Welk karakter is het best geschikt voor bepaald type sport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit

Welk karakter is het best geschikt voor bepaald type sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 16:59

Ik heb dus een profielwerkstuk over de evolutie van het sportpaard, en een van de deelvragen is:

Welk type karakters zijn geschikt voor een bepaalde tak van de sport?
samen met:
Waarom heb je bij een bepaalde tak van de sport een bepaald karakter nodig?

Daar is helaas maar weinig over te vinden op internet, dus daarom wilde ik het hier eens vragen en kijken of jullie mij misschien wat goede informatie konden geven

Lotti

Re: Welk karakter is het best geschikt voor bepaald type spo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:20

Ik denk dat voor alle sporten geld dat het paard graag werkt (er plezier in heeft) en meedenkt, dan kom je al een heel eind.
Verder (persoonlijke mening) vind ik paarden die cool in het hoofd zijn voor het springen en paarden met iets meer temperament voor de dressuur het beste.

Waarom?

Een cool paard is beter dan een hittepit als het op springen aankomt. Hij racet niet over de hindernissen en denkt dus beter na over de sprong, na de landing kan je hem beter oppakken en je controleert hem beter tijdens het parcour

Een heet paard voor dressuur is eigenlijk niet evident voor iedereen, maar ik heb het liever. Als ze vinnig zijn vind ik persoonlijk dat ze zich mooier tonen (wel in rekening houdend dat er geen "spanning" is , wat bij veel hete paarden het geval is en dat de ruiter het paard onder controle heeft)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:29

Bij endurance zul je niet graag een heet paard hebben, denk ik, omdat die teveel energie verliezen door zichzelf op te fokken. Bij SGW moet je een nuchter paard hebben, denk ik, een dapper paard dat niet gaat miepen bij elke nieuwe sprong die je hem voorzet maar die gewoon pakt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:34

Bij dressuur een paard dat graag werkt en makkelijk leert.
Bij springen een paard dat zelf ook meedenkt
Bij sgw een een dapper paard dat niet zo gauw bang is
Bij endurance een paard dat zich niet zo snel druk maakt en efficient met z'n energie omgaat en niet bij het minste opgeeft

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:46

Een menpaard moet tonen en een dapper karakter hebben.

Spirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:16

Heel erg bedankt!

Iemand ook nog iets over westernpaarden, dravers en renpaarden?

Annabelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:54

Is er iemand die ons wat kan vertellen over het karakter van westernpaarden, dravers en renpaarden?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:59

Ik begrijp dat jullie verder willen met je werkstuk, maar je kunt niet zomaar een kant en klaar antwoord verwachten. Je opent dit topic vandaag pas. Zo iemand moet maar net online zijn en dit topic lezen. Het is geen "u vraagt en wij draaien" Wacht een paar dagen en stel de vraag dan nog een keer.

Spirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:03

Het was ook meer een "subtiele" schop volgens mij

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:07

Dravers en renpaarden moet echt de drang hebben om te winnen, echte vechters die niet opgeven.

Bij mennen heb je natuurlijk verschillende onderdelen zoals dressuur, vaardigheid en marathon. Bij Dressuur (mennen) is het denk ik hetzelfde als dressuur onder het zadel.
Bij vaardigheid een paard dat zich goed kan concentreren en goed naar de berijder (of hoe noem je dat) luisterd.
Bij Marathon moet een paard denk ik ook strijdlustig zijn, niet snel opgeven en dapper zijn.

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:11

Anouar15 schreef:
Bij mennen heb je natuurlijk verschillende onderdelen zoals dressuur, vaardigheid en marathon. Bij Dressuur (mennen) is het denk ik hetzelfde als dressuur onder het zadel.
Bij vaardigheid een paard dat zich goed kan concentreren en goed naar de berijder (of hoe noem je dat) luisterd.
Bij Marathon moet een paard denk ik ook strijdlustig zijn, niet snel opgeven en dapper zijn.

Dat moet allemaal wel met hetzelfde span Bij enkelspan moet het paard het in zijn eentje oplossen, je mag dan geen gebruik van een reserve paard maken. Bij een twee-vierspan of tandem mag je 1 paardenwissel hebben.

Spirit: Je hoeft niet te schoppen als je nog niet op pagina twee bent beland (nu krijg ik een mail, dus weet niet of je daar wel of niet op stond..)