Voor en nadelen van chaps en laarzen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Voor en nadelen van chaps en laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 20:50

Hee
Ik weet niet of het hier hoort hoor, maar ik kon geen ander geschikt forum vinden

Voor de chaps-fans: Wat vinden jullie nou de voordelen van chaps?

En voor de laarzen-fans: Wat vinden jullie de voordelen van laarzen?

Schrijf in je berichtje ook even welke fan je bent.

Mijn laarzen zijn namelijk bijna te klein, en ik weet nog niet of ik laarzen of chaps wil

Doeii, groetjes Karlijn
Laatst bijgewerkt door Karin op 06-03-06 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangevuld voor de duidelijkheid

L0L0

Re: Voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:09

na ik rij of met thermolaarzen enige voordeel het is warm anders rij ik met schoenen of met chaps omdat het veel lekkerder zit

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:14

ik rij met leren laarzen en leren chaps, leren laarzen zijn stevig, mooi en netjes, leren chaps zijn handig, soepel, en behoorlijk netjes

maar dit hoort hier niet *TEM!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:15

KH > VMR

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:15

owja als je keuze hebt uit 1, zou ik toch voor laarzen gaan. Deze kun je nl. ook op wedstrijden aan, en zijn gewoon netter..

NieneWiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:30

Ik vind chaps veel lekkerder zitten omdat je dan schoenen aan kunt en dat veel warmer is en je kunt ook je voeten veel beter bewegen dan in laarzen.

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:46

een nadeel aan chaps vindt ik: De sluiting bovenin. Dat moet bij mij door een tja hoe noem je dat een oogje heen. Maar dan van vierkant ( snap je het nog) Daar zit een extra ringetje omheen. Dat beschadigd je zadel. Zo dom. NU rij ik met een dressur zadel en heb de beugels aardig lang maar nu precies die bovenkant van de chap ( dus die sluiting) komt precies tegen het zweetblad van het zadel. Allemaal kleine krasjes heel zonde. Maar voor de rest het zit super en met dit weer nooit koude tenen. Ik heb meer stevigheid rond mijn enkels

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:48

Ik hou het bij laarzen, ook handiger i.v.m wedstrijden. En volgens mij zou ik geen passende maat chaps kunnen vinden voor mezelf

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:50

@ wendel ik snap het niet
zelf is mijn houding wel beter als in chaps, maar ik vind chaps makkelijker en ze zijn luchtig voor in de zomer, in de winter rij ik met termolaarzen!

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:52

Met mini-chaps heb je meer bewegingsvrijheid en lucht dan met een laars. Kunt ook zelf fijne schoenen erbij kiezen

Maar de bewegingsvrijheid kun je als voordeel of als nadeel ervaren , dat ligt helemaal aan je eigen houding en wensen.

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:01

oke ga het nog een keer proberen. Deze chaps heb ik Afbeelding Hopelijk lukt het met deze foto. Ben ook super handig met een pc. Maar waar ik het omcirkeld heb zit een sluiting die dus het zadel beschadigd.

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:02

toch goed gelukt. En dat in een keer hopelijk is het duidelijk. Anders weet ik niet meer hoe ik het uit moet leggen

Megamutsj

Re: Voor en nadelen van chaps en laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:03

ik heb laarzen, en je kan daarmee lekker door de modder lopen, en je kan ze thuis dan makkenlijk afspoelen, en ze lijken dan net nieuw!
En ze zijn geloof ik over het algemeen ook iets goedkoper dan Chaps + Jophurps Of hoe je die schoentjes ook schrijft..

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:03

Die sluiting zit toch aan de buitenkant?

Ik zelf vind laarzen in principe fijner, omdat ik daarmee veel netter zit. Mijn tenen netjes naar binnen en mijn hakken uitgedrukt. Om de een of andere reden doe ik dit niet met chaps en schoenen

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:11

Die sluiting zit dus net aan de achterkant meer richting de binnenkant. Ik dacht dat dus mijn chaps draaiden onder het rijden maar een stalgenoor kwam er achter dat zij het ook heeft. Dus wie dit bedacht heeft ??

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:15

Ik heb zowel laarzen als chaps. Ik vind met laarzen het fijnst (en het veiligst) rijden. Heb wel eens een behoorlijk harde klap van een paard vol op mijn scheenbeen gehad en toen was ik blij dat ik mijn (leren) laarzen aan had. Diezelfde dag kreeg iemand anders van hetzelfde paard ook een klap tegen zijn scheenbeen (paard is daarna van de manege weggegaan, was niet zo betrouwbaar) en die droeg chaps en zijn been was gebroken.
Met laarzen heb ik zowieso meer steun en een stillere beenligging dan met schoenen en chaps.
Waarom heb ik dan ook nog chaps? Omdat ik het zonde vind om met mijn dure leren laarzen over het strand te rijden en door de zee heen te crossen. En omdat ik in de zomer nog wel eens picknick/zwemritten maak en ze dan makkelijker uitgaan dan mijn laarzen.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:17

Ik wil alleen nog met mijn leren laarzen rijden. Ze zitten beter, ik kan er mijn benen beter mee stilhouden en het is gewoon netter Met chaps kan/wil ik echt niet rijden. Ik heb er wel, die heb ik één keer aangehad en liggen sindsdien werkloos in de kast.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:26

ik heb leren chaps van petrie en vind ze heel handig, je kan je voet heel vrij bewegen en zitten bij je benen heel stevig. Ze zijn supermakkelijk te onderhouden en met de juiste schoenen lijken ze net op leren laarzen.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:13

Wendel schreef:
Die sluiting zit dus net aan de achterkant meer richting de binnenkant. Ik dacht dat dus mijn chaps draaiden onder het rijden maar een stalgenoor kwam er achter dat zij het ook heeft. Dus wie dit bedacht heeft ??

Ben wel benieuwd welk merk Chaps je hebt, want ik heb dit nog nooit meegemaakt...?

Black2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:20

ik rijd ook altijd met chaps, die hebben ze tenminste ook in mijn maat, laarzen niet, die zijn altijd te strak!

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:25

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:50

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:59

ik heb schoenen met chaps.
ik vind het wel makkelijker met aan en uit doen
maar rijd eigenlijk beter/lekkerder met laarzen,
helaas pastte ik deze niet meer, ik spaar dus voor nieuwe

polly2

Re: Voor en nadelen van chaps en laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:10

Ik heb voor ieder doel mijn ding:

Mijn leren laarzen voor wedstrijden. Ik heb een kleine voet (maat 35) en heb dus laarzen op maat moeten laten maken, vanwege de kuitdikte in combinatie met mijn schoenmaat...is namelijk kindermaatje...hihihi.
Ik wil mijn laarzen daarom alleen gebruiken op wedstrijden, want ze waren erg duur. Ik ben er erg zuinig op.

Dan heb ik dressuurschoenen met lederen chaps met een fijne rits. Ze sluiten mooi aan en voelen als een laars. Hiermee train ik dressuur, want dat vind ik voor de beenhoudig belangrijk...omdat je tenslotte op wedstrijden met laarzen rijdt.

Dan heb ik een paar mountainhorseschoenen die ik in combinatie met elastische chaps draag als ik het bos in ga. Die schoenen zijn lekker warm, daar kan ik lekkere dikke sokken in aan, van die lange...want dat is helemaal lekker warm. De chaps zitten lekker en sluiten mooi aan en zijn in de wasmachine te wassen. Dat is helemaal handig, want in het bos kom ik soms onder de spetters te zitten, vooral als ik ook door de waterbakken in ons bos ga.

En als ik springles heb of zelf springtrain dan draag ik mijn dressuurschoenen met andere elastische chaps die ik van mijn werk gekregen heb. Die zijn net even iets steviger dan mijn eigen en zien er netter uit daardoor. Maar door hun elasticiteit is het wel prettiger met springen, dan mijn lederen chaps....
Dus zo draag en combineer ik mijn spullen.

tinkerabc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:44

In de winter draag ik chaps, omdat dit warmer is dan mijn rubberen gevoerde rijlaarzen. Ik vind ze beide wel fijn rijden.