Ruinen bij ruinen en merries bij merries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Ruinen bij ruinen en merries bij merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 16:19

Bij mijn nieuwe stal komt mijn ruin bij 2 andere ruinen te staan. Als hij bij merries staat, gaan de hormonen altijd spelen en is hij flink aan het showen. Bij zijn nieuwe stal kan hij altijd naar buiten, daarom heb ik voor deze stal gekozen, is ook nog dichter bij huis...

Gisteren had ik de discussie met een vriendin die vertelde dat het zielig was als een ruin bij alleen maar ruinen staat. Nu heb ik wel vaker gehoord en gezien dat bij grotere stallen de ruinen bij elkaar staan en de merries bij elkaar. Bij wie staan ook alleen maar ruinen of alleen merries in de wei/paddock, gaat dit goed? Gaan de ruinen onderling niet vechten? Volgens mij is het helemaal niet zielig als mijn ruin alleen maar bij 2 andere ruinen staat. IK hoor graag jullie meningen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:21

Waarom zou het zielig zijn volgens je vriendin?

Lucy_1

Re: Ruinen bij ruinen en merries bij merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:27

Volgens mij maakt het niks uit wat je bij elkaar zet, zolang het maar geen hengst is..... Merries kunnen ook flink knokken hoor....
Bij mij lopen ruinen en merries door elkaar..... En mijn eigen merrie is de baas.... of het een ruin of merrie is, ze wijst ze altijd even hun plaats in de rang

Maghorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:34

volgens mij gaat het mbet merries ij belkaar niet altijd goed of wel ? ruinen kan volgens mij nog wel ij elkaar
het lijkt mij iig niet'zielig als er allemaal ruinen bij elkaar staan..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:35

Een groep ruinen bij elkaar is op zich niet zielig. Doordat ze ook geen merries hoeven te verzamelen/verdedigen/etc. kunnen ze zich gewoon richten op gezellig een beetje stoeien als kerels onder elkaar. Het is eigenlijk heel vergelijkbaar met de jongelingengroepen die je in de natuur ook vanzelf krijgt, dus ook in die zin is het niet onnatuurlijk.

Persoonlijk vind ik een gemengde kudde prettiger, maar dat is ook meer vanuit het merrie-standpunt gezien

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:37

ik geloof dat dat ook echt niet uitmaakt.. ruinen bij ruinen merrie's bij merrie's als ze maar gezelschap hebben toch?:)

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:40

bij mij op stal staan 6 pony's. nja t is gewoon een huis met stallen.. en dus geen pension.. en nog een ande meisje heeft daar ook dr paard staan.. dus 2 grote ruinen.. en de rest merrie pony's. dus mijne ook een merrie.. dus een van die 2 ruinen dachten ze dat als ze die bij de merries in zal doen dat dat echt niet goed gaat.. want vorig jaar sprong ie er nog op en zo.. dus apart. en sinds mijn pony dr staat zijn ze een beetje verliefd op elkaar ... dus mijne was een x uitgebroken naar die ruin.. dus ze waren bij elkaar.. nja. dat ging heel goed. en mijn pony was de baas. dfie ruin is nogal een mietje
dus ja. volgende dag ook bij elkaar gezet.. maar de oudste pony vind het echt niet leuk. want die gaat echt de hele dag rennen enzo.. en dat beestje is al 28 .. dus nu staat die ruin er bij in.. en die andere oude merrie die staat in de bak, voor zolang. als ze weer in de grote wei mogen mag die merrie er ook weer bij.. want nu hebben ze zo'n kleine wei.. ja die is voor de winter.. en dat is gewoon te klein voor hun 5en.. maarja. het gaat heel goed

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:41

Bij ons staan de merrie's en ruinen gewoon bij elkaar, maar de ruinen hebben meer met elkaar dan met de merrie's. Ze zijn de hele dag achter elkaar aan aan het rennen en stoeien terwijl ze op een gepaste afstand van de merrie's afblijven.
Alleen merrie's die hengstig zijn staan gescheiden omdat 2 ruinen de merrie's gaan dekken.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 17:40

Mijn vriendin vindt het zielig, omdat ze zeg dat het natuurlijk is dat merries en ruinen bij elkaar lopen en mijn ruin merries nu eenmaal erg leuk vindt. Zoals hier ook in het forum gezegd, kan een kudde ruinen bij elkaar ook natuurlijk zijn. Dus ik neem aan dat mijn ruin met 2 andere ruinen ook gelukkig kan worden. Hij staat eerst nog afgescheiden van de anderen om aan het elkaar te wennen (ze kunnen elkaar wel zien en besnuffelen). In de zomer gaan ze bij elkaar en hopelijk gaat dat goed.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:50

hihi, ruinen zijn uberhaupt niet echt natuurlijk

Bij veulens zoeken meestal de hengstjes elkaar op en de merries dus ik zou me er niet druk om maken By the way betekent het ruinen lang niet altijd dat hij van zijn 'neigingen' af is dus geen wonder dat hij graag bij merries is natuurlijk

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:08

ik ken ook wel een frieze ruin die bij 2 shetlander merries instaan.. is niks mis mee hoor

enne, ik vind het niet zielig dat 2 ruinen of 2 merries bij elkaar staan hoor

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:37

De pensionstal waar ik stond had ruinen en merries ook altijd gescheiden in de wei staan. 2 weides voor de ruinen 3 voor de merries oid. Is altijd nog goed gegaan.

