explosief paard op de weg!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

explosief paard op de weg!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 18:29

Hoi,

Ik heb een paard van 1.60 en ben zelf 1.54. Vanmiddag ben ik even bij de buren gaan rijden (daar hebben ze een binnenbak). Het is een stukje van 100 meter over de weg en nog een rustige weg ook want het is in de polder. Toen wij daar weer weg wilde gaan kwamen ze daar net thuis met een paard en die van mij werd daar helemaal knetter van. Nou moet ik zeggen dat ze twee maanden op rust heeft gestaan en nu nog steed niet heeft mogen kuren.

Nu was dus het probleem dat ze ontzettend sterk wordt op zo"n moment. De staleigenaar was er gelukkig bij en die had haar vast , maar ze liep bijna over hem heen, ze bokt op haar plaats en was ontzettend gestressed. Het waaide en we konden haar ook niet rustig krijgen door door te lopen. Ik wil echt niet weten wat er was gebeurd als is haar vast had. Ik haar dus echt niet kunnen houden.

Ik loop al wel eens met een hengstenketting maar eigenlijk wil ik dit op een andere manier oplossen.
Hebben jullie ervaring met sterke paarden waar je de rust niet in terug krijgt? En wat zouden jullie eraan doen? Ik wil niet steeds afhankelijk zijn van iemand anders.

Thanx voor het lezen!!!
Ik hoop op reacties!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:35

Ik zou eerst de oorzaak oplossen: minderen in voer en de gelegenheid geven om eens lekker uit te lopen.

kinky01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 18:47

Ja dat zou idd normaal het eerste zijn wat ik zou doen.

Maar ze is herstellende van een blessure en ik mag alleen nog maar stappen met haar. Ze mag absoluut niet rennen (helaas).

En omdat ze twee maanden rust heeft gehad en nu nog steeds vrijwel niks doet krijgt ze al even geen krachtvoer meer. Alleen muesli waar de nodige vitamines in zitten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:49

Dan zou ik haar just for sure toch mee blijven nemen met de ketting. Stel dat ze schrikt en aan de kletter gaat, dan blesseert ze zich misschien nog verder met alle gevolgen vandien

dorientjuh

Re: explosief paard op de weg!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:24

Niks geen ketting, ga eerder aan natural horsemanship doen! Duurt wel wat langer, maar daar heb je veel meer profijt van. Kijk maar eens op www.parelli.nl . Dan kan je je paard houden omdat ze je respecteert als leider, niet omdat je haar pijn doet met een hengstenketting.

Betteke

Re: explosief paard op de weg!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:37

Lijkt me toch verstandiger om het bij de hengstenketting te houden! NH kan je daarnaast nog gaan doen, maar ik zou zeker geen risico nemen vanwege de blessure.

kinky01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:01

NH deden we regelmatig voor de blessure toen ze nog mocht draven. De basis dan he? Ze loopt normaal gesproken ook altijd netjes naast/achter me maar zodra ze het op haar heupen krijgt is ze haar onderdanigheid kwijt. Wat zouden we volgens jullie nog meer kunnen doen aan nh maar dan in stap.