Paard kopen en onderhouden, wat ben je eraan kwijt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard kopen en onderhouden, wat ben je eraan kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:22

heej,

Ik wil al heel lang een eigen paard/pony kopen. Mijn moeder heeft heel lang gezegt 'nee, dat gebeurt niet'. Maar nu zei ze, ga maar eens rondvragen wat anderen mensen er aan kwijt zijn, dan kunnen we er naar kijken of het mogelijk is. Ik zou het liefste samen met mijn zus een haflinger kopen.

Dus wat ik graag wil weten van jullie:

1. Welke dingen betalen jullie allemaal (stalling, les, evt. ziekte, hoefsmit, verzekeringen etc.) ?
2. Wat zijn jullie aan de verschillende dingen kwijt?
3. Wat zijn jullie gem. per maand kwijt?
4. Is het voor een paard of een pony? (verschil is er natuurlijk wel)

Wie zouden er voor mij een lijstje kunnen samenstellen zodat we een beetje een beeld kunnen krijgen van de kosten?

alvast bedankt!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:29

Er zijn al meer van dit soort topics geweest maar goed.

Mijn paardje heeft 1000 euro gekost, hij was toen 2 jaar oud.

Per maand ben ik kwijt: 90 euro kale huur voor de stal
In de winter ongeveer 50 euro voor voer
12 euro voor stro
Verder nog wormenkuren, een lesje af en toe etc.

Zadel was 475 euro tweedehands compleet.
Hoofdstelletje was 10 euro (aanbieding, reken maar op minimaal 30)

En tsja, ik ga uit van 200 euro per maand aan kosten op dit moment. Zodra ik ga rijden wordt dat natuurlijk wel meer.

floor01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:32

mmm 90 euro kale huur is volgens mij nog weinig...volgens mij heb je snel 200/300 euro kwijt.. maar dat is dan vaak wel incl voer en zo...

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:32

M'n ouders betalen € 125 voor de stalling volgens mij, daarbij komen dan nog de kosten van hoefsmid en wormenkuren. Er moet af en toe nieuwe spullen gekocht worden, je moet rekening houden met onverwachtse kosten enzo.
Ik denk dat ik per maand ongeveer € 150 kwijt ben

soesita

Re: Paard kopen en onderhouden, wat ben je eraan kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:41

Als je voor een (gezonde) haflinger op 150 tot 200 Euro per maand rekent kom je er wel. Wat je de ene maand spaart geef je de andere weer uit.
Aanschaffingsprijs tussen 1000 en 3000 euro: wisselt sterk en hangt af van leeftijd, ingereden of niet, papieren of niet, met of zonder zadel,....
Kijk eens wat rond in advertenties en op marktplaats en zo, dan krijg je al snel een idee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:44

50 in de winter en 25 in de zomer aan stalling incl. alles. Hoefsmit 20,- DA 1 keer per jaar weet ik zo niet uit mijn hoofd. priveles 7,50 aan huis. Westernzadel tweedehands 150,- halsterhoofdstel 30,- tweede hands. Wormenspuit 2x per jaar 26,- volgens mij en dat dan per paard. Het is handig om iedere maand nog een klein bedrag weg te leggen voor plotselinge kosten.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:46

Prijzen zijn altijd afhankelijk van de regio en vaak slechts een richtlijn. Houdt rekening met dingen als extra DA kosten en bijv zaken als aangepast hoefbeslag.

Aan pensionstalling zijn wij per paard 200 euro kwijt. Is all incl alleen mesten we zelf. Doet het pension dit dan is de stalling 230 euro pm.

Wekelijks een les van een 1/2 uur aan 20 euro pp.

Hoefsmid rond de 10-12 weken. (bij ons doen ze erg lang met het beslag)
rondom beslaan +/- 75 euro, bekappen 20 euro (dacht ik) en alleen voor beslaan 50 euro. Mijn paard krijgt om de keer een speciale vulling en dan loopt het rondom beslaan op naar zo'n 120 euro.

