Paard leasen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:37

Hey iedereen,

Ik lees soms dat er paarden geleasd worden .. nu was ik eens nieuwsgierig hoe dat in z'n werk ging. Kan iemand mij daarbij helpen?

Voor zover ik het begrijp betaal je een bedrag per periode (per maand ofzo) en dan is dat paard voor die periode van jou?

Hoeveel wordt er dan zo ongeveer betaalt en hoe zit het met de andere kosten? Dus bv. hoefsmid, veearts .. als er iets gebeurd waardoor de veearts moet komen.. van die dingen ...

En misschien wil iemand mij helpen met de voor- en nadelen? Of dingen waar je aan moet denken ofzo (waar je niet meteen aan denkt ).

Alle info is welkom!

Groetjes

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:09

Bij ons op stal kun je een paard of pony leasen voor een x bedrag in de maand. Dit bedrag hangt af van het aantal dagen in de week dat je wil komen.
Je mag alles met het paard/pony doen, lessen/wedstrijd rijden/buitenrijden enz. Dierenarts en hoefsmid kosten zijn voor de eigenaar zelf.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:19

dit is heel verschillend met wat de eigenaar in gedachte had. Soms komt hoefsmid en da kosten bij jezelf terecht netzoals de wormenkuren etc. en soms betaal je echt een vast bedrag voor een aantal dagen. De ene wil zijn paard persee op stal houden en bij de ander mag het paard ook verhuist worden (een soort buikleen)

nouja...als je hier intresse in hebt kun je het beste contact op nemen met die gene zelf.

het voordeel is dat je de aanschaf kosten niet hebt, en mocht het niet klikken met je paard dat je hem neit direct hoef te verkopen of wat dan ook. En ookal heb je een grote verantwoording voor een lease paard dit is toch anders dan dat eht paard helemaal in jou bezit is.

het nadeel is dan ook dat je alles in overleg met de eigenaar meot doen, het nooti echt jouw paard is. en mocht jij er dus helemaal gek op zijn en de eigenaar besluit hem te verkopen of om hem zelf weer over te nemen dan heb je daar verder niks over te zeggen.

het is wel slim om alles even op papier te zetten om straks ruzies en tranen te voorkomen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:42

Bij een 'normaal' leasepaard (en dan heb ik het dus niet over manegeconstructies) betaal je alle kosten van het paard excl. evt. dierenartskosten (contract!) plus een X bedrag per maand afhankelijk van de waarde van het paard. Per jaar dat je least krijg je een percentage korting op de aankoopsprijs en je hebt eerste aankoopsrecht. De aankoopsprijs van het paard dan is de oorspronkelijke waarde, dus niet de waarde nadat jij hem tig niveau's hoger hebt gestart. Het paard kan pas aan het eind van je leaseperiode verkocht worden. Met een leasepaard mag je alles doen zoals bij je eigen paard (buitenritten, concoursen etc.) uitgez. medische dingen! Als het paard kreupel raakt oid zijn de kosten voor de eigenaar en je hebt recht om een vervangend paard te eisen. Dit soort dingen horen in het contract te staan, individuele aanpassing zijn dus mogelijk.

Dan is er nog de formule 'bijrijdpaard' waarbij je een X bedrag per maand betaalt om het paard zoveel dagen in de week te kunnen rijden. Hierbij moet je je houden aan de regels van de eigenaar en het paard kan op stel en sprong verkocht worden.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:37

Bij een stal waar ik geinformeerd had betaalde je 200 euro daarvoor mocht je alle dagen in de week doen wat je wilde.
Alle VA en hoefsmidkosten betaalden hun net als harnachement enz.
Je betaald in principe alleen stalling.
In hun contract stond o.a. dat je ook wedstrijden mocht rijden en dat overnachtigen op een andere stal in overleg ook mogelijk waren.

Er zit wel verschil in bij sommige kan je alleen voor een paar dagen in de week kan leasen en dat je naast het vaste bedrag nog andere dingen moet betalen zoals de hoefsmid.

