Vanaf welke leeftijd mag je gaan paardrijden ??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HrapOptRam

Vanaf welke leeftijd mag je gaan paardrijden ??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 22:50

Ik heb een dochter van bijna 4 jaar die het liefst iedere dag wil gaan rijden.
Ik probeer het dagelijks te combineren dat ze bijv. zelf mag gaan wandelen in de bak , samen longeren, uitgebreid poetsen, rijden enz.
Kan iemand mijn advies geven hoe jullie dat hebben gedaan????
Ik heb wel geinformeerd toen ze net 2 werd of het geen kwaad kon voor haar heupen en bekken,maar zeiden dat het heel goed is voor haar ontwikkeling.

Thanks !!!

Steef_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:54

Heej,
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik ben ook op mn 4e begonnen met paardrijden. Ik wilde toen ook het liefst elke dag rijden haha, dus mocht ik op paardrijden! Ben nu 16 jaar.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:57

Tot een jaar of 6 is rijden in principe slecht voor de heupen
Een keer per week een kwartiertje wat rondhobbelen kan natuurlijk altijd, echt leren rijden of lang/vaak te paard zou ik nog even uitstellen.

HrapOptRam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 22:57

Steef_Star schreef:
Heej,
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik ben ook op mn 4e begonnen met paardrijden. Ik wilde toen ook het liefst elke dag rijden haha, dus mocht ik op paardrijden! Ben nu 16 jaar.

Deed je toen ook al draven enz.

HrapOptRam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 23:00

Urielle schreef:
Tot een jaar of 6 is rijden in principe slecht voor de heupen
Een keer per week een kwartiertje wat rondhobbelen kan natuurlijk altijd, echt leren rijden of lang/vaak te paard zou ik nog even uitstellen.

Dat dacht ik zelf ook,maar bij het consultatiebureau zeiden ze toch wel wat anders

Steef_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:01

Ik had een half uur les per week les.. het stelde niet veel voor! Het was wel draven, maar niet veel. Was al blij genoeg dat ik uberhaupt op een paard mocht zitten haha!

HrapOptRam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 23:05

Steef_Star schreef:
Ik had een half uur les per week les.. het stelde niet veel voor! Het was wel draven, maar niet veel. Was al blij genoeg dat ik uberhaupt op een paard mocht zitten haha!

Mijn dochter Britney wil eigenlijk alleen lichtrijden, het liefst ook in stap!

hahahahahahah

Steef_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:09

Hahaha, wat lief! Misschien kan je wel gewoon 1 keer per week een kwartier/half uurtje een beetje rondhobbelen inderdaad. Ik was laatst een filmpje aan het kijken van mij aan het paardrijden, toen was ik ook 4.. nou me hoofd had het hele half uur een bigbigsmile!
*nu ga ik naar beneden! tot morgen

HrapOptRam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 23:12

Steef_Star schreef:
Hahaha, wat lief! Misschien kan je wel gewoon 1 keer per week een kwartier/half uurtje een beetje rondhobbelen inderdaad. Ik was laatst een filmpje aan het kijken van mij aan het paardrijden, toen was ik ook 4.. nou me hoofd had het hele half uur een bigbigsmile!
*nu ga ik naar beneden! tot morgen

Ja lachen
Groetjes

sabje19

Re: Vanaf welke leeftijd mag je gaan paardrijden ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:16

Wat mij altijd verteld is (ook door instructrice) dat het pas vanaf 6 jaar mogen rijden, omdat ze dan motorisch beter zijn dan op jongere leeftijd en ze dan het allemaal wat makkelijker kunnen leren.

Ik zat zelf ook wel eens op een pony/paard toen ik een klein was, maar ben pas op mijn 7e echt met paardrijden begonnen. Toen mocht het ook pas bij de manege.

HrapOptRam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 23:32

sabje19 schreef:
Wat mij altijd verteld is (ook door instructrice) dat het pas vanaf 6 jaar mogen rijden, omdat ze dan motorisch beter zijn dan op jongere leeftijd en ze dan het allemaal wat makkelijker kunnen leren.

