Waratje schreef:Een groep ruinen bij elkaar is op zich niet zielig. Doordat ze ook geen merries hoeven te verzamelen/verdedigen/etc. kunnen ze zich gewoon richten op gezellig een beetje stoeien als kerels onder elkaar. Het is eigenlijk heel vergelijkbaar met de jongelingengroepen die je in de natuur ook vanzelf krijgt, dus ook in die zin is het niet onnatuurlijk.
Ik heb er zelf voor gekozen om dit jaar mijn ruin op een wei te zetten waar ruinen en merries apart staan. Juist om gebakkerlei om de merries te voorkomen. Ik heb namelijk een jong paard die vrij opdringerig kan gaan doen, en zich niet gauw overgeeft... ik heb dus liever dat hij gaat stoeien met de ruinen, dan dat hij om een merrie gaat vechten 
Al heb ik ook niet tegen gemengde groepen hoor, mijn vorige paard, een merrie, stond perfect in een gemengde groep. Maar zij was daar ook de leidende merrie
dan sta je aan de goede kant van de rangorde! Mijn 4-jarige moet nog onderaan beginnen, en hem kennende wilt hij wel in rang stijgen 
Kortom... ik vind het niet zielig, als ze maar gezelschap hebben. (het is vervelender als je je ruin bij een merrie weg haalt waar hij goede maatjes mee heeft... als die aan de andere kant van de omheining staat wilt dat nog wel eens problemen op leveren!