Goed informeren is in elk geval erg belangrijk.

beukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:00

Ik lease een pony, laurine ook.. Wij betalen een bedrag per maand en dan is die pony vrijwel van ons Ja.. We mogen er mee springen, dresuren, buiten rijden wedstrijden rijden.. etc. De hoefsmid en dierenarts kosten zijn niet voor onze rekening.. Dat is een groot voordeel want zo bespaar je veel geld en kan je dat aan iets anders uitgeven.. Ik merk er eigenlijk niks van dat ik haar lease omdat ik er echt alles mee mag doen.. Het is net je eigen pony..

Kieka

Re: Paard leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:10

Ik lease een pony Kieka
Ik betaal voor haar 50 euro permaand en inderdaad dan is ze die maand van jou (of 2 dagen per week etc. dat ligt aan de afspraken maar voor mij geld zoveel ik wil)
De veearts en hoefsmid etc. betaald de verhuurder van het paard.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:52

Toen ik Olympia leasde van de manege, betaalde we een vast bedrag per maand (ong 350 euries per maand) Hier zaten de Da/Hoefsmid/zadel/hoofdstel kosten zeg maar bij.. tenzij jij zelf een nieuw hoofdstel wilde kopen, dan was dat voor je eigen rekening..

We mochten alles doen met Olympia zolang ze maar op die manege bleef staan.. Verder waren er gewoon goede afspraken...

Paradiso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:06

Ik heb een half jaar een paard geleast bij Meneer Swaab (voor meer info zie www.clubcerclehippique.nl) Ik betaalde 10% van de vraagprijs van het paard per maand. Hoefsmid kosten waren voor mij. Inentingen/DA kosten enz voor hen. Was mijn eigen paard en mocht er alles mee doen. Goed systeem om eerst te kijken of het klikt met dat ene paard voordat je hem koopt of om eens te kijken of je wel een echt eigen paard wil.
Succes!

Innaldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:01

Mijn paardje lease ik ook voor een x bedrag per maand. Alle kosten zoals hoefsmid, brok, zadel etc zijn voor mij. Behalve de dierenartskosten en het hooi en stro.
Je kan alleen niet zomaar zeggen van: ik huur deze maand, volgende maand niet en dan is een keer wel weer een maand. Je moet wel serieus langer willen huren.

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:03

Hoe het bij ons op stal werkt, de staleigenaar heeft een aantal paarden, als jij een paard wilt leasen betaal je een bepaald bedrag boven op de stallingskosten, het is dan jou paard, de aanschaf van zadels e.d betaal jij, hoefsmid, DA e.d betaald de staleigenaar. Hij bemoeit zich verder niet meer met dat paard, het is dan de jouwe

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:18

Bedankt voor alle info ....

Heb nog een vraagje, bij het echte leasen zal ik maar zeggen (zoals Urielle zegt) ben je dan verplicht het paard ook te kopen na die termijn?

Want stel dat het paard uiteindelijk toch niet geschikt voor je is (je denkt als jong paard dat je er veel mee kan bereiken en dat blijkt toch niet door weet ik veel welke reden) of er gebeurd iets waardoor je het paard niet meer kan rijden, of weet ik veel... moet je het dan kopen of hangt dat van het contract af of iets?

Ik merk trouwens dat er veel verschillende antwoorden gegeven worden, denk dat het eerder iets is wat per eigenaar verschillend is en wat je mits goede afspraken en op papier naar je eigen hand kan zetten? (bij wijze van spreken dan, bedoel dus dat er geen standaard-protocollen voor zijn ofzo?)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:24

Nee, je kunt nooit verplicht worden om te kopen. Je bent wel verplicht om voor een bepaalde termijn te leasen: meestal een half jaar of een jaar.
Ik zie hier veel leasen van 'manegepaarden' bijstaan, die regelingen zijn anders, vandaar dat ik bij mijn stukje ook had bijgezet 'niet zoals manegeconstructies'

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:27

Ok, bedankt

In mijn geval zou het idd ook niet om een manègepaard gaan ... maar hoe of wat weet ik nog niet .. Het is iets wat ik zelf wil voorstellen, maar ik moet eerst nog wat extra info weten en het eens met mijn ouders bespreken enzo ...

