oudere paarden...tot welke leeftijd nog rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda123

oudere paarden...tot welke leeftijd nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:13

hoi hoi,

Omdat ik op zoek ben naar een echte leerpony/-paard, en ik ook wat reacties krijg van mensen die een pony van 15, 16, 17 jaar hebben staan vraag ik me af tot welke leeftijd je die paarden nog recreatief/dressuurmatig kan rijden. Ze krijgen hier voldoende weide-gang en ik zal de pony zo'n drie keer per week berijden.
Heb je ook niet veel last van ouderdomskwaaltjes bij deze leeftijdsgroep?
Graag jullie mening hierover.

alvast bedankt!!!

Ier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:17

Tja, het is nogal cliche om te zeggen van tot die leeftijd kan een paard rijden & dan is het over. Dat is totaal afhankelijk van het paard & wat die moet doen. Een buitenrit kun je vrijwel altijd nog wel maken.

Ik weet ook niet wat je wilt gaan doen maar als je echt dressuurmatig wil gaan rijden zal ik een wat jongere pony kopen; wil je wat meer recreatief rijden & af en toe dressuren dan zou het denk ik prima kunnen!

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:17

Ik denk dat dat een beetje verschilt per pony, de ene pony is als hij 20 is al uitgeblust de andere gaan dan nog vrolijk door tot hun 27ste.
Gemiddeld zou je dan 3 keer in de week kunnen blijven rijden tot de 25ste.
Wel zullen ze sneller kwaaltjes krijgen, en zal je langer moeten losrijden.

Duppie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:19

die van mij is nu 21 en k ben gewoon dagelijks met hem aant rijden en 1 keer per week op les...heeft zelfs nog energie over en is nog actief zat!!velen geven hem ook geen 21

Ramiro

Re: oudere paarden...tot welke leeftijd nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:23

Ik ken nog een pony van 43, die toch 3 a 4 keer in de week gereden wordt, voornamelijk recreatief. Die pony verkeerd in superconditie, was zelfs te pittig voor de vorige eigenaar. Maar ja denk toch dat het een uitzondering is. Zelf heb ik ook een paardje van 14, daar kan ik makkelijk iedere dag mee rijden, voelt zich volgens mij pas 4 jaar. Ligt idd een beetje aan het type paard, en als het paard zijn hele leven lang hard heeft moeten werken etc.

shana_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:25

dat verschilt echt per pony!
de 1 loopt op zijn 24 nog alsof hij 5 is en de ander loopt altijd hij al 5 uur loopt .

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:28

rambo is 29 en ik rij nog met hem! vindt ie heerlijk, hij wil niet met pensioen. lekkere buitenritten, (drie uur soms!!!)
maar ook dressuur hoor. en als hij lekker warm gedaaid schudt hij diechangementen zo uit zijn mouw! (ex Z2 pony.)

het is maar net wat het paard nog aankan, en of hij het leuk vindt.
rambo vindt het heerlijk, kan het nog aan, ziet er nog goed uit.
het is per paard verschillend. net als met mensen

JeanetteF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:31

onze pony is 30 en word nog volop gereden(als je hem een paar dagen laat staan word hij sjagrijnig ) maar wel alleen recreatief

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:33

Onze oude pony hebben we tot haar 26 ste recreatief bereden. Ons oude paard tot zijn 19e en toen was t helaas over. gewoon goed kijken nara je paardje , hoe ziet ie eruit , zit ie nog lekker in zijn vel en over vraag ik m niet.

daantjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:36

wij hebben een kleine pony op de manege staan die somige dagen nog wel 2 uurtjes rijd en hij is al wel 31 hij vind het egt leuk om te doen hij is nog super fit voor zijn leeftijd...hij heeft wel om de dag vrij hoor! we hebben zelfs moeders die zelf vroeger op onze liefe pinokkio hebben leren rijden en waarvan nu hun kinderen op pinokkio leren rijden
maar we hebben ook een oudere e pony en die kun je dus niej meer rijden sinds zn 26e
hangt egt van de conditie van het paardje af...

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:39

Dat verschilt echt per paard. Wij hadden vroeger een pony op stal staan en die was 33, maar liep nog vrolijk (en hard ) in beginnerslesjes hoor, maar hij was ook nog super gezond en fit hij liep trouns niet elkedag hoor.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:44

Rust roest.
Mijn paard is 20 en gedraagt zich nog als een 5-jarige, en zolang ze zich zo nog gedraagt wordt ze ook zo behandeld. Er bestaat helemaal geen leeftijd op te oud worden, het is niet zo dat een paard opeens 20 wordt en dan van de ene dag op de andere bejaard is.

