Veluwe Trail zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Veluwe Trail zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 03:12

Of is dat niet mogelijk?

Ik ga nl. eind april een week over de Veluwe zwerven en normaal gesproken loopt mijn poownie op blote voeten.

Moet ik voor dit avontuur eenmalig ijzers onder laten slaan?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 04:02

Hoe zijn zijn hoeven?
Als ze goed zijn zou ik het denk ik niet doen.
Als ze te snel slijten dan wel natuurlijk.
En ga je ook stukken over de straat?

ACSM

Re: Veluwe Trail zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 06:53

Er zijn hele stukken van de Veluwe trail over de straat. Het ligt wel aan waar je gaat rijden. Ik heb ong 4 trails gereden en de ene was meer over de straat dan de andere. Maar je hebt meestal wel een berm hoor!

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:24

Ik heb het 2 jaar terug wel gedaan
waaren hoop stuken over de weg en met de kar ga je niet in een berm
maar je moet even zelf naar je pony kijkken slijten ze hoeven snel welke route neem je bla bla

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:58

Klinkt leuk zo`n Veluwe Trail. Is daar een website over?

groetjes
Sandra

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:00

Silence schreef:
Klinkt leuk zo`n Veluwe Trail. Is daar een website over?

groetjes
Sandra

www.veluwetrail.nl (volgens mij)

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:01

Hoi,

Ik ben vorig jaar met de manege op/in de veluwe trail gereden.
Bijna geen van de paarden en pony's haden ijzers.
Dus volgens mij kan je best zonder ijzers.

XX RomanGwenn

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:07

Het kan best hoor. Maar ga van te voren al wel veel over de weg rijden, zodat de hoeven aan de ondergrond kunnen wennen (ze stellen zich dan ook al in op de extra slijtage door harder te gaan groeien)

ROMANxBEAUTY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:09

angela88 schreef:
Het kan best hoor. Maar ga van te voren al wel veel over de weg rijden, zodat de hoeven aan de ondergrond kunnen wennen (ze stellen zich dan ook al in op de extra slijtage door harder te gaan groeien)

Bij ons op de manege rijden ze aleen maar in de bak.
En het was ok van de 1 op de andere dag ineens door een heel andere grond lopen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 09:57

Oke, dus dan zou het zonder moeten kunnen?

Ik weet niet of er veel verharde weg is, want ik ben nog nooit op de Veluwe geweest. Maar ik ben zo bang voor die brokkelhoeven als de ijzers er weer onderuit zijn, dus vandaar dat ik het liever niet doe.

Maar als ik veel in de berm rijd dan moet een week wel te doen zijn?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:12

Quellian schreef:
Oke, dus dan zou het zonder moeten kunnen?

Ik weet niet of er veel verharde weg is, want ik ben nog nooit op de Veluwe geweest. Maar ik ben zo bang voor die brokkelhoeven als de ijzers er weer onderuit zijn, dus vandaar dat ik het liever niet doe.

Maar als ik veel in de berm rijd dan moet een week wel te doen zijn?

Waar ga je heen? Hoe goed zijn de hoeven van je paard, hoe lang wil je rijden, ga je dagelijks lange tochten maken of wissel je ze af.
Allemaal zaken die van invloed zijn en bepalend kunnen zijn of ijzers noodzakelijk zijn. De gronden op de Veluwe zijn erg verschillend. Het Kootwijker zand bijvoorbeeld kan een behoorlijke slijtageslag zijn voor de hoeven, terwijl de Noord-Ginkel dat vrijwel niet is.
Ook maakt het uit of je maar twee uurtjes of zo gaat of dagelijks 5 - 6 uur wilt rijden (denk aan de conditie van beiden).
Kom maar op met de details, ik woon op de Veluwe en wet er dus wel wat van.
Overigens zou ik niet gaan rijden op de Veluwe trail, dan mis je de mooiste stukken Veluwe.........

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 10:33

Als jij mooie stukjes -en slaapplaatsen- weet, dan lijkt het me leuk om te horen waar we moeten zijn

Ik rij praktisch nooit, dus ik moet nog gaan oefenen ook voor de trail. Het meisje waar ik mee ga is ook niet zo heel fanatiek, dus ik denk dat 2 uur wel zo'n beetje max is en dat we dan al huilend den knol zitten

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:37

Quellian schreef:
Als jij mooie stukjes -en slaapplaatsen- weet, dan lijkt het me leuk om te horen waar we moeten zijn

Ik rij praktisch nooit, dus ik moet nog gaan oefenen ook voor de trail. Het meisje waar ik mee ga is ook niet zo heel fanatiek, dus ik denk dat 2 uur wel zo'n beetje max is en dat we dan al huilend den knol zitten

Hoe doe je dat met overnachten?
Slaap je steeds op dezelfde plek?

Ben het met Ikke eens ,de ondergrond kan erg verschillend zijn. Op sommige stukken moet je over keitjes en dergelijke.

Ik ga met Hemelvaart trekken over de Veluwe. Ik heb mijn ponies daar goed op getraind, anders redden ze het niet op blote voeten.

