wanneer zit een zadel goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willemijn143

wanneer zit een zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:04

Hoi, ik had even een vraagje. Heb er zelf namelijk niet zo heel veel verstand van, en heb mijn zadel gewoon bij m'n pony gekocht, maar hoe kan je zien of een zadel goed zit. Ik had namelijk van iemand gehoord dat hij niet helemaal goed zat, je moest er van achter naar voren tussendoor kunnen kijken, maar dat kan al, iemand tips?

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:15

Ik raad je aan een zadelmakernte laten kijken. Eentje die niet alleen verkoopt en vult maar meer kan. Met de rug van je paard of pony kan je niet voorzichtig genoeg zijn.

_Pansy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:34

ja, je moet op heel veel dingen letten, en dat vindt ik een beetje erg moelijk uitleggen zo..
maar je moet (ZONDER shabrakje) van achter naar voren onder het zadel door kunnen kijken.
ook moet het diepste punt op de goede plek zitten en moeten er geen drukplekken komen, maar dat kan ik niet zo via de computer uitleggen, sorry... ik zou dus ook een zadelmaker laten kijken.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:47

Tien Gouden Regels bij het passen van zadels

De volgende stappen moeten worden gedaan op een vlakke ondergrond met het hoofd en de nek recht vooruit. Gebruik niets onder het zadel!

Stap 1: Positie van het zadel Plaats het zadel op de schoft. Druk de voorboom naar beneden en schuif het zadel naar achteren totdat het stopt op de juiste plek. Dit wordt bepaalt door de bouw

Stap 2: Hoek van de punten De punten van de zadelboom moeten parallel liggen aan de schoft met een afwijking van 10 graden (maximaal)

Stap 3: Schoft ruimte Er moet voldoende ruimte (2 tot 3 vingers) zijn tussen de voorboom en de bovenkant van de schoft.

Stap 4: Relatie Voorboom & Lepel Trek een rechte lijn parallel aan de grond tussen voorboom en lepel. Bijna altijd geldt; als de lepel lager of gelijk is aan de voorboom, ligt het zadel incorrect.

Stap 5: Rechte Zit Trek een rechte lijn parallel aan de grond en kijk naar het diepste gedeelte van de zit. Deze twee moeten evenwijdig zijn.

Stap 6: Lengte van de Zit Het zadel mag niet achter de 18de ruggenwervel liggen die correspondeert met de laatste rib.

Stap 7: Kamer vrijheid Er dient adequate ruimte over de ruggenwervel en het aanhechtende weefsel te zijn, langs de hele kamer.

Stap 8: Zadel Stabiliteit Een zadel moet stabiel zijn en niet extreem bewegen van voor naar achteren of van links naar rechts.

Stap 9: Kussendruk en Contact Plaats een hand op het midden van het zadel en druk de kussens op zijn plaats, voel met de hand tussen de kussens en het paard of er ongelijke druk is.

Stap 10: Reactie van het paard Houdt gedurende het proces de reactie van het paard in de gaten. Dit is de meest eerlijke indicatie of het zadel past.

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 16:22

oke, heel erg bedankt allemaal, zal even gaan proberen!