Ik zat zelf ook wel eens op een pony/paard toen ik een klein was, maar ben pas op mijn 7e echt met paardrijden begonnen. Toen mocht het ook pas bij de manege.

Ja bij mijn staan de paarden aan huis, het is met de paplepel er toch ingegoten.
Ze geeft zelf haar Rambo (shet) smorgens en 'savonds eten, hij staat der gewoon op te wachten met een hinnik.

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:23

Ik mocht pas op mijn 12 e beginnen van mijn ouders! Voor die leeftijd zou het slecht zijn voor het bekken met als gevolg dat kinderen baren moeilijk zou zijn... Alsof mij dat wat interesseerde! Toen ik eenmaal mocht, toen was ik er niet meer vanaf te slaan. Kinderen baren heb ik nog niet geprobeerd...

Ik zou zeggen, laat lekker spelenderwijs rijden en prutsen met de pony. Jong geleerd is oud gedaan toch?
Blijf er wel altijd bij.. je weet het nooit met dieren. En ook niet met kinderen trouwens..

adnil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 01:00

Volgens mij zijn op de meeste manege's de leeftijden verhoogd.
In 'mijn tijd' (haha hoor mij, oude oma ) mocht je nog beginnen met 4 of 5 jaar. Ik was net 5 toen ik begon. Op die manege moet je nu 6 zijn en op de manege waar mijn paard staat ook!

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 01:01

Sisim schreef:
Ik mocht pas op mijn 12 e beginnen van mijn ouders! Voor die leeftijd zou het slecht zijn voor het bekken met als gevolg dat kinderen baren moeilijk zou zijn... Alsof mij dat wat interesseerde! Toen ik eenmaal mocht, toen was ik er niet meer vanaf te slaan. Kinderen baren heb ik nog niet geprobeerd...

Ik zou zeggen, laat lekker spelenderwijs rijden en prutsen met de pony. Jong geleerd is oud gedaan toch?
Blijf er wel altijd bij.. je weet het nooit met dieren. En ook niet met kinderen trouwens..

Dan heb ik achter 4 maanden een probleem

HrapOptRam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 11:43

Sisim schreef:

Ik was een jaar of 9 toen ik begon met paardrijden voor de fun.
Met mijn 12e ben ik serieus te werk gegaan, heb les gehad op een prive stal vlak bij huis .
Heb op ZZ paarden leren rijden,dus de basis was perfect!!!!
Ben een paar jaar ertussen uit geweest, maar het baren was een
eitje .
Dus wie weet wat je ooit te wachten staat

HrapOptRam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 11:45

adnil schreef:
Sisim schreef:

Dan heb ik achter 4 maanden een probleem

Dat is dan toch banketstaaf voor je!!!!

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:48

Ik ben begonnen toen ik 9 was, mocht niet eerder van me ouders. Maar niet omdat het niet goed zou zijn, ze vonden het nog te gevaarlijk..

HrapOptRam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 11:54

marleendv_88 schreef:
Ik ben begonnen toen ik 9 was, mocht niet eerder van me ouders. Maar niet omdat het niet goed zou zijn, ze vonden het nog te gevaarlijk..

Ja dat is te begrijpen,het is best heel wat .
Maar als ze aan huis staan kan je toch moeilijk nee zeggen.

sassefras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:06

hai,

wij hebben ook de paarden thuis en mijn ene uk deed niet anders dan erop klimmen, met vier is ze gaan lessen bij de manege, was meer een beetje spelen eigelijk.

met vijf kwam er natuurlijk een pony, een welsh van 24, en met vijfenhalf was het afgelopen, bo is er afgemieterd, brak haar arm op drie plaatsen en wou er nooit meer op. ze is nu zes bijna zeven en gister heeft ze voor het eerst weer op onze bejaarde shet rondgehobbeld, maar het spontane is eraf, en dat is erg jammer.

