Bedrading voor weiland Shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Bedrading voor weiland Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 20:01

Ik overweeg om de Shet van een vriendin over te kopen. Die gaat dan niet bij Memuska wonen omdat het een hengstje is, maar een paar straten verderop, waar mijn schoonpa een stukje grond heeft dat maar ligt te verkommeren Nu zijn Shetjes nogal ontsnappingskoningen en dit exemplaar zeker, dus ik ben op zoek naar de perfecte en toch betaalbare omheining. Mijn vriend maakt stevige houten omheiningen, maar jammer genoeg mag dat in die buurt niet (idiote buren) dus dat is geen optie. Zelf had ik gedacht aan van die groene draad (van dat gaas) en daar voor een aantal lintjes met electriciteit. Maar, dan zal ik een stroomgroepje oid moeten voorzien omdat de man die bij het weiland woont (en waar het van gehuurd wordt) nogal gierig is en ik dus no way electriciteit van hem mag "overkopen". Een heel verhaal, maar wie kan mij de ideale omheining tonen? Prijs erbij zou ook fijn zijn!
Oh ja, hij krijgt wel gezelschap en een (schuil)stal hoor, voor jullie je zorgen maken

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:04

Vaak als je zorgt dat ze wat te doen hebben ontsnappen ze ook niet. Ik heb er twee en ze hebben nog nooit een ontsnappings poging gedaan.

Het beste kan je stroomdraad nemen van een laag of drie vier. Dan een goede batterij erin, ik heb 120 AH als ik lager neem voelen ze er niks van en verhuizen ze zichzelf heen en weer tussen de wei en bak.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 20:06

Zorgen dat ze iets te doen hebben: in de zin van gezelschap en hooi te knabbelen? Of bedoel je meer in genre van een speelbal oid waar ze zichzelf mee kunnen "entertainen"?
Bedankt voor je tip iig!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:07

Eentje van mij speelt de hele dag met voetballen en skippyballen. Ik denk als je een shet alleen zet dat je er wel vanauit mag gaan dat hij gaat uitbreken hij zal zich al snel gaan vervelend. En inderdaad zorgen voor voldoende hooi. Als ze eten voor hun neus hebben zullen ze ook niet door een draadje heen willen gaan voor gras of wat dan ook.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:08

wij hebben een extra laag draadje gespannen onder de andere draden, aangezien ze er anders onderdoor gingen en toch wel behoorlijk wat stroom erop, met die dikke vachten gaan ze er anders zo doorheen

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:11

karoliena schreef:
Vaak als je zorgt dat ze wat te doen hebben ontsnappen ze ook niet. Ik heb er twee en ze hebben nog nooit een ontsnappings poging gedaan.

daar kan ik me niet helemaal bij aansluiten. Mijn shet ging voor het eerst in een lange tijd weereens de weide op met zijn maatje, en rende recht op het draad af. Is overigens duidelijk groen breed schriklint, met daaronder nog ijzerdraad. En galopeerd er dwars doorheen, meerdere malen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:54

Ik heb dus nog nooit zulke dingen meegemaakt. Ze blijven altijd keurig staan alleen als de batterij per ongeluk leeg is dan verhuizen ze vaak een stukje, wist hij dan wel dat er stroom ops tond en stond er dan wel genoeg op.

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:56

Ik heb 5 draden dik schrikdraad met 120 Ah en aan de andere kant (dus de buitenkant van de wei) daar zitten 3 prikkeldraden.
Nog steeds breken ze soms uit ook al hebben ze genoeg te eten.
De mijne doet het echt omdat hij het kan.Zulke heb je er dus ook tussen zitten gelukkig loopt hij nooit weg en staat gewoon aan de andere kant te grazen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:01

Jeetje zeg, ik heb 4 draden en ze blijven er zelfs netjes in als er merries naast ze staan

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:08

karoliena schreef:
Eentje van mij speelt de hele dag met voetballen en skippyballen. Ik denk als je een shet alleen zet dat je er wel vanauit mag gaan dat hij gaat uitbreken hij zal zich al snel gaan vervelend. En inderdaad zorgen voor voldoende hooi. Als ze eten voor hun neus hebben zullen ze ook niet door een draadje heen willen gaan voor gras of wat dan ook.

Dat zou ik niet te snel zeggen....
Ik heb op het moment een merrie die een moord doet voor die eerste voorjaarssprieten en alles voorbij loopt wat ik haar voorleg en overal dwars door, onderdoor, overheen gaat...
Van nood heb ik haar nu aan de ketting aan een stick.....

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:13

Haha, dan heb ik dus blijkbaar gewoon mazzel als ik het zo allemaal hoor.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:47

Mijn shet kruipt ook overal onderdoor, we hebben verschillende paddocks met op 35, 70 en 110 cm, maar hij schiet er nog wel onderdoor. Niet eens met een reden, alleen dat het gras aan de andere kant natuurlijk veeeel groener is . Omdat hij echt de tuin niet in mag hebben we om de tuin gaas gespannen met op dezelfde hoogtes schrikdraad. Mijn shet vind dat draad trouwens helemaal niet zo eng, hij heeft zoveel haar dat hij de flinke stroom die erop staat niet echt voelt.

Ik weet niet of er sloten zijn maar daar hoef je natuurlijk geen gaas te spannen dan, dat scheelt weer in de kosten.

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:40

[quote="karoliena"]Vaak als je zorgt dat ze wat te doen hebben ontsnappen ze ook niet. Ik heb er twee en ze hebben nog nooit een ontsnappings poging gedaan.

Bij op stal staan 4 van deze uitbrekers, ze staan op een giga weiland en toch zijn ze altijd op zoek naar een plek om te ontsnappen, dat is echt elke dag weer hun uitdaging. En er wordt dagelijks met ze getraind, maar toch kunnen ze het niet laten.

Schrikdraad en lint geprobeerd, maar nu staat er toch echt een houten omheining.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:41

Zoals ik al heb ik blijkbaar mazzel, echt neit leuk wat ik zo allemaal voorbij hoor komen