Voorkomen van witte plekken op de schoft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneAa

Voorkomen van witte plekken op de schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:02

Ik zie iedereen nu al denken: Oooh haar paard krijgt witte plekken van het zadel ! Ik zet dit meteen maar even recht: het komt dus niet van het zadel. Toen Jasmijn in December/januari een tijd in een paardenkliniek lag had ze een wollen deken onder haar winterdeken. Ze was namelijk erg ziek en had het ontzettend koud. Toen ze eindelijk uit de kliniek mocht vroor het echter buiten waardoor ik de wollendeken er onder liet zitten. Dit heb ik gedaan omdat de overgang te root zou worden. Ik dacht dat de deken goed pastte, maar dat bleek achteraf dus niet.. De deken heeft op de schoft blijkbaar zo zitten drukken dat de haren daar nu (na bijna 3 weken!!) uitvallen en de huid op de schoft iets hard is geworden. Ik zie nu tot mijn grote vrees dat daar witte haren gaan groeien en het wordt een niet zo klein wit plekje ook. Gelukkig ligt het zadel daar niet op, dus dat kan het niet verergeren.
Is er nog een mogelijkheid om de witte haren zo min mogelijk tot uiting te laten komen, of is daar geen hoop meer voor? Ik baal hier ontzettend van omdat ik altijd zo zorgvuldig ben met het zadel en er altijd oplet of het nog wel goed ligt. Nu lijkt het net alsof ik geen goed passend zadel o.i.d. heb kan de reacties nu al horen

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:56

He wat vervelend!
Helaas kan ik je hier niet mee helpen, weten ze het bij de ruitersportzaak of dierenarts niet?

Succes ermee!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:14

nee, als het er eenmaal zit, blijft het zo. de pigment is eruit. ( of je moet het verven )

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:36

Ik heb de witte haren een keer helemaal weg geknipt. Met het idee dat je het dan niet meer zou zien, maar het werd echt vrezelijk lelijk
Ik had heel zorgvuldig de witte haren haartje voor haartje weggeknipt (is maar een heel klein plekje) Toen leek het net of het zo'n hele erge drukplek was waar niet eens meer haar op groeit.
Gelukkig is het haar redelijk snel weer terug gekomen, witte haren.

Volgens mij is er niks aan te doen

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:40

Om die reden is het ook handiger om een gewone rechte wollen deken te hebben en die in een punt om te vouwen. Weet niet of ik zo een plaatje kan vinden, maar in elk geval zit hij dan om de overdeken gevouwen en kan onmogelijk drukplekken veroorzaken.
Ik weet niet welke kleur je paard hebt, maar je kunt witte haren proberen te kleuren met henna. Dat is natuurlijk en onschadelijk.
Afbeelding

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:58

het is rot, maar maakje nou niet druk om de mening van een ander!

als ik toch eens iets moest aantrekken van het commentaar wat ik op willem zijn schoft krijg.. die is zo erg dat hij witte en kale plekken heeft, al jaren. hij heeft met een verkeerd zadel gelopen in de manege, ik heb al 7 zadels versleten en laat elk half jaar de boel grondig na kijken.

ik weet dat ik er alles aan doe, maar de schade die er al zat toen ik hem kocht is niet weg te halen.

je moet je er nix van aantrekken, mensen trekken toch hun eigen conclusies wel, zijn het geen witte haren dat vinden ze wel weer wat anders

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:03

Ik heb trouwens niks tegen witte haren. Dat is nl een genezen wond, dus de eigenaar heeft de oorzaak weggenomen... Wat kan hij/zij nog meer doen?

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:06

nix dus, ze doet er al alles aan, enige wat ze nu nog kan doen is voorkomen dat er nog eens een deken gaat drukken.

dat is het rottige van die plekken.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:16

toen ik mijn paardje soraya kocht. liet ik een zadel aanmeten. wat dus blijkbaar niet goed paste..ze kreeg drukplekken(best groot!!) werden ook witte haren, dat was in de zomer daarna in de winter zag je het ook nog de zomer erna minder en daarna is het helemaal weggegaan..nu heeft ze geen witte haren meer..dus soms gaan ze wel weg..
hij mijn veulen..die had ook een kale plek ineens op zijn rug.misschien gehapt door de moeder..dat werden ook witte haren..nu na een jaar zie je ze nog ligt zitten ze zijn alleen verder naar achteren gegroeid omdat hij lnager wordt..maar weet niet of die ook nog weggaan...