Wormenkuurtjes a een euro of 10

Jaarlijkse enting a 25 euro pp

En dan nog alles aan spul wat je moet aanschaffen of vervangen. Dat kun je ze gek maken als je zelf wilt. Bezuinig iig niet op je harnachement.

Dan komt er bij ons ook nog de startkaarten en het inschrijfgeld erbij kijken.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:49

Anoniem schreef:

1. Welke dingen betalen jullie allemaal (stalling, les, evt. ziekte, hoefsmit, verzekeringen etc.) ?

smid, tandarts, les, dierenarts (net gister gehad omdat mn jongste paard dr lip en tandvlees opengehaald heeft), entingen, wormkuren, voer (muesli) + aanvullende kruiden/homeopathische middelen en likstenen, tuigage (en een keer per jaar daarvoor de zadelmaakster) en toebehoren. En uitzonderingen zoals een osteopaath, natuurgeneeskundige oid komen daar ook nog wel eens bij..

Citaat:

Nou de smid komt om de twee a drie maanden bekappen en voor twee paarden ben ik dan 50 euro kwijt. Tandarts 1x per half jaar (woont hier dichtbij dus daar heb ik geluk mee) per kaak (dus onder of boven, verschilt echt per keer wat er nodig is) rekent hij 25 euries. Voor het voer en aanvullende dingen ben ik per maand 30 euro kwijt, wormkuren zal in een jaar ook wel zown 50 euro per paard zijn. Laat de zadels regelmatig nakijken en bijwerken en koop ook wel eens nieuwe spullen (heb een hele bende extra touwen, riempjes, teugels, just in case).
owja en les verschilt... bij de manege waar ik heb leren rijden en af en toe nog rij betaal ik 5 euro om mee te rijden in een groepsles, 10 euro voor een half uurtje prive les. Maar ik wil nu graag les bij Marijke de Jong en dat gaat denk ik wel wat meer kosten, maargoed dat zal 1 keer in de twee maanden ofzo zijn.

Citaat:

eeehm even goed nadenken, denk toch wel 60 tot 100 euro per maand ( misschien meer, niet zo goed in rekenen), maar dat is dan wel voor twee dieren. Ik betaal geen stalling oid want ze staan op een weiland van mn vader met stal en soms staan ze een paar maanden bij mn opa of bij kennissen op het land maar die rekenen daar ook geen geld voor (dan moet ik gewoon wat klusjes doen e.d.) Eveneens betaal ik niets voor hooi en stro, dit krijg ik ook van een kennis van mn vader, homeopathische middelen e.d. krijg ik voor inkoopprijs (via mn schoonmoeder). Als je creatief bent kun je best wat geld besparen en je wilt het samen doen met je zus dus dat scheelt ook al. In het begin hebben mn ouders wel veel geholpen en daar ben ik zeer dankbaar voor, maar langzaam aan ben ik zelf steeds meer gaan betalen en dat lukt nu prima.

Citaat:

Zowel paard en pony, sowieso het paard eet en drinkt meer, maar erg veel verschilt het bij mij niet. Wel maakt leeftijd en karakter een heleboel uit bij mij... het paard is nu 19 en heeft toch door haar leeftijd wat meer nodig aan extra vitamientjes en mineralen, maar aan de andere kant mn pony is jong en onstuimig en loopt daardoor toch ieder jaar wel iets op Vorig jaar was dat een enorme wond aan dr been, deze week was het een diepe snee in dr lip en ze houdt er van dingen kapot te maken

Hoop dat je er iets aan hebt

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:51

oehh handig dit topic blijf ik ff volgen

maar wonen jullie nog thuis/op jezelf? betaal je alles zelf?

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:52

Wij wonen op ons zelf. 2 paarden zijn voor eigen kosten en van mijn paard betalen mijn ouders de stalling.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:58

arinda schreef:
oehh handig dit topic blijf ik ff volgen

maar wonen jullie nog thuis/op jezelf? betaal je alles zelf?