Sommige paarden zijn op als ze 18 zijn, anderen lopen nog vrolijk zes dagen in de week rond als ze 25 zijn. Je merkt vanzelf wel wanneer het paard aangeeft dat de ritjes hem nu toch wel echt te lang duren. Maar een oud paard kan je mits het nog gezond genoeg op de benen staat het beste zo lang mogelijk berijden, want als ze in de wei worden gezet zal de lichamelijk conditie er veel sneller op achteruit gaan.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:57

Dat hangt van paard tot paard af. Ik ken paarden van 6 die totaal "op" zijn, en ik ken een pony van 36 die nog vrolijk bokkend kinderlesjes meeloopt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:21

ik heb mijn pony op zn 15e gekocht ( en achteraf denk ik dat ie stiekum nog wat ouder was, DA dacht hetzelfde) van de manege waar ik reed en ik heb nogg nooit 1 minuut spijt gehad.... ik heb er ontzettend veel lol aan beleefd en er heel veel van geleerd...helaas werd ik op een gegeven moment te groot en zwaar voor m waardoor ik niet meer op m reed, maar hij had makkelijk tot zn 26-27 e recreatief bereden kunnen worden..
uiteindelijk is hij 30 geworden

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:34

Het is buij ieder paard anders. De een is op zijn 18e op en de ander kans tot z'n 30e mee.

Black2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:38

Wij hebben op stal een paardje van bijna 36! Hij wordt alleen nog maar recreatief gereden, maar hij vindt het nog helemaal geweldig! Hij rijdt de anderen er soms zelfs uit!

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:45

onze fjord wordt in mei 26 jaar maar vind het nog geweldig om een lekkere buitenrit te maken of om met onze oudste rodeo te spelen.

Begin helaas wel te merken dat ze een dagje ouder wordt, ze komt nu in de winter wat stijver van stal, maar zodra de deuren open gaan en ze naar buiten mag weet ze niet zo goed meer hoe ze achter me moet blijven, zo'n haast heeft ze dan.

Een ouder paardje hoeft helemaal geen probleem te zijn maar ik zou wel goed op de achtergrond (medische) van dit paardje letten en gewoon kijken hoe fit het beestje nu nog is

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:52

Onze 18 jarige merrie loopt nog vollop in training hoor; ze springt en dressuurt nog in de les en in wedstrijden; géén probleem!!
Volgens mij is er op Bokt zelfs een pony van 26 die dit jaar voor het eerst Z dressuur loopt... Het hangt erg van het paard af. Ik vind een leeftijd tot 16 jaar acceptabel voor een leerpaard waar je nog fanatiek wedstrijden mee wilt gaan rijden. Ouder dan 16, dan gewoon een fijn recreatie paard waar je ook nog veel van kunt leren. Die grens houd ik altijd aan als ik een paard zoek voor iemand. Het paard moet er altijd goed uitzien en jonger lijken dan dat hij is. Ook wil ik altijd een bewijs zien van de leeftijd (papieren) en mag het geen (stal)gebreken hebben (die leveren op oudere leeftijd meestal lichamelijke problemen op).

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:43

Yvonnelind schreef:

Volgens mij is er op Bokt zelfs een pony van 26 die dit jaar voor het eerst Z dressuur loopt...

Maar ik vind dit dan ook TE!

Ik ben met jou eens,
Er moet een grens zijn waarop niet meer fanatiek getraind kan worden,
Sommige mensen denken alleen aan zichzelf en niet aan het paard,

Dus die trainen hun hele oude paard gewoon door en door en zien dus niet dat het paard eigenlijk toe is aan rustige buitenritjes in plaats van heftige trainen en wedstrijd!!

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:05

Ik vind naarmate een paard ouder word, dat het intensief rijden ook wat minder word, behalve als het paard het nog makkenlijk aankan!
Op een kamp waar ik toe ga, was er een fjord van 22 jaar, die rende nog met gemak mee in rengalop, was altijd vooraan te vinden en wou altijd sneller, en had genoeg pit voor 10!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:11

Bij mij op stal staat een paard van 19 dat pas zijn eerste winstpunt in de M1 heeft gehaald. Hij wordt steeds soepeler en dat terwijl hij niet de jongste meer is.
In het manegewerk lopen een paar pony's van rond of over de 30 en die doen het ook allemaal nog best wel goed.
Inderdaad, zoals hierboven ook al staat: Rust roest, dus erop blijven rijden kun je bijna altijd nog wel (moeten ze natuurlijk wel gezond zijn, dat spreekt voorzich) alleen de intensiviteit wisselt heel erg per paard.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:23

Bij ons is er een van 20 die nog met gemak een 1m 30 springt (kan nog veel hoger, maar dat doe ik niet )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:26

Stelletje watjes.......
Mijn oude paard maakte het bos nog heftig onveilig op haar 28e. Die was niet te stoppen hoor, gewoon plankgas, zo hard als ze kon (mocht van mij }> )
Hoe regelmatiger je rijdt, hoe langer ze het volhouden.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:29

Tjaa Misty was bijna 38 ofzo.. en liep ook nog met de lessen mee en Oscar, 34 en liep zelfs met de caroussel en de F3/4ers mee.

Maar aan de andere kant, ik ken ook een paard van 24, nu totaal met pensioen en die rijdt niet meer..

_Denise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:32

@ Yvonnelind, Heel veel van onze paarden zijn ouder dan 18. Het verbaasde mij ook dat ze zeiden dat Lummel in de 20 zat, hij loopt nog met elke les mee en springt met zijn eigen stokmaat van 1.10 nog met gemak een hindernis van meer dan een meter! Bij ons is 18 zelfs bijna jong om een paard bejaard te noemen heel veel gingen pas op hun 25 wat rustiger doen met de lessen, dus geen echte springlessen meer, maar dat betekende niet dat ze nog onwijse pit hadden Distel was 26, en het racepaard is nooit uit hem gegaan