2 uurtjes zou te doen moeten zijn als je door zachte stukken rijdt.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:37

moet makkelijk kunnen hoor, alleen ik zou wel vante voren (zoals al gezegt) al opbouwend over asfalt gaan lopen, worden de hoeven ook meteen gezonder en zullen de brokkelhoeven ook niet meer zo snel terug komen. Wel optijd laten bekappen, laat de hoefwand niet uitsteken, dan gaat deze namelijk scheuren.

Sash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:38

ik heb vorig jaar en deel van de veluwe trail gedaan en mijn paard loopt ook op blote voeten.
maar ik vond het erg slecht er is vaak wel zandweg maar met steenslag erin dus nogsteeds heel hard en ongelijk. ook zijn de bermen maar heel smal bijna niet in te rijden en liggen er ook vaak stenen in.

ik lees net dat je misschien maar 2 uur per dag doet. dan kan het misschien wel. wij deden wel wat langer. maar ook omdat we niet konden draven op die harde ondergrond.

het hangt ook zeker af van de routes die je neemt. misschien kan je eens naar de organisatoren van veluwetrail mailen om te vragen welke routes het meest door het bos en over de heide voeren!

veel plezier!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 12:51

Ik weet nog helemaal niet waar we slapen enzo

Ik wil er ook best wel ijzers onder laten slaan, maar ik zie zo op tegen die brokkelhoeven als de ijzers er weer onder vandaan gaan...

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:03

Het Kootwijkerzand slecht voor hoeven ???
Sorry hoor, die 500 meter door het mulle zand stappen maakt dus echt geen moer uit !!! Slijten ze niet meer of minder van dan de andere paden.
We rijden al 12 jaar op Kootwijk in de rondte, en elk jaar gaan we met 20 man nog eens 10 dagen logeren op de Paalhoeve en van daaruit dagelijks ritten van 4 uur maken. Allen maar over zand, soms een hard pad of stukje weg (ligt eraan waar je heen gaat).
Prima te doen zonder ijzers hoor !!

NoaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:10

Ik ga met Diane mee, maar volgens mij geen strak plan om zonder ijzers te gaan.
Haar paard loopt nu ook niet overdreven veel en ook door rijden in mul zand slijten hoeven.
Daarnaast is de trail echt wel meer dan 2 uur per dag rijden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:23

Ik bekap mijn paard natuurlijk en rij heel veel over de weg. De hoeven zijn zo hard dat ze nauwelijks slijten. Die van mij kan zo een dagtocht over de harde weg maken.
Het ligt dus aan de conditie van de hoeven. Ik weet niet wanneer je wilt gaan, maar als je nog genoeg tijd hebt kan je de hoeven prima trainen door steeds iets langer over de weg te gaan.

NoaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:45

We gaan eind april. En haar paard loopt nu dus niet veel.....zeker niet over de weg.
Dus volgens mij ook te weinig tijd om te trainen.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:48

Waarom ga je niet steeds vanaf 1 punt vertrekken.
Dan kun je dagelijks beslissen of je lang of kort gaat rijden, je kunt een dag niets doen, geen gesjouw met spullen en toch lekker weg.
En geen ijzers nodig omdat je op zandpaden rijdt....

Ik heb 1x de hele trail gedaan en vond het achteraf niet zo leuk...
We gaan nu al 12 jaar op dezelfde locatie rijden en dat is echt geweldig !!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:51

mijn paard heeft altijd op ijzers gestaan, tot hij ze er steeds aftrapte en zn hoeven zover kapot trok dat ze e rniet opnieuw onder konden
toen kwam hij als 12 jarige op blote voetjes na ruim 8 jaar op ijzers gestaan te hebben
ik heb de eerste 3 weken niet op kiezeltjes etc kunne rijden buiten, daarna wel
hij komt veel over straat e nooit wat aa de hand
toen kwam er de postelrally die ik ieder jaar rij, van 9.00-18.00 zit je op je paard e ben je aan het rijden, ruim 40 km, zowel bos als straat en paadjes met kiezels
nergens last van

dus zeker als je een uur of 2-3 per dag rijd zal het alles meevallen!

klinkt trouwens wel supergaaf zo'n veluwe trail!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:00

Bedenk wel dat hoefijzers heel veel invloed hebben op de hoeven, ook al zitten ze er maar kort onder.
Die van mij heeft ook maar kort op ijzers gestaan, alleen de voorhoeven. Vergeleken met de achterhoeven die nooit ijzers hebben gehad zijn z'n voorhoeven helemaal verknald (om het zo maar even te zeggen) Ik ben nu al heel lang bezig om ze weer enigsinds normaal te krijgen, het gaat de goede kant op, maar het gaat zeker nog heel lang duren. En het is echt niet zo dat hij slecht beslagen is geweest.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 15:07

Stan heeft 2 jaar op ijzers gestaan en toen de ijzers eronderuit gingen, heeft het zeker een half jaar geduurd voordat z'n hoeven weer 'normaal' waren. Dus daarom sta ik niet zo te popelen om voor een week ijzers eronder te meppen...

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:39

alvats veel plezier!!