Extra`s onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Extra`s onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 09:06

Hallo allemaal

Zoals ik al eerder schreef ben ik druk bezig met het plannen van mijn buitenritten deze zomer en nu schoot me toch nog een vraagje te binnen.

Als jullie een hele dag eropuit trekken met de pony/paard, leggen jullie dan alleen een normaal dekje onder het zadel of ook nog wat anders?

Ik heb wel een speciaal zomerpad besteld met de volgende omschrijving:
Dik gevuld pad, vooral geschikt voor intensief gereden paarden. Met voorgevoormde rugnaad en handige lusjes om aan de ringen onder het zadelrokje te bevestigen.
Buitenzijde van polyester/katoen, dikke polyfill vulling, onderzijde
van mesh materiaal met zweetopnemende en snel drogende eigenschappen.

Zou dat genoeg zijn of raden jullie nog wat anders aan?

Groetjes
Sandra

rosanrosan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:43

Ik zou inderdaad zeker een dikke pad / dekje onder het zadel leggen. Het paard heeft namelijk voor langere tijd op een dag druk te verduren.
De omschrijving van het dekje dat jij besteld hebt, klinkt voor mij goed in de oren.
Eventueel kan je er een zadel bontje onderleggen (wat ik altijd heel mooi vind staan ). Maar je moet ook oppassen dat het niet te veel wordt onder het zadel en dat het gaat knellen!

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:44

Ik heb voor lange ritten en endurance-wedstrijden ook een speciaal pad. Een mooie dikke, van een soort wol. Ideaal ding.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:46

Zoals Rosanrosan schrijft, niet te veel, het moet wel lekker blijven liggen zonder te gaan wringen.

Een goed passend zadel met een goed ademend en vochtabsorberend dekje is in mijn ogen wel voldoende.

Yustin

Re: Extra`s onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:51

Ik raad ook aan om er iets dikkers onder te leggen, maar idd wel zorgen dat het niet gaat drukken of dubbel zitten.

Een vriendin had Yus een keer meegenomen naar de veluwe en door de lange rit had hij een drukplek waar hij de hele zomer mee zoet is geweest! Kon zij niets aan doen natuurlijk, maar het was wel een goede les voor mij

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:54

ik zou gaan voor een goede zadelvormige pad (polypad). die zijn wat dikker en dus schok absorberend, maar niet zo dik dat ze gaan knellen. ook nemen polypads het vocht goed op en zijn ze niet te warm, dat is ook iets waar je rekening mee moet houden

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:54

Dat dekje dat jij opnoemt wat je hebt gekocht, is echt een superdekje en ik denk dat je het daarmee wel red. Hij heeft echt een super pasvorm, en neemt heel goed zweet op. Verder zou ik er geen extras onder leggen als je zadel goed past, grote kans dat het dan juist niet meer lekker zit.

Silence

Re: Extra`s onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 10:58

Dank jullie wel allemaal voor de tips.
Probeer het denk ik eerst een keer met het bestelde pad en dan kijken hoe dat gaat. Ik ga dan niet meteen een hele dag rijden, maar eerst eens goed uitproberen.

Groetjes
Sandra

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:19

ik rijd zelf gewoon met een zadeldekje
ik rijd ongeveer 2 uur en dat is dan buiten dit gaat gewooon goed

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:36

De dekjes van Stubben absorberen ook heel goed, en zijn van katoen gemaakt, dus ademend, ik ken de pads niet 'live' zeg maar, maar daar is volgens mij synthetische stof in verwerkt, dus niet zo heel erg ademend. En voor de prijs hoef je het niet te laten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:40

Ik zou zeker geen dikke pad nemen, dat is alleen maar warm en het maakt een goed passend zadel minder goed passend.
Als je zadel goed past zou ik er een gewoon dun katoene zadelvormig dekje onder leggen. Die zijn het minst warm en beinvloeden je zadel ook niet.
Vergeet niet dat het dekje er is om je zadel te beschermen tegen vuil en zweet en niet je paard te beschermen tegen het zadel.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:45

ik ga met Anouar15 mee. Een dun dekje is beter als een dik dekje als het zadel goed past. Het enige zadel waarbij het dek echt heel erg van belang is, is een boomlooszadel.

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:29

Anouar15 schreef:
Vergeet niet dat het dekje er is om je zadel te beschermen tegen vuil en zweet en niet je paard te beschermen tegen het zadel.

ja helemaal mee eens somige willen nogal eens denken dat het zadel zonder dekje slecht is voor het paard maar als je zadel goed past zou dit eigenlijk gewoon moeten kunnnen

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:32

en het dekje word bij jullie niet gebruikt voor de zweetopname?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:44

Yvonniej schreef:
en het dekje word bij jullie niet gebruikt voor de zweetopname?

Jawel, om het zadel te beschermen tegen zweet

Overigens gaat dit nu voor mij allemaal wat minder op. Ik heb een boomloos zadel en daarbij is een goede pad wel heel belangrijk. Maar op de inlages na is het ook gewoon een dun katoenen pad.