Ik woon nog thuis, studeer wel en heb het geluk dat mn ouders dat allemaal wel betalen.. ook als ik op kamers zou willen betalen ze dat maar dan moet ik mn paarden aan iemand anders over laten en dat doe ik nog liever even niet. Maar wat betreft mn paarden dat betaal ik bijna allemaal zelf, bedoel mn ouders stoppen me wel eens wat toe.. voor mn verjaardag hebben ze de helft van een zadel betaald enz... mocht het nodig zijn dan betalen zij dierenarts enzo ook wel maar ik word wel geacht dat soort dingen terug te betalen als het weer kan..

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:20

Ik ben het er ook mee eens, de stalling ed is maar een richtlijn, overal in het land verschilt de prijs.

Ik betaal per maand voor een kale stal 130 euro. ( inclusief weide zomer en winter )
Dan betaal ik per baal stro 14 euro ( grote balen ) en per baal hooi 34 euro ( ook een grote baal ). Ik heb een grote e-pony en daarbij gebruik ik ongeveer 2 tot 4 balen stro per maand ( ligt aan het weer, in de zomer staat ze veel langer buiten dan nu ) en 1 tot 2 balen hooi per maand in de winter en in de zomer doe ik 3 maanden met een baal hooi. Dus hierin verschilt de prijs nogal van zomer op winter.

Mijn paardje krijgt ongeveer 1/2 tot 1 kilo brok per dag. ( meeste paarden krijgen een stuk meer ) dit kost mij 9 euro per maand.
Verder krijgt ze nog altijd wortels en appels, een zak wortels kost 3 euro en doe ik 1 tot 2 weken mee ( 1 zak is 20 kilo ) en een kistje appels kost 6 euro. Wormenkuur ben ik best redelijk wat geld kwijt omdat ze veel buiten staat en dus vaker ontwormt moet worden.

Dan de hoefsmid daar betaal ik ongeveer 1 keer in de 10 a 12 weken 80 euro aan. ( heeft ze wel speciaal beslag achter, gewoon rondom beslaan kost 65 euro ) De inenting betaal ik ongeveer 30 euro aan ( we laten meestal meerdere paarden tegelijk enten, scheelt voorrijkosten )

Omdat bij mijn paardje best lastig is om een goed passend zadel te krijgen heb ik daar een nieuw zadel voor gekocht omdat het toch wel heel belangrijk is om een goed passend zadel te hebben. Dit koste mij 1400 euro. En natuurlijk heb ik allerlei dekens moeten kopen. Dit varieert tussen de 40 euro en de 200 euro. ( bij mijn dekens, je hebt nog duurdere) Ligt er natuurlijk aan wat voor deken je pakt, een zweetdeken is goedkoper als een winterdeken en een waterdichte deken is meestal duurder als gewoon een staldeken.

Verder heb je nog weleens een dierenarts nodig of een fysiotherapeut of een osteopaat ook dit kost behoorlijk wat geld. Vorige jaar had mijn paardje een gat in de neus gestoten en toen moest ze gehecht worden, was op zaterdag zit je dus op een spoedvisite even 130 euro krijt. Jaar ervoor wat ze met loslaten gevallen en had ze heup/bekken gekneusd, weer de dierenarts geweest wat me in totaal ook zo'n 500 euro heeft gekost. Dus vooral die onverwachtse kosten moet je ook niet vergeten.

Verder woon ik nog thuis, heb alleen het eerste jaar niet alles zelf betaald maar de laatste drie jaar wel. Ik ben ook pas 19 dus dat betekend dat je een helehoop moet laten. Al het geld wat ik verdiende ging op naar me paard voor de nodige dingen niet eens extra dingen zoals dekjes etc. Daarom ben ik toen ook met school gestopt zodat ik het kón betalen, nu ik weer met mijn opleiding begonnen ben helpt mijn moeder me wel met het geld als ik er echt niet uitkom. Ik denk als ik het over moest doen zou ik gewacht hebben met een eigen paard totdat ik het ook echt kon betalen.