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:41

Voorheen stonden ze bij ons op stal ook apart, vooral in de winter op de paddock wat het een komisch gezicht, de ruinen die continu aan het spelen en stoeien waren en de merries die bij wijze van spreken geen stap verzetten.
Nu staan ze bijelkaar en de ruinen spelen wat rustiger en de merries bewegen meer. Het gaat eigenlijk heel goed, er gebeurd nooit wat. (op een gescherurde deken na dan )

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:43

Vroeger hadden mijn schoonouders zo ongeveer 35 pony's.
Daar liep alles door elkaar merrie's en ruinen.
Ging altijd goed en er was zelden onenigheid,elkdier kende zijn of haar plek.
Hier staan de merrie's wel apart van de ruinen en de hengst

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:50

Jouw paardje wordt vast en zeker heel gelukkig met die 3 ruinen hoor!

Wij hebben ze nogal eens wisselend in de wei staan. Sowieso hebben we de jonge hengsten bij elkaar staan, dat is het enige vaste clubje. Soms hebben we de ruinen en de merries bij elkaar staan, soms de ruinen samen met een hengst, soms ook de drachtige merries met een hengst. Tja, we hebben van alle geslachten meerdere op stal staan en niet genoeg weides om ze allemaal tegelijk buiten te doen (hengst bij niet drachtige merrie beginnen we maar niet aan ), maar bij wat voor samenstelling dan ook, ik zie echt niet waarin ze het gelukkigst zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:55

jwoltmanelp schreef:
Mijn vriendin vindt het zielig, omdat ze zeg dat het natuurlijk is dat merries en ruinen bij elkaar lopen...

Hoe natuurlijk is een ruin?

IMO maakt het niets uit wat de samenstelling van de groep is. Zolang de paarden maar met elkaar kunnen opschieten of elkaar op zijn minst accepteren.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:57

Bij ons stond vroeger ook alles gemengt, totdat een ruin een merrie dekte, die achteraf een soa bleek te hebben >;) Dus moest de merrie gespoeld worden.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:01

Bij ons op stal stonden eerst de merries en de ruinen bij elkaar op een grote wei, maar dat was niet echt zo'n succes toen de groep groter werd. De paarden braken continue uit, en onderling elkaar liggen opfokken. Sinds de vorige zomer, staan de merries en de ruinen apart. Dus op de ene grote wei een groep van 10-15 ruinen en hetzelfde op de wei ernaast met de merries. Nu gaat het veel beter, de ruinen vechten niet meer en de paarden breken niet meer uit. Bij ons staan de hengsten wel apart, soms met een ruin erbij. Ik denk dat je paard heel happy kan zijn met alleen ruinen hoor, geen probleem

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:58

Wij hebben ook een groep merrie's en een groep ruinen. Alleen staan ze niet allemaal tegelijk buiten, s'ochtends gaan de ruinen en s'middags de merrie's. De ruinen willen nog welleens ruzie maken over de merrie's, ook al staan ze niet samen op dezelfde wei maar afgescheiden.

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:00

bij het land waar m'n pony staat, staan ook de merrie's bij de merrie's en de ruinen bij de ruinen. Geeft geen enkel probleem, als ze eenmaal de rangoorde hebben, dan is er niets aan de hand!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:43

bij de stal waar mijn paar nu staat zijn de ruinen en merries strikt gescheiden.
Ze hebben dit ooit gedaan omdat er teveel geknokt werd in een gemengde groep.

de groep ruinen is vooral erg speels, de zijn de hele dag met elkaar bezig, vechten doen ze niet.

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:46

Ik vind het niet zielig als er alleen ruinen bij elkaar staan.
Ze zullen zich prima vermaken hoor! Idd wat al gezegd wordt: als mannen onder elkaar.

Waar je wel mee op moet passen, is met 2 ruinen en 1 merrie.
Dat ze niet samen om die merrie gaan knokken, want dat kan uit de hand lopen.
Maar als je gewoon meerdere merrie's doet, zie ik het probleem niet.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:50

Waratje schreef:
Een groep ruinen bij elkaar is op zich niet zielig. Doordat ze ook geen merries hoeven te verzamelen/verdedigen/etc. kunnen ze zich gewoon richten op gezellig een beetje stoeien als kerels onder elkaar. Het is eigenlijk heel vergelijkbaar met de jongelingengroepen die je in de natuur ook vanzelf krijgt, dus ook in die zin is het niet onnatuurlijk.

Ik heb er zelf voor gekozen om dit jaar mijn ruin op een wei te zetten waar ruinen en merries apart staan. Juist om gebakkerlei om de merries te voorkomen. Ik heb namelijk een jong paard die vrij opdringerig kan gaan doen, en zich niet gauw overgeeft... ik heb dus liever dat hij gaat stoeien met de ruinen, dan dat hij om een merrie gaat vechten

Al heb ik ook niet tegen gemengde groepen hoor, mijn vorige paard, een merrie, stond perfect in een gemengde groep. Maar zij was daar ook de leidende merrie dan sta je aan de goede kant van de rangorde! Mijn 4-jarige moet nog onderaan beginnen, en hem kennende wilt hij wel in rang stijgen

Kortom... ik vind het niet zielig, als ze maar gezelschap hebben. (het is vervelender als je je ruin bij een merrie weg haalt waar hij goede maatjes mee heeft... als die aan de andere kant van de omheining staat wilt dat nog wel eens problemen op leveren!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 12:56

Bedankt voor alle reacties. Volgerns mij kan mijn ruin prima bij de andere 2 ruinen staan en kan hij elker spelen. Hij moet ze eerst nog maar een beetje leren kennen. Vandaag heb ik s'ochtens vroeg een bosrit gemaakt en de andere 2 ruinen waren constant naar mijne aan het hinneken, dus ik denk dat ze zeker vriendjes kunnen worden.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:18

Op mijn wei staan 2 ruinen en 1 shet merrie bij elkaar .. gaat prima hoor .. Alleen de shet word afentoe opgejaagd .