als ik jou was ;;; rustig aan en voorzichti
g

grtz sas

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:07

Mijn moeder gaf les op een gehandicaptenmanege, en vanaf mijn 4e mocht ik in de voltigeles daar. Ik heb 3 jaar 1 of 2 keer per week voltige gedaan, en omdat mijn moeder gehandicapten les gaf mocht ik als ukkie ook af en toe een rondje meedraaien, de pony's waren braaf genoeg Vanaf mijn 7e heb ik in de 'gewone' les meegereden, maar omdat ik degene was met de meeste ervaring(maar ook het jongst en kleinst..) moest ik op de moeilijke pony's, waar ik iets te vaak af gevallen ben. ik ben toen ook 2 jaar gestopt, maar om mijn 10e zeurde ik mijn moeder weer helemaal gek en toen ben ik via de manegelessen en twee verzorgpony's uiteindelijk bij een eigen knol uitgekomen

Dat ik met voltige ben begonnen, daar heb ik nog steeds profijt van. Ik rijd het liefst zonder zadel, maar ook met zadel is mijn zit onafhankelijk. Voor jonge kinderen is voltige ontzettend leuk omdat het veelal spelenderwijs gaat, en je nog niet op alle verschillende dingen (teugels vasthouden, sturen, etc.) hoeft te letten.

Als jouw dochtertje op haar 4e al zo enthousiast is, waarom zou ze dan niet mogen rijden? Laat haar lekker een paar keer per week erop zitten, eventueel met vriendinnetjes lekker tutten met de pony,vinden de meesten prachtig. Lekker een beetje 'kunstjes' doen aan de longeerlijn, en vooral heel goed in de gaten houden dat ze het allemaal leuk vind. Ik kende een meisje dat op haar derde een eigen shet had, toen ze 4 en een half was vond ze het niet meer zo leuk om iedere dag te rijden. Haar moeder heeft haar iets teveel verantwoordelijkheid gegeven, die ze op die jonge leeftijd nog niet aankon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:07

ik ben begonnen met mijn 7e

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:19

Ik ben begonnen toen ik net 7 was, reed toen ook al onderlinge dressuur wedstrijden op de manege enz. .

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:26

ik ben ook begonnen op mijn 4de, niet heel intensief hoor, gewoon 1 keer pw les en voor de rest zn 2 a 3 keer wat "hobbelen" meestal buitenritje (ja ik had een heel lieve en 100% vertrouwde/verkeersmakke E pony, natuurijk ging er iemand met me mee)
op mijn 5 1/2 ben meer intensief gaan rijden. eerst dressuurmatig, na een paar jaar (was ik ong 7) heb ik ook springlessen erbij gedaan!

ben nu 19 en heb geen last van mn bekken, rug oid..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:34

het is verschillend.. de meeste maneges willen pas kinderen vanaf 6 of 8 jaar.. ik ben zelf met 8 begonnen maar ik ken er genoeg die nog veel eerder zijn begonnen (of zelfs later )

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:47

Ik ben begonnen toen ik bijna 5 was en heb de eerste jaren 1 x in de week een half uurtje gelest, dit werd later een uur.
De problemen die er wel eens zijn met het baren van een kind komen doordat door het paardrijden bepaalde spieren verder ontwikkelen dan normaal gesproken. Hierdoor worden deze spieren strakker en is er minder ruimte voor het kind om door te kunnen, dus wat dat betreft heeft paardrijden een nadelig effect op het baren van kinderen, maar ik denk niet dat leeftijd hier veel mee te maken heeft...
Als je dochter het zo leuk vind zou ik haar gewoon lekker met de pony laten knuffelen, poetsen, wandelen enz.. en als ze het zelf wilt ook lkkr erop zitten en kuntstjes doen op de pony is idd een goede manier om spelenderwijs een goede onafhankelijke zit te ontwikkelen!!