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:25

Mijn pony staat nu op een pensionstalling, komt binnenkort thuis te staan.

Ik betaal 165,- voor stalling= voer, wormenkuren.
dan nog de kosten van de hoefsmid en de tandarts.

ik zal is vragen aan mijn moeder wat we ongeveer per maand kwijt zijn .

Marjo_Wystan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:32

Nu reken ik op 200 euro per maand, straks ga ik verhuizen en dan reken ik op 300 euro per maand. 235 huur, en dan bijkomende kosten.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:09

Stalling, Les, hoefsmit en de DA als die langs moet komen.

Stalling: 280 euro
Les: weet ik niet, heb op dit moment geen les
Hoefsmit: weet ik niet precies mar rond de 20 euro
DA: verschillend

Rond de 300 euro

Paard, een warmbloed merrie.

willemijn143

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:47

Anoniem schreef:
heej,

Ik wil al heel lang een eigen paard/pony kopen. Mijn moeder heeft heel lang gezegt 'nee, dat gebeurt niet'. Maar nu zei ze, ga maar eens rondvragen wat anderen mensen er aan kwijt zijn, dan kunnen we er naar kijken of het mogelijk is. Ik zou het liefste samen met mijn zus een haflinger kopen.

Dus wat ik graag wil weten van jullie:

Wie zouden er voor mij een lijstje kunnen samenstellen zodat we een beetje een beeld kunnen krijgen van de kosten?

alvast bedankt!

Heyhey, ik heb een dik halfjaar geleden dan ook eindelijk een pony gekregen wij hebben dit:
1: Stalling, ik betaal heel weinig, ik heb namelijk alleen een weiland bij kennissen van ons, er komt nog een schuilstal waarschijnlijk, voor de rest kunnen pony's en paarden dat gewoon aan en als het echt koud is een deken op (maar het ligt wel aan het ras van jepony, daar moet je wel rekening mee houden met kopen, want sommigen kunnen niet buiten) (kost maar 100,0 per jaar, maar dat is buitenkansje...
Hoefsmid: scheelt ontzettend of je pony goede hoeven heeft! Mijn pony (en zijn weidegenootje) hebben hele goede hoeven, dus geen hoefijzers (scheelt heel veel) en hoeven maar 2x per jaar naar hoefsmid, kost 15,- per keer
Veearts, bij aanschaf zou ik een keuring doen, dat is 100,- ongeveer en voor de rest normaal niet nodig, alleen als er echt iets is, maar dat hoef je niet zwaar mee te rekenen, wel wormenkuren enzo, die kosten ongeveer 13,- en worden meestal 1 keer per maand gedaan.
Verzekeringen, wij zijn WA verzekerd, dus niks nieuws en les, dat moet je zelf weten, kost iets van 10,- normaal, maar is natuurlijk niet verplicht.
2) wat bedoel je hier precies mee? Je hebt altijd spulletjes nodig voor eenmalige aanschaf, zadel etc, kruiwagen voor mesten enz. Verder is het niet veel, ik zou rekenen op 300,- extra bij eenmalig ofzo!
3) per maand, dus nauwelijks weidehuur (maar als je hem bij pensionstal zet, al heel snel 300,-
Wel voer enzo, en wormenkuren enzo, ik kom uit op zo'n beetje 80,- in de maand (daarbij dus ook onderhoudskosten weiland enzo gerekend)
4) een pony dus :p
Ik hoop dat je niet in slaap gevallen bent en er wat aan hebt!

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:49

ow sorry nog één ding, eenmalige aanschaf van pony was 1300,- ongeveer... gewoon op marktplaats snuffelen.... (is 4 jarige NF)