Half pension

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Titsia

Half pension

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 13:06

Ik ben van plan een nieuw paardje te kopen en weet misschien al iemand om half pension te doen met mijn huidig paard. Ik heb daar dus echt geen verstand van, en vraag me af welke kosten je allemaal deelt?
Of is het enkel het stalgeld dat door 2 gaat?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:10

volgens mij gaat het stalgeld dan idd door twee

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 13:17

Maar hoe zit het dan met eten (zit niet bij in het stallingsgeld) en de hoefsmid en de dierenarts? Allemaal punten waar je over kan "struikelen"

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:20

volgens mij zit de dierenarts en hoefsmid nooit bij het stallingsgeld in...
half pension zou kunnen zijn:
zelf uitmesten, voeren, binnen en buiten zetten, het zou zelfs zo kunnen zijn dat je zelf voor het voer moet zorgen

JoT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:24

Half pension kan zoveel inhouden lijkt me. Dat er niet uitgemest wordt, dat je zelf moet voeren, zelf je paard binnen en buiten zetten, etc. Verschilt per stal volgens mij. Dat de prijs dan ook in tweeën wordt gehakt, dat heb ik nog nooit ergens gezien. Je betaald altijd minder, omdat je minder service krijgt, maar zeker niet de helft van het totale bedrag. Hoefsmid en dierenarts zal je altijd zelf moeten betalen. Ik zou gewoon eens gaan vragen bij de stal die je op het oog hebt, wat er nu wel en niet bij de prijs inbegrepen zit.

elkie

Re: Half pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:28

half pension kan betekenen het stalgeld door twee delen, maar dat is niet altijd zo. Eigenlijk kan je gewoon eender welke regeling treffen, maar zorg wel voor duidelijke afspraken op voorhand. Het best lijkt me dat jij voor jezelf een overzicht maakt van de kosten (alles inbegrepen) die je gemiddeld maandelijks hebt voor je paard en op basis daarvan een bedrag vraagt voor het half pension, dat kan de helft zijn, maar mss ook minder. Je moet ook rekening houden met hoeveel keer per week die persoon mag komen rijden en wat daarvoor een redelijk bedrag is en welke staltaken die eventueel nog moet doen.
Ik heb zelf een paard in half pension en bij mij is er een vast maandelijks bedrag afgesproken. Dat vind ik wel goed want zo weet ik waar ik aan toe ben, ongeacht of de hoefsmid nu deze maand of volgende maand komt want anders zou ik sommige maanden mss voor financiële verrassingen komen te staan.

elkie

Re: Half pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:29

ik denk dat de TS met 'half pension' een bijrijder bedoelt, tenminste daar heb ik mijn antwoord op gebaseerd

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:29

Ik hoop wel dat je je paard nog kunt betalen als de ander opzegt? Het is niet altijd makkelijk om iemand nieuws te vinden dus je moet het in je eentje wel kunnen betalen.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:33

Het is net wat je daarover afspreekt. Half pension zegt het al, dit is de helft van de pensionkosten. Overige kosten zitten daar niet bij. Wil je hiervan ook de helft delen, dan zal je dit toch van tevoren moeten aangeven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:39

Er van uitgaand dat je een bijrijder bedoelt die je paard de helft van de week gaat 'doen':

Jij als eigenaar bepaalt de kosten daarvan voor de bijrijder. Daar zijn geen regels voor.
Mijn bijrijder betaalt geen cent. Ik ben al lang blij dat hij me helpt. Daarentegen kan hij nergens aanspraak op maken.

JoT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:52

Oh wacht even, nu snap ik het pas... Je hebt het niet over je paard op half pension zetten, maar gewoon over delen, over een bijrijdster erbij nemen. Jij en je bijrijdster spreken dan af wie op welke dagen komt en op die dagen zorg je voor het paard. Uitmesten, voeren, wat nodig is. Wat je je bijrijder wil laten betalen dat is volledig aan jou en je bijrijder. Ik heb mijn mening over dit soort zaken en een ander is weer een volledig andere mening toegedaan.

Er is genoeg over dit onderwerp geschreven op Bokt, gooi er eens een zoekopdracht tegenaan anders.

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 15:49

Sorry mensen heb het inderdaad over een bijrijder.

Urielle geld is echt de zaak niet wrm ik dit wil doen

me nog ff duidelijker maken, mijn huidig paard is 18jaar maar nog goed om mee te wandelen, sprongetje te nemen en dressuur mee te rijden (maar voor dat laatste moet je echt wel kunnen rijden..) maar ik wil hoger in de dressuur en koop me een jong paard waardoor ik weet dat men huidig paard minder aandacht gaat krijgen waar hij net zo dol op is. Verkopen wil ik hem niet omdat hij al zoveel meegemaakt heeft.
Bijrijder mag dus 6/7 komen rijden, deze zomer zou ik nog enkel mijn wedstrijden willen rijden met hem en dan mag die bijrijder doen wat hij wil (als ik echt een goede vind natuurlijk). Pensionstal waar ik ga staan, zou maar €125 kosten dus als ze me daarvan de helft betalen hebben ze echt wel een gratis paard vind ik..

Jot die zoekfuncties werken niet bij mij (zit momenteel op mijn werk)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:28

Titsia, ik denk dat je met de door jou omschreven functie iemand een hele leuke kans kunt geven. Goed hoor! Prachtige kans voor iemand die (nog?) geen eigen paard wil kopen, lekker wil leren, en gewoon fijn z'n gang kan gaan. Ook voor het paard een uitstekende oplossing!

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:48

Sonja schreef:
Titsia, ik denk dat je met de door jou omschreven functie iemand een hele leuke kans kunt geven. Goed hoor! Prachtige kans voor iemand die (nog?) geen eigen paard wil kopen, lekker wil leren, en gewoon fijn z'n gang kan gaan. Ook voor het paard een uitstekende oplossing!

Helemaal mee eens! Ik vind het een prima oplossing, zowel voor jou zelf als voor je toekomstige bijrijdster! Het maandelijke bedrag wat je hier voor vraagt lijkt mij ook heel netjes