Dus daarmee dat ik eens vroeg naar info, hoe meer ik op voorhand weet hoe beter hé

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:16

Paradiso schreef:
Ik heb een half jaar een paard geleast bij Meneer Swaab (voor meer info zie www.clubcerclehippique.nl) Ik betaalde 10% van de vraagprijs van het paard per maand. Hoefsmid kosten waren voor mij. Inentingen/DA kosten enz voor hen. Was mijn eigen paard en mocht er alles mee doen. Goed systeem om eerst te kijken of het klikt met dat ene paard voordat je hem koopt of om eens te kijken of je wel een echt eigen paard wil.
Succes!

En als je 10 maanden geleasd hebt is het paard dan jouw eigendom? Dan zit je op de complete vraagprijs.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:26

Er staat op de site dat leasen kan gedurende een periode van 1 tot 6 maanden ... dus je komt nooit zover dat je de volledige vraagprijs al hebt betaalt

Zie trouwens ook net dat je hoefsmid EN veeartskosten moet betalen... Dus toch niet compleet zoals Paradiso zegt ... Of misschien is het ondertussen veranderd natuurlijk Verder blijft het paard daar staan maar moet je wel stallingskosten betalen ...

Dit is dus echt een lease-optie om te kopen, dus als je al beslist hebt dat je een eigen paard kan/wil hebben en dan om te zien of het klikt enzo ..

Maar er zijn toch ook opties dat er geen stallingskosten enzo betaalt worden? Of gaat dat dan meer richting 'bijrijdovereenkomst' zoals Urielle zei? In dat geval, kan er dan ook afgesproken worden dat als het paard verkocht wordt jij als eerste aankooprrecht hebt enzo? Lijkt me van wel, als je dat onderling afspreekt (en op papier zet! ), niet?

Paradiso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:37

CCCCorine schreef:
Paradiso schreef:
Succes!

En als je 10 maanden geleasd hebt is het paard dan jouw eigendom? Dan zit je op de complete vraagprijs.

Helaas niet nee...

Edit, misschien is het nu veranderd Sabine... Of heb ik het fout opgeslagen ofzo.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:28

De maandelijke leaseprijs bedraagt 1% van de koopprijs.

Dit stond op de site, het is dus 1% ipv 10% bij die stal van Paradiso

Paradiso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:33

:S was dus erg in de war!!! sorry!!!

beukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:35

Olympia schreef:
Toen ik Olympia leasde van de manege, betaalde we een vast bedrag per maand (ong 350 euries per maand) Hier zaten de Da/Hoefsmid/zadel/hoofdstel kosten zeg maar bij.. tenzij jij zelf een nieuw hoofdstel wilde kopen, dan was dat voor je eigen rekening..

We mochten alles doen met Olympia zolang ze maar op die manege bleef staan.. Verder waren er gewoon goede afspraken...

Jemig!! Dat is een heel bedrag 350 euro.. man o man!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:08

Urielle schreef:
De maandelijke leaseprijs bedraagt 1% van de koopprijs.

Dit stond op de site, het is dus 1% ipv 10% bij die stal van Paradiso

Dat had ik ook gezien, maar dacht dat ze misschien een typefoutje hadden gemaakt ofzo

Even kleine herhaling:

Citaat:
Maar er zijn toch ook opties dat er geen stallingskosten enzo betaalt worden? Of gaat dat dan meer richting 'bijrijdovereenkomst' zoals Urielle zei? In dat geval, kan er dan ook afgesproken worden dat als het paard verkocht wordt jij als eerste aankooprrecht hebt enzo? Lijkt me van wel, als je dat onderling afspreekt (en op papier zet! ), niet?

Kan iemand mij nog iets meer info geven over zo'n specifieke situatie?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:14

Bij dat onderste ga je een paar dagen verzorgen en rijden voor een eigenaar. De regelingen moet je dan helemaal persoonlijk afspreken met de eigenaar dus dat is overal wisselend. Zet het wel op papier!