Te dun!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElzA_NT

Te dun!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:08

Hoi!
Ik weet niet of hier al een topic over is, anders meld het maar even

Nou mijn probleempje, ik heb sinds kort een eigen pony ( )
Hij was al niet zo dik (eerder dun) toen hij bij ons kwam.
In het begin ging het goed, hij werd wat dikker enzo. Maar nu is hij in redelijk korte tijd veel afgevallen ( ju kunt zijn ribben echt zien en voelen ) niet echt leuk dus.. Nu krijgt hij al wel meer te eten (meer brok en meer kuilgras) zelf voer ik hem (meestal na het rijden) wortels bij. Mijn vraagje: Hoe kan ik zorgen dat hij wat sneller een beetje aankomt?

Hoop dat het een beetje duidelijk is.. en dat jullie er iets op weten
Alvast bedankt

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:09

is ie goed ontwormd?? Overlehg anders even met je DA wat je t beste kunt doen. Hij kan je vast t beste advies geven wat is afgestemd op je pony.

Ier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:09

Is de pony wel op tyd gewormd? Als die echt zo dun is geworden zonder verklaarbare reden zal ik toch maar is contact op gaan nemen met je Dierenarts, wie weet is er inwendig wat mis met je pony..

ElzA_NT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:18

ja dank jullie wel hij is wel op tijd ontwormd, ik denk dat het nu ongeveer 4 weken geleden is geweest dat ie is ontwormd. Verder zie ik er niet echt iets aan ofzo, alleen dat ie te dun is. Ik bedoel (ja het was een beetje een vage zin) dat hij tijdens het rijden/opzadelen/poetsen enzo gewoon braaf is

Ier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:22

Misschien is de verhouding voer - rijden wel niet goed. Je rijd teveel & voert te weinig?

Tja, ahg. Als ik jou was zou ik er voor de zekerheid maar gewoon een Dierenarts bijhalen zodat je zeker weet dat het niets ernstigs is!

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:17

Heeft mijn merrie ook.. Had een lekker grasbuikje. Nu veel afgevallen, en ribben zijn te tellen. Echt geen grammetje te veel. Ik ga van het weekend zemelen halen, en ga daar doorheen een extra vitaminenpoeder geven, en nog eens ontwormen. Ik blijf dit topic volgen. Ben ook zeeeer benieuwd naar andere tips.

ElzA_NT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 21:03

ja dat kan ik idd ook wel eens proberen, zemelen met vitaminenpoeder
En nog een vraagje, binnenkort worden ze weer geent (alle paarden op stal tegelijk)
Kan het geen kwaad als hij eigenlijk te dun is? (kan ik wel gelijk vragen aan de DA )

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:28

maismeel geven
kan je het beste zo'n losse voerbak kopen met 2 haken eraan zodat je hem op kan hangen naast zn andere voerbak(anders zit die bak altijd vol kleffe zooi van de slobber/zemelen/maismeel )

Q was ook altijd dun, vooral in de winter(oke nu niet meer maar das omdat die amper wordt gereden) en ik gaf hem altijd een bak slobber met maismeel na het rijden, eerst ook zemelen erbij maar dat vond ie niet zo lekker
kost bijna niets en vooral van de maismeel worden ze een heel stuk voller, kan je ook stukjes wortel&appel doorheen mengen zodat t extra lekker is
en iets te dun kan geen kwaad hoor, t is nog geen zak met botten z mager
een keer extra ontwormen of een vitaminestoot geven kan trouwens ook helpen weer wat dikker te worden, maar maismeel+slobber/zemelen geven doet iig ook wonderen!

ElzA_NT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 21:31

oke dank je renske
Alleen ik denk dat ons pap en mam er niet zo blij mee zijn... Ik moet ze namelijk ook nog vertellen dat ze binnenkort moeten worden ingeent
Maarr.. ik ga het proberen als ik er zaterdag niet ben weet je hoe het komt

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:36

haha ik denk dat je moeder daar net zo blij mee is als met de hoefsmid die vaker moet komen da ze dacht
maar bij de boerenbond kost het niet veel, een zak maismeel en 1 of 2 zakken slobber en je kan een heeeele tijd vooruit
en de slobber van horsefood bij de dommelsche watermolen is ook supergoed, en ook niet duur dus ik denk dat ze dat niet heel erg zullen vinden
en dat enten, jaaa ik ken het, hier zijn ze ook ingeent afgelopen maand, moest ik er dus 3 van betalen moet ik weer een paar ochtendjes voor lesgeven

bedenkt me nu dat de boerenbond geen maismeel meer heeft, maar dommelsche watermolen is toch dichterbij voor jou die heeft echt alle soorten slobber/zemelen/maismeel en andere soorten voer
van slobber is Horsefood goedkoop en heel goed, en bv Pavo en Havens zijn evengoed maar 2x zo duur

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:45

Mijn paard is ook moeilijk dik te krijgen. Het is nu ook wel de tijd van het jaar dat ze ietsjes terugvallen.
Ik geef ook zemelen en maismeel bij. Wat je ook kunt proberen is wat zonnebloemolie over de brok. Niet te veel want dan raakt hij aan de diarree. Een andere gekende dikmaker is bieten voeren.
Ontwormen en een vitaminekuur is natuurlijk altijd een goed idee

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:04

ook meer verwennen met appeltjes, bieten, wortels, stukjes fruit of slobber, enz. misschien helpt dat..?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:08

Maismeel helpt, olie over het voer ook, geef onbeperkt hooi zodat hij het niet koud krijgt en nog meer afvalt.
Mijn paard is ook niet dik te krijgen op het moment en hij heeft ook altijd honger... vooral goed voeren dus!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:15

idd zonnebloemolie, hoe kan ik dat vergeten zijn te zeggen, die staat hier standaard voor Q zn box
een flinke scheut olie over zn brok heen of door de slobber heen, wel beetje opbouwen dat ie er aan gewend raakt dan kan je daarna gerust wat meer geven

ElzA_NT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 22:27

oke op naar de dommelsche watermolen
enne, ik kan denk ik geen zonnebloemolie over zijn brok gooien, want ik ben er niet als hij gevoerd wordt (meestal) en ik denk niet dat ze dat zomaar voor iedereen van alles over het brok gaan gooien (zijn ze een uur bezig met voeren )
maar toch bedankt voor de tips
Enne hij krijgt eigenlijk best wel veel zo tussendoor..

Rowy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:32

Je kunt zoiezo een fles zonnebloemolie aanschaffen (de goedkoopste kost nog geen 70 cent) ik ben dr elke dag en wil het best over zijn brok kieperen hoor! Nelis moet een rond kontje krijgen

ellepel

Re: Te dun!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 07:59

hoeveel en hoevaak krijgt je pony kuilgras?
en hoeveel brok precies en welk sorrt?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:51

Als je pont lichamelijk helemaal in orde is zou ik eens goed kijken naar het soort voer dat je geeft.
Die van mij viel ook steeds af, hij kreeg heel veel voer, maar bleef afvallen. Ik gaf hem pavo Stimix en dat bleek gewoon te weinig te zijn voor het werk dat hij deed.
Ik ben naar de voederhandel gegaan en heb om advies gevraagd. Zij raadde me Pavo energie control aan. Ik geef hem nu nog maar een kwart schepje van die brokken en hij valt helemaal niet meer af, terwijl hij bergen stimix kreeg.

ygoeseye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:31

idd zonnebloemolie

willemijn143

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:59

ElzA_NT schreef:
Hoi!
Ik weet niet of hier al een topic over is, anders meld het maar even

Nou mijn probleempje, ik heb sinds kort een eigen pony ( )
Hij was al niet zo dik (eerder dun) toen hij bij ons kwam.
In het begin ging het goed, hij werd wat dikker enzo. Maar nu is hij in redelijk korte tijd veel afgevallen ( ju kunt zijn ribben echt zien en voelen ) niet echt leuk dus.. Nu krijgt hij al wel meer te eten (meer brok en meer kuilgras) zelf voer ik hem (meestal na het rijden) wortels bij. Mijn vraagje: Hoe kan ik zorgen dat hij wat sneller een beetje aankomt?

Hoop dat het een beetje duidelijk is.. en dat jullie er iets op weten
Alvast bedankt

Hey, ik had precies hetzelfde! Ik heb hem nu sinds juni, en het duurde ook lang voordat hij aankwam. Ik gaf hem vanalles maar het hielp niet echt, nu word het beter, hij is op zijn gemak. Wat ik doe, ik geef 2 x per dag voer, 's ochtends 1 pulp, 's middags 2 pulp (bietenpulp, moet je in water oplossen en is echt goed voor groeien, uitzetten en ook gezond, je kan er ook niet snel te veel ofzo van geven) verder geef ik 1 brok per dag, maar dat is niet echt om dik te worden, en zoals je al hoort, onbeperkt hooi, maar daar zit niet echt veel in!
Groetjes

Harvin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:07

Een schep slobber kan ook helpen. En dat vinden ze erg lekker. Ik geef het altijd na het rijden. Ik maak het altijd met warm water maar het kan ook met koud. En onberkt hooi. Succes

kimmie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:18

ho0ii ho0ii

ik zou je paardje goed ontwormen
en veel kuil \ hooi geven
en voldoende kracht voer je kan bijv.. oook even bloed laten afnemen!!!

kus kus kim en iris

ElzA_NT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 19:15

nog een keer bedankt voor de reactie's
maar onbeperkt kuilgras kan niet (hij staat op manege/pension) hij krijgt 2 keer per dag kuilgras..
enne ik ga wel iets van slobber of iets aanschaffen
Enne esther: dan zal ik toch maar een fles meenemen (maar toch, als straks iedereen van alles over de brok wil, ben je wel een uur bezig met voeren )

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:19

Mijn allereerste paard had dat. na 6 weken heb ik de veearts gebeld, want hij werd toch wel erg mager.
Ondanks dat ik hem zelf ontwormd had, bleek hij bloedworm te hebben...
Maar toen had je nog geen equest. die helpt goed tegen bloedworm.

Dus, goed ontwormen met equest
Gebit nakijken
evt maismeel bijvoeren
en heel banketstaaf maar niet zo bedoeld, krijgt hij echt genoeg op die stal? Als ze niet eens bereid zijn een toevoeging over het voer te gooien...waar betaal je dan voor?

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:29

Mijn eerste gedachte was dat je em een keer goed moet ontwormen. Kijk dan ook even zijn mest na, dan weet je ook of hij daadwerkelijk wormen had!

Misschien helpt het als je meer in porties voert. Ik heb er ook een slechte eter tussen zitten, die eet zijn brok niet op, maar begint eerst aan zijn voordroog. Daarom krijgt ie over de dag verdeelt wat brok bij en dat werkt uitstekend. Verder even kijken of hij nog goed kan malen met zijn tanden. Als ze niet goed kunnen malen, worden ze ook dun omdat ze te weinig binnenkrijgen.

Succes!