IJzers aftrappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

San

IJzers aftrappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 02:15

Hi,

Mijn paard heeft de vervelende gewoonte zijn ijzers van zijn hoeven te trappen. Hij heeft alleen voor ijzers, achter niet. Maar bijna iedere keer als ik hem longeer of losgooi dan stapt hij uit een van zijn voorijzers. Hij gaat dan maf lopen doen en dan vliegt dat ding ineens weer door de bak. Is hier iets aan te doen? Bijvoorbeeld een soort beschermer erom of ander beslag.

Aan mijn smid ligt het niet, ik heb nog twee paarden bij hem lopen en daar never nooit geen last mee. Overigens buigt hij de takken van de ijzers al extra naar binnen zodat het paard er niet op kan staan, maar zelfs dan lukt het hem.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 03:55

Ik zou zo niet weten wat je er aan kunt doen

Moonny

Re: IJzers aftrappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 07:38

Een paard bij ons op stal doet het ook en kreeg als tip van de hoefsmid springschoenen om doen. Had het ook al meer gehoord.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 07:52

Springschoenen inderdaad .. en als dat niet goed werkt kun je altijd nog overwegen om de SafetyBA van Kavalkade aan te schaffen.

Afbeelding

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:10

Of een ronde ijzer dus geen U vorm maar een O vorm werk ook super

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:44

Je zou springschoenen kunnen proberen.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:53

Ze moeten wel groot genoeg zijn. Anders komen ze niet ver genoeg om de ijzers te beschermen.

unamie

Re: IJzers aftrappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:01

springschoen helpen we iets
verder kun je het beslag eens kritisch bekijken
veel smeden laten de teen te lang waardoor het voorbeen vertraagd word en dat kans groter is dat het achterbeen sneller bij het voorbeen komt
mijn paard had het ook werd er moedeloos van
maar het gaat nu al 5 maanden goed sinds de teen ingekort is
ik had de kavalkade beschermers ook ..ze hielpen wel
maar waren te groot waardoor ze niet goed bleven zitten
als je paard achter zonder ijzers kan zou het voor ook lukken lijkt mij
dus ijzerloos is misschien een idee
scheeld geld en ergernis

denk eraan dat de pees ook zwaar belast word op het moment dat het ijzer eraf gaat die komt onder grote druk te staan

ook de takken inkorten of een kleinere maat ijzers nemen (wat veel smeden doen) is het risico aanwezig daar de pees overbelast word
(krijgen te weinig steun)

hopelijk heb je hier iets aan
succes

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:04

Het nadeel is gewoon dat je ijzer echt het achterste gedeelte van de voet goed moet ondersteunen. Dus heel kort kan je de takken niet maken. Ze kunnen er beter een ijzer af en toe onder uit trappen dan dat ze verkeerd belast worden constant. Maar zoals Unamie al zegt, ik zou kijken of ie t voorbeen sneller kan maken. (opzet)

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:10

Needje schreef:
Het nadeel is gewoon dat je ijzer echt het achterste gedeelte van de voet goed moet ondersteunen. Dus heel kort kan je de takken niet maken. Ze kunnen er beter een ijzer af en toe onder uit trappen dan dat ze verkeerd belast worden constant. Maar zoals Unamie al zegt,
ik zou kijken of ie t voorbeen sneller kan maken. (opzet)

was ik idd nog vergeten te zeggen
een flinke opzet en de teen zo kort mogelijk
dat tesamen heeft mijn mijn paard geholpen
ik kreeg dit beslagadvies trouwens op de horstevent in deurne waar ik met mijn paard was
een andere smid erbij heeft in dit geval goed geholpen
en mijn smid stnd er gelukkig voor open
das ook niet altijd het geval
soms is ie al klaar met bekappen zeg ik: er moet nog een stukje van die teen af hoor.....oeps
hij word niet boos.. maar zucht eens diep en doet het toch maar
haha braaf smidje

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:54

Oke, heel erg bedankt voor jullie reacties. Springschoenen heeft hij altijd al wel om, omdat hij ook vrij snel op de bal van zijn hoef gaat staan.

Ik zal eens aan mijn smid vragen of hij inderdaad dat voorbeen dan wat sneller kan maken door die teen korter te maken en een flinke opzet. Ik hoop dat dit al kan, want hij is nog flink aan het puinruimen van de smid van de vorige eigenaar. Zijn hoeven zijn namelijk flink asymetrisch en als je dat niet in de gaten houdt (zoals de smid van de vorige eigenaar) dan loopt dat een beetje uit de hand.

In principe zou ik best al zijn ijzers er onder vandaan willen hebben, dan ben ik van dit gezeur ook weer af. Maar we rijden best veel buiten (niet in een landelijke omgeving) en dan slijten zijn hoeven weer veel te hard. Daarnaast was het eigenlijk de bedoeling dat er binnen een jaar vier ijzers onder zouden gaan, maar ik denk niet dat dat heel verstandig is met dit paard.