Ervaringen met boomlooszadels (merken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

Ervaringen met boomlooszadels (merken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:14

Ik ben van plan om een boomloos zadel te kopen, maar ik ben benieuwd of er veel (kwaliteit) verschil zit met verschillende merken.
Van Barefoot weet ik inmiddels wel dat deze zadels van super goede kwaliteit zijn, maar wat van bv de torsion, randol, trekker enz..

Wie kan me helpen aan informatie

opala

Re: Ervaringen met boomlooszadels (merken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:18

Barefoot is goed, Torsion is beter, Startrekk is het best. Gebaseerd op eigen ervaring

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:20

opala schreef:
Barefoot is goed, Torsion is beter, Startrekk is het best. Gebaseerd op eigen ervaring

Ok en waar kan je dat op baseren op de kwaliteit van het materiaal of hoe t zadel in elkaar zit of de duurzaamheid, misschien kan je me iets meer over vertellen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:21

Ik heb zelf een Randoll's, opzich wel tevreden, maar een Barefoot is volgens mij toch wel beter van kwaliteit en zeker op ronde paarden beter aan te bevelen. Hoewel ik geen spijt heb van mijn aankoop. Voor een simpele recreatieruiter als ik is hij goed zat

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:40

Ohw ok en waar ligt dat dan aan het model ik heb nml een ronde haflinger..

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:52

Nou. Naar mijn mening :

- Trekker en Randolls is goedkope kopie , weinig geld / weinig kwaliteit , maar okee voor laag eisend recreatief gebruik , weinig schoftruimte en minder duurzaam opgebouwd.

- Barefoot is een echt gebruikszadel. Prima prijs-kwaliteitsverhouding , veel enthousiaste gebruikers , verschillende modellen , maar geen maatwerk mogelijk.
- Torsion heeft zeer veel keus in modellen / kleuren / materialen , dus helemaal maatwerk mogelijk maar daar staat wel een erg hoge prijs tegenover
- Freeform / Startrekk / Sensation Pad / HM e.d. zijn meer gevormd als boomzadels , waardoor je ook minder contact en soepelheid hebt dan bij de Barefoot-types.

Wil je veel contact en een vrije zit dan is een Barefoot-type het fijnst voor je.
Wil je liever wat meer het gevoel van een standaard boomzadel , met kussens eronder die voor afstand zorgen , en toch wat meer flexibiliteit in het ontwerp dan een boomzadel heeft , dan kun je beter voor het laatste rijtje kiezen.

In de praktijk kiezen de meeste mensen die boomloos willen , eerst voor een Barefoot omdat dat een mooi instapmodel is.

Na een jaar of wat kun je dan mooi bekijken wat je verder wilt , nu je boomloos hebt gereden en weet wat het is. Kun je de Barefoot weer goed doorverkopen en zelf met je opgedane boomloos-ervaring een wat specifieker zadel kiezen dat na dat jaar boomloos beter aan je wensen voldoet.

Voor een enkeling is dat toch weer een boomzadel , omdat ze bvb. verder willen in de dressuur na afgelopen jaar dat eigenlijk wel heel goed ging. En ze daarbij een traditioneel zadel mooier vinden staan.

Of je kiest ervoor om boomloos te blijven omdat dat zo goed beviel , maar dan een duurder model te kiezen dat helemaal perfect op je wensen is afgestemd qua type / kleuren / materialen.

Kost even een poepie meer maar dat durf je nu wel aan omdat je na dat jaar zeker weet dat je boomloos wilt blijven rijden.

