Beginnen met paard dat tijd stilgestaan heeft.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Beginnen met paard dat tijd stilgestaan heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 10:59

Ik heb twee nieuwe bijrijdpony's aangeboden gekregen, maar ze hebben een tijdje stilgestaan. Hoe moet ik eraan beginnen?
Ze zijn wel in de hand geweest, dus dacht ik aan eerst gewoon longeren, dan longeren met zadel en tussendoor met hen gaan wandelen aan de hand. Pas daarna zou ik stilletjesaan terug beginnen rijden.
Hebben jullie nog tips en suggesties?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:05

Longeren is een goed idee om te zien hoe ze zijn.
Maar je kunt er best meteen op. Begin met een week alleen maar stapritten (buiten indien mogelijk). Daarna ga je korte stukken draf invoeren die je elke week langer maakt. Daarna kun je een kort stuk galop in bouwen (probeer, ook als je buiten rijdt, een stuk linker galop en een stuk rechtergalop). Altijd weer terug naar de stap om de ademhaling weer normaal te krijgen.
Dit heet interval training en is de beste manier om een paard weer fit te krijgen.

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:07

het lig t er natuurlijk wel aan hoelang ze stil hebben gestaan maar ik denk dat je het gewoon zomoet doen zoals je zei dat is wel goed hoor