mineur...

En maar de hele tijd denken: hadden we maar....
Maar die instelling helpt ons natuurlijk geen zier vooruit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:46

hij heeft lang alleen gestaan zeg je, en bij jullie staat hij wel bij andere paarden?

kan zijn dat dat het is....hij voelt zich baas,en is bang om bij de anderen weg te gaan dus reageerd hij zo.

ik ben zo'n typje wat altijd perse wil weten waar iets vandaan komt.
als je hem wil pakken staat hij op dat moment alleen of bij anderen?

zou in elk geval tijdelijk zijjn naam gaan veranderen in bambi,stel dat hij zijn naam nu es eer aan wil doen

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 13:20

De vorige eigenaresse heeft hem maar een jaar gehad.
Hij stond alleen in een weide en had tot voor enkele maanden wel 'contact' met andere paarden die in de weide langs hem stonden.
Ze vertelden ons dat hij ook wel een tijdje (enkele weken) in een kudde heeft gelopen en daar vrij dominant was naar de andere paarden toe.

Al hetgene ik vertelde gebeurde wanneer hij alleen in zijn 'persoonlijke' paddock stond.

Bambi??? T-Rex zou beter klinken, gezien ik al enkele keren het 'plezier' heb gehad zijn tandjes van kortbij te zien!

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:40

irish_lady schreef:
Aanpakken!

Ik ben het niet eens met Ellepel, ik ben meer voor wat goes around comes around. Terugpakken, zo doe ik het bij de hengsten ook! Is die nou helemaal van de pot gerukt, nog strenger worden en nog beter afstraffen. Jij moet boven hem staan en niet andersom. Kijk maar eens hoe ze elkaar in de wei behandelen, geloof mij, daarbij vergeleken zijn wij zachte eieren!

Inderdaad, en het liefst zodat 1x genoeg is!
Duidelijk geen manieren bij gebracht.

Grondwerk heeft zeker ook zin denk ik! Maar is ook nog goed als extra erbij (mijn mening).
Een slim paard heeft een commando als bijvoorbeeld stap vrij snel door, maar wat als het langer duurt? Dan heeft ie je al lang uit de paddock getrapt.
Ik zie NH o.i.d. wel als een goede zaak, maar vooral iets waarvan je pas op langere termijn effect ziet.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:53

Geef hem even de kans,toen ik mijn merrie kocht was ze ook superbraaf,en de eerste 2 weken dat ze hier stond was het ook een monster,ze viel je aan als ze kon,we moesten haar echt constant vastzetten.Daarna veranderde ze in een redelijk normaal paard,wel 1tje met een gebruiksaanwijzing,maar ook 1 die geen stap verkeerd meer zet.Dus kijk het even aan.en anders kan ie altijd terug want dan is het volgens mij een verborgen gebrek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:19

ik was ooit eens ergens op een site dat ging over dierennamen, daar waren ze overtuigd dat een dier zich gedraagt naar zijn naam, ik heb me rot zitten lachen,maar t is wel zo dat dieren met stoere namen ook stoerder in hun gedrag zijn.

noem hem anders goofy

Citaat:
Paarden zijn van nature niet agressief. Meestal is het een paard dat het laagst in de kudde-rangorde staat, of een paard dat zich hoe dan ook bedreigd voelt, dat een bijter wordt.
Misschien aanzie je jezelf niet als een bedreiging en doe je misschien niets om hem bewust te bedreigen, maar iets in z'n hersens zegt hem dat hij best aanvalt voordat er iets slechts met hem gebeurt.
Het kan iets uit z'n verleden zijn dat hem op die gedachte brengt. Hengsten in het bijzonder leren dat ongeveer elk paard dat ze ontmoeten hen wil slaan (merries die niet hengstig zijn, ruinen), zodat ze als eerste toeslaan
]

heb ik ff gekopieerd van deze site:

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... ijten.html

deze site sluit precies aan bij mijn gedachten, en weet zeker dat je wel wat tips eruit kunt halen

Noiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:56

Het is niet zo dat ik hem geen kans gun. Misschien als we in de loop van de week van deze teleurstelling bekomen zijn, we ook alles positiever kunnen aanpakken...
@ Ellepel: heel interessante site inderdaad. Ga ik verder uitpluizen.

Bijkomend probleem is eigenlijk dat ik gedurende de week weinig tijd heb om met dit paard te werken. Ik heb mijn eigen paarden en dit paard is voor mijn vader. (en die heeft dan weer nood aan een betrouwbaar paardje)
Vanavond nog eens de situatie bespreken met hem. Ik denk dat er 2 opties zijn: of we werken er aan, of hij gaat terug. De beslissing ligt echter bij mijn pa, hij financiert ook alles per slot van rekening...
En als we besluiten dit paard te houden, zullen we hulp gaan moeten zoeken bij derden. Iemand die ons op weg kan helpen en die ons kan begeleiden. Zelf hebben we geen ervaring met 'probleem'paarden.

Ik hou jullie op de hoogte

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:17

Een paard is van nature niet agressief, wel probeert hij een hoge plaats in de rangorde te halen. En ja, dat gaat er grof aan toe, bij paarden onderling ook wel eens in de kennismaking. Misschien kon de vorige eigenaar hem ook niet de baas en weet dat paard prima zodra hij zijn kont naar jullie toedraait dat de mens niet meer durft. Aan zijn reacties te zien is hij al wel eerder bevestigd in zijn gewoontes.

Mijn tip: longeerzweep mee de paddock/wei in, en als hij begint te dreigen of je omver loopt, knal hem dan gerust een keer goed onder zijn sodeju, jaag hem weg en pas als jij het goed vindt, laat je hem weer komen. Als hij braaf is beloon je hem en neem je hem mee om uitgebreid aandacht te geven. Bijt of trapt hij weer naar je dan krijgt hij er nog een knal bij en jaag je hem weer weg.

Mocht je hem al aan een halstertouw hebben in de tussentijd en hij bijt of slaat naar je dan geef je hem een knal en zet hem achterwaarts.