Of het bevalt je prima met de Barefoot en je besluit om het gewoon daarbij te houden , hebt geen behoefte aan iets anders en hij kan nog jaren mee.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-03-06 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:59

ok had heel verhaal getypt ...maar ben het eens met pmarena

vind de randoll voor recratief gebruik goed genoeg

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:38

marjonrebel schreef:
Ok en waar kan je dat op baseren op de kwaliteit van het materiaal of hoe t zadel in elkaar zit of de duurzaamheid, misschien kan je me iets meer over vertellen

Gebaseerd op zitcomfort, wat terug te voeren is op hetgeen jij opnoemt, muv duurzaamheid. Daarbij ligt de Startrekk tov de andere 2 stabieler. Het zal de combi zijn van wat voor soort paard je hebt, je rijstijl/lichaamslengte en persoonlijke voorkeur. Ik heb een paard met normale schoft, ben 1.57 m en rij puur recreatief.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:46

Banjer en ik zijn heel erg blij met de Torsion...

Een zeer goede kwaliteit... okay.. je betaalt wel meer dan voor een Barefoot, of ander merk zadel... maar ik vind de kwaliteitsverschillen duidelijk zichtbaar en voelbaar... Voor Banjer en mij geen ander merk meer dan Torsion...

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 10:14

Hartsikke bedankt allemaal voor de reacties hier kan ik echt wat mee!!thnx!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:34

Ik ben een zeer tevreden Startrekk gebruiker!
Super mooi leer, mooier dan van Torsion.
Torsion zit ook zalig!

Randolls heb ik nu een aantal malen in mijn handen gehad en het leer ziet er kwalitatief als bagger uit. Net boomschors.

Barefoot heb ik alleen naar kunnen kijken ,niet opgezeten, dus geen mening.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:18

Let goed op je houding als je op een boomloos zadel gaat rijden, er zijn veel zadels die je in een zogehteten stoelzit dwingen, daardoor kiepen je benen naar voren en je bovenlijf achterover

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:40

pantarhei schreef:
Let goed op je houding als je op een boomloos zadel gaat rijden, er zijn veel zadels die je in een zogeheten stoelzit dwingen, daardoor kiepen je benen naar voren en je bovenlijf achterover

Een aantal merken hebben de optie om de beugelophanging te veranderen.

Mijn Startrekk heeft dit bijvoorbeeld. De beugelophanging ligt hier verder naar achteren (op de achterste stand) dan gebruikelijk.
Hierdor kan ik een hele mooie rechte zit creeëren.

Ik zag dat bij de Freeform ook de beugelophanging verschoven kan worden.

Esther_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:45

weet iemand de site van torsion, ik ben op zoek naar een prijsindicatie, zodat ik ze kan vergelijken met de barefoot.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:45

esther26 schreef:
weet iemand de site van torsion, ik ben op zoek naar een prijsindicatie, zodat ik ze kan vergelijken met de barefoot.

www.buitenzinnig.nl

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:00

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:06

die zijn er mee gestopt onder dwang Torsion omdat ze ook in startrekk zijn gaan doen....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:00

Jol1 schreef:
Volgens de site van www.buitenzinnig.nl leveren zij geen Torsionzadels meer.

Dat klopt, maar er staan wel adressen op waar je evt terecht kan.
En de laatste modellen met korting staan er ook op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:03

Ik heb een Randolls voor recreatief gebruik naast mijn gewone zadels, daar bevalt hij goed voor Heb het gekocht nav een vriendin die dat zadel ook al had, en na 2 jaar intensief gebruik zag die er ook nog gewoon goed uit

Voor het weinige geld wat deze zadels kosten kan je ook geen topkwalititeit verwachten, maar op zich is Randolls een aardige middenklasser vind ik

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 15:38

Antheman schreef:
Jol1 schreef:
Volgens de site van www.buitenzinnig.nl leveren zij geen Torsionzadels meer.

Dat klopt, maar er staan wel adressen op waar je evt terecht kan.
En de laatste modellen met korting staan er ook op.

de zadels die op die site staan die nu in de aanbieding zijn voor 295 is dat wat?....

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:08

Ze lijken wel erg op de Randolls

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 10:04

Ik krijg vlg de week een test zadel van randoll kan ik zelf ook eeens bekijken hoe t zit..