1 hectare voldoende voor 3 paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

1 hectare voldoende voor 3 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 18:04

Bij onze nieuwe stal staan 3 paarden, die 1 hectare weiland tot hun beschikking hebben in de zomer. Daar staan ze 12 uur per dag op, s'nachts staan ze in paddockboxen. S'winters staan ze 12 uur per dag op 1 paddock en s'naqchts in paddockboxen. Het weiland is in 6 stukken verdeeld, die na elke geopend worden en een ander deel van het weiland weer gesloten wordt om te herstellen. Vraag: is dit voldoende grond voor 3 paarden?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:22

Ja hoor, mijn 2 paarden staan op 2000 m2, en dat is met goed omzetten (in 2 stukken gedeelt) al voldoende, en zij kunnen er 24 uur per dag op. Ik voer ze wel hooi bij, zo eten ze iets minder gras.

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:26

1 hectare verdeeld in 6 stukken? Dan zijn het maar kleine stukjes..... Ik denk dat 3 paarden 1 hectare vrij snel kaal gegeten hebben en kapot lopen.

Ik heb hier op bokt weleens gelezen dat 1 paard 1 hectare nodig heeft en voor elk extra paard 0,5 hectare erbij. Dan zou je dus eigenlijk 2 hectare moeten hebben!

Anoniem

Re: 1 hectare voldoende voor 3 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:41

Volgens mij kan het makkelijk. Ik zou het persoonlijk dan in twee stukken opdelen en dan de groep verplaatsen. Bijvoeren is ook nog een optie. Gelukkig zijn paarden tegenwoordig niet meer afhankelijk van enkel gras en zijn er voerleveranciers in overvloed

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:54

Moet op zich kunnen; wel fijn dat ze er 's nachts niet op staan, dat scheelt een stuk. Bijvoeren helpt idd ook. En met slecht weer als het drassig is in de paddock en niet op het weiland, dan hou je het heel. Beste is wel als je de poep weghaalt (maar dat is altijd zo natuurlijk).

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:08

We voeren de paarden ook bij. In de winter krijgen ze heel veel hooi en altijd s'morgens en s'avonds muesli, hoeveelheid muesli is afhankelijk van hoeveel werk die het paard per dag verricht heeft. In de zomer krijgen ze geen hooi. Mijn vraag was er ook meer opgericht dat de paarden voldoende beweging krijgen en genoeg gras in de zomermaanden (als ze dus geen hooi meer krijgen). MIjn paard wordt bv 4x in de week bewogen (Van half uur longeren, tot buitenruiden tot uur intensief dressuur)

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:29

ik vind het maar weinig,en zeker als je het in 6 stukjes gaat verdelen...(je kan het beter in 3-en verdelen)Ik zou het in minder stukken verdelen en ze dan minder lang er op zetten en alleen als de grond droog genoeg is(aangezien ze toch paddox hebben)

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:52

3en lijkt me ook beter. Maar genoeg is het volgens mij net

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:58

ik denk dat het wel genoeg is. Mijn 2 shetlanders en 2 schapen lopen op 3000 vierkante meter.

mijn paardje loopt met nog 2 andere op een wei van 6 hectare of meer en daar is het wel al redelijk omgeploegd op sommige plekken.

Maar van de zomer niet.

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:37

Ik denk dat het voldoende is.

Ik heb ooit 2 hectare land gehuurd en daar had ik 2 arabieren, 1 fjord en 1 veulen op.Dit was wel groeizaam land.
We hebben van ellende de helft afgezet om te hooien want ze kregen het gras niet op terwijl ze er 24 uur op stonden, de overgebleven hectare hadden we verdeeld over 3 stukken.
De paarden hebben de hele zomer met hele dikke buiken gelopen en ik hoefde ze niet bij te voeren.

Nu heb ik op ong. 2000 m2 de fjord en een kwpner staan, verdeeld over 2 stukken, hier heb ik ze alleen overdag op staan aangezien het gras niet goed wil groeien en het land vernieuwd dient te worden (wordt aangewerkt) maar ook hier kan ik 's zomers de paarden toch wel de vakantie periode 24 uur op laten staan.
Doe het alleen niet om bepaalde redenen.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:50

Zal ook erg aan de grondsoort / grasmat liggen , en aan de paarden zelf.

Heb je wat nattige kleigrond en druk rennende en spelende paarden met ijzers , dan ploegen ze het in de natte periode helemaal om...

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:54

Hoi,
ik heb 3 paarden, en jawel, een hectare grond(verder op nog iets, maar ze staan er dan ook altijd in) Je moet het niet in 6 stukken opdelen waarom; omdat paarden gaan rennen, poepen én moeten eten in stukken gras, en dit vrij moeilijk wordt in zulke kleine stukjes, waardoor ze of het gras niet meer eten omdat er poep ligt, en het kapotschoppen door de kleine rondjes die ze rennen. Ik heb mijn 200 meter stukje ook wel eens verdeeld maar dit doe ik niet meer, het gaat er té erg aan

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 09:13

Hunkies: ja, bedankt voor de goede uitleg, zal proberen met de eigenaar te overleggen of we niet beter het stuk in tweeen kunnen delen. Bedankt allemaal. Volgens mij is een hectare voldoende voor de paarden en we zullen in de zomer zien of dit inderdaad voldoende is. Ik be nu al heel blij dat Pallas de gehele dag buiten komt, in plaats van 20 uur op stal zoals bij de vorige pensioneigenaar waar ik stond. Er si gewoon weinig land hier in de buurt. De paarden worden in ieder geval bijgevoerd.