Ainsley zadel met verstelbare boom, ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scaramouche

Ainsley zadel met verstelbare boom, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 17:33

Ik kan een Ainsley dressuur zadel overnemen met een verstelbare boom, maar nu vraag ik mij af tot hoever dit zadel te verbreden is?
Het zadel is nl. bedoeld voor een een Haflinger en zij is niet een van de smalste.....
Om een vb te noemen een Wintec met een witte boom zit net aan.
Ik hoop dat er iemand is die mij hierover wat meer kan vertellen!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:09

Volgens mij is dat mogelijk hoor, als de boom verstelbaar is...
Anders es een zadelmaker naar laten kijken

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:28

Als dat zadel dan ook echt breed genoeg voor een haflinger?

Weet er iemand misschien meerdere verstelbare zadels, behalve de wintec, thorowgood en ainsley?

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:38

Persoonlijk zou ik niet aan een Ainsley met verstelbare boom beginnen.

Scaramouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 18:02

Waarom niet?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:03

Ik heb al meerdere malen gehoord dat ze zichzelf verstellen.

Ik heb zelf een gewone Ainsley, maar die met verstelbare boom zou ik niet willen

Scaramouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 18:13

Wat bedoel je met zichzelf verstellen? Ik heb begrepen dat je hem zou moeten verbreden met een speciale sleutel? Die zgn wellupboom die er in zit zou niet goed zijn? Ik was al zo blij dat ik een mooi zadel had gevonden, maar ik krijg al mijn bedenkingen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:14

Dat zou moeten ja, maar ik heb gehoord dat hij vanzelf "uitzakt"

pilou

Re: Ainsley zadel met verstelbare boom, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:21

ik heb ook zo'n zadel gehad en ook die werd vanzelf steeds wijder. Het is 2x terug gegaan naar de fabriek (toen nog in Oirschot) maar steeds met tijdelijk resultaat. Daarnaast past het ook niet op alle paarden, mijn paard is ook best breed maar ze kreeg of drukkingen naast de schoft of het drukte op de schoft. Ik had het nieuw gekocht bij de leverancier met het idee dat het altijd passend gemaakt kon worden. De praktijk bleek anders en daarnaast het probleem van het spontaan wijder worden. Toen heb ik het dus maar ingeruild voor een Passier, voor een breed paard.

Ik zou kiezen voor een normaal zadel en dat passend op je paard laten maken. Als is dat moeilijk genoeg in onze regio West Friesland heb ik inmiddels ook weer ondervonden................ Nu weet ik dus wel waarom Ooteman Ootekloot wordt genoemd bijvoorbeeld haha

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:42

De wellep "kop"zakt idd uit. Kijk niet alleen naar de boom maar ook naar de kussens, die moeten ook passen. Als je de boom verbreedt liggen de kussens ook anders.....

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:48

Ik heb ook een Ainsley met een verstelbare boom. Alleen heb ik de boom laten vastzetten. Handig he.
Ik kon het zadel destijds voor een leuke prijs overkopen en was helemaal weg van de ligging en de zit. Totdat mijn paard twee keer op de kletter ging en het zadel het overduidelijk niet aankon. De boom brak gewoon uit z´n verstelpunt. Er zat nog garantie op het zadel, dus is het kostenloos naar Engeland naar de fabriek geweest en daar hebben ze de boom gemaakt. Het ging een tijdje goed, maar daarna ging het zadel inderdaad zichzelf verstellen. Het werd steeds breder. De zadelmaker hier in de buurt heeft de boom toen vastgezet en ik ben er tot op de dag van vandaag super tevreden over.

Mij hebben ze overigens op het hart gedrukt dat je je zadel nooit zelf moet gaan verstellen, maar het moet laten doen door een zadelmaker.

Als je het een fijn zadel vindt, dan kun je het misschien passend laten maken voor je pony (verstellen dus) en dan vragen of ze de boom vastzetten. Het bevalt mij echt super zo.

Scaramouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 19:01

Hé Mikkie, je bent de eerste positieve, het is iid dan een idee om hem vast te laten zetten, maar dan zit je denk ik toch nog met de kussens die goed moeten liggen.

aquatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:32

ook ik heb een ainsley met verstelbare boom. het was 4 jaar geleden voor mij de beste oplossing omdat ik een nog jong paard had wat enorm breed was. hij is natuurlijk in de laatste jaren enorm veranderd in hoogte en spieren en kon ik het zadel met hem mee laten "groeien"Tot spontaan de boom brak. Gelukkig ook nog in de garantie. Het zadel is naar Engeland geweest en er is een nieuwe boom ingezet. Toen ik hem terug kreeg heb ik allemaal problemen gehad, het zadel lag niet meer zoals voorheen. Uiteindelijk bleek dat ze de boom scheef in het zadel hadden gezet. Ik heb toen van mijn zadelmaker een nieuw zadel gekregen, omdat ze in Engeland hier niet in meegingen. Vlak daarna kreeg ik de pech dat mijn paard z'n tanden in de zitting had gezet. Het zadel is toen weer naar Engeland geweest voor nieuwe zitting en sinds ik het terug heb heb ik toch weer het idee dat het niet lekker ligt Van bovenaf lijkt het of het zadel teveel op de schouderligt en ook iets naar rechts zakt. Een ieder die er naar kijkt merkt niets bijzonders maar mijn gevoel zegt iets anders. Ik ben er nu over aan het denken om een Hulsebosch zadel aan te schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:34

Mikkie schreef:
Ik heb ook een Ainsley met een verstelbare boom. Alleen heb ik de boom laten vastzetten. Handig he.

Hoe wordt zoiets dan vastgezet? Met lock-tide ofzo?

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:26

lock-tide is een mogelijkheid of lassen. Zelf haal ik liever de koip los en zet er borgmoeren op. die zijn nog wel verstelbaar zij het met enige kracht. De kop kan dan niet meer veranderen uit zichzelf.

eriky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:34

ik heb ook een Ainsley zadel gehad met verstelbare boom omdat mijn pony een erg hoge schoft had.
mijn ervaring is dat de boom uitstekend blijft zitten.
heb er geen last van gehad dat deze zichzelf verstelde.

en als je tock-tide gebruikt pak dan wel die je nog los krijgt.
je hebt namelijk 2 verschillende een die voor altijd vast zit en een die je nog met moeite los kunt krijgen (handvaste lock-lite)

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 04:58

Bedankt voor jullie reacties, ik heb besloten om het niet te doen, dit tot spijt van mijn dochter. Het is geen goedkoop zadel en ik heb geen zin in ellende met die boom.
Worden ze eigenlijk nog nieuw gemaakt die zadels of was het een mislukt project .