Hoe zit dat met die 6 maanden regeling bij aankoop paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Hoe zit dat met die 6 maanden regeling bij aankoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 01:17

Er is een nieuwe europese wet waarin bepaald wordt dat je 6 maanden teruggave recht hebt als je een levend wezen gekocht hebt en er mankementen blijken te zijn die bewijsbaar reeds aanwezig waren voor de aankoop.

Maar hoe zit dat met het melden ervan? Heb het namelijk al op dag 1 gemeld, maar na rekken en rekken, en bewijzen verzamelen en weet ik wat nog meer komt die 6 maanden steeds dichterbij. We hebben nu afgesproken dat ik het paard voor 1000,- mag hebben en de rest van het geld terugkrijg. Maar ze blijven maar rekken met alles.

Is het zo dat wanneer het niet binnen 6 maanden geregeld is, je geen poot hebt om op te staan? Of zijn er andere dingen die wettelijk kunnen spelen waarom ze zo aan het uitstellen zijn om alles daadwerkelijk te regelen? (nieuw koopcontract en terugstorten geld)

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 03:56

Ik wist niet eens dat het bestond.

supertygetje

Re: Hoe zit dat met die 6 maanden regeling bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 04:10

Ik ken de wet ook niet, maar ik neem aan dat als je al eerder begonnen bent met klagen dat gewoon nog telt.
Iig zal de rechter dat zeer zeker overwegen neem ik aan, mocht het op een rechtzaak uitlopen.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 04:19

Ik ben het wel met supertygetje eens.
En waarom rekken ze het steeds, om er onder uit te komen denk ik dan bij mij zelf.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 07:24

Als je op papier hebt staan dat je voor die 6 maanden aan de bel hebt getrokken, dan is dat je bewijs en is het in principe geen probleem. Maar die 6 maanden teruggaaf-recht geldt wel alleen bij een consumentenkoop, dus als je het paard bij een handelaar, manege, oid hebt gekocht. Als je je paard van een particulier hebt gekocht, geldt dit weer niet, want dan betreft het geen consumentenkoop.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:32

je zit wel een beetje in een aparte situatie...
ik neem aan dat je het gewoon op tijd gemeld hebt dus dat je volledig in je recht staat.
er is waarschijnlijk heel veel documentatie inmiddels over je paardje dus je kan van alles aantonen.

ik weet het natuurlijk niet zeker maar ik neem aan dat je je hier geen zorgen om hoeft te maken!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:16

Het gaat om de dag dat je paard gekocht is en de dag dat je je melding hebt gemaakt.
Dus of ondertekend door jou en en de eigenaar of via een rechtshulp of dergelijke..

Wel telt die 6 maanden alleen voor handelaren en voor particulieren is dit 3 maanden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:16

vlasta schreef:
Wel telt die 6 maanden alleen voor handelaren en voor particulieren is dit 3 maanden

Waar staat dat dan?? Volgens mijn dierenarts, die vrij goed op de hoogte is van regelgeving, is dit namelijk niet zo.

Voor TS: Vraag even bij een rechtswinkel, of als je een rechtsbijstandverzekering hebt, vraag hen om advies en eventueel ondersteuning. Het is vaak zo dat als er een brief met een advokatenlogo op de mat valt, mensen plotseling zeer meewerkend worden.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:52

ikke schreef:
vlasta schreef:

Waar staat dat dan?? Volgens mijn dierenarts, die vrij goed op de hoogte is van regelgeving, is dit namelijk niet zo.

.

iK heb helaas vorig jaar ook in een conflict gezeten met een paard wat ik via een handelaar heb gekocht.
De rechtsbijstand heeft dit alles voor mij uitgezocht en dit stond bij hun in de boeken

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:00

Die 6 maanden geldt alleen bij een consumentenkoop en dat is alleen als je via een handelaar (hadelsstal, manege, etc) een paard koopt, niet via particulieren.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:04

Dit van die 6 maanden regeling wist ik niet.
Wij dachten namelijk dat dit alleen was voor kleine dieren (honden, katten etc.)
Ik kocht een pony bij een fokker, 2 weken daarna overleed ze.

Ik houd dit topic even in de gaten

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:13

Heb het aan rechtsbijstandverzekering gevraagd, maar die wilde de vraag pas beantwoorden als ik alle documentatie, mailwisselingen met tussenpersoon, diverse dierenartsen, correspondentie tussen tussenpersoon en eigenaresse, correspondentie van advokaat, omschrijving, contract, papieren, keuringsdingetjes en weet-ik-veel opstuurde per post. Dacht dat ik het sneller kon weten door op bokt te vragen.

Extra info:

- het paard is "gekocht" (hij is in mijn ogen nog niet daadwerkelijk gekocht) via een tussenpersoon bij een particulier. De tussenpersoon was ingehuurd door de verkopende partij om het paard te verkopen.
- afgesproken is om het paard eerst 3 weken op proef te krijgen. Bij aankomst kwam hij al kreupel uit de trailer. Heb dat uiteraard meteen gemeld. Paard is 20 oktober 2005 aangekomen bij mijn stal, en zou pas op proef komen als hij 100% goedgekeurd was.
- Er bestaat een zeer uitgebreide mailwisseling waarin de problemen besproken worden. Na veel uitzoekwerk bleek de verkopende partij de keuringspapieren vervalst te hebben. Paard had dus nooit mogen komen. De gebreken bestonden al voor de koop. (paard was tijdens de keuring ook afgekeurd.)
- het aankoopbedrag is als borg aan de tussenpersoon betaald en is daar nog steeds.

Omdat de eigenaresse weigert het paard medische zorg te verlenen en erg onvriendelijke plannen met hem heeft hebben we een advocaat (geregeld door de tussenpersoon) op haar afgestuurd met de mededeling dat ik haar niet aanklaag als zij het paard tegen 2.5x de slachtprijs aan mij verkoopt.

En sindsdien lijkt het wel of alles vreselijk gerekt wordt. Dus vroeg ik me af wat de reden kon zijn, en wie nou de echte rekker is zeg maar. De tussenpersoon uit eigen initiatief? De eigenaresse? Heeft de eigenaresse de tussenpersoon onder druk gezet om te rekken? Dan is ze op vakantie, dan is ze verkouden, dan kreeg ze niemand te pakken, dan deed de computer het niet, dan deed het internet het niet, dan heeft ze een virus op de computer, dan is haar man weet-ik-veel.

Het lijkt erop dat ze baat hebben met rekken, maar ik kan niets bedenken waarom dat kan zijn. Behalve dan die 6 maanden regeling. Waarvan ik nu vermoed dat het eigenlijk 3 maanden moet zijn?

Vanaf 20 oktober 2005 probeer ik al alles netjes geregeld te hebben en het is nu 6 maart! En geloof me, aan mij ligt het niet.

Maar omdat we een proefperiode hebben afgesproken van 3 weken (die dus allang voorbij zijn) weet ik niet hoe het precies zit. En in hoeverre ik verplicht ben hem te moeten terugsturen als het tot een rechtszaak komt. Of in hoeverre ik het volledige bedrag moet betalen als het termijn verstreken is. En het feit dat de eigenaresse de boel belazert heeft dan komt te vervallen/verjaard.
Hem terugsturen